The effect of the scientific harvest strategy on the achievement of students in the Life Sciences Department To understand plant concepts and develop their analytical thinking
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol55.Iss1.3870Keywords:
scientific harvest - achievement - analytical thinkingAbstract
The research aims to identify the effect of the scientific harvest strategy on the students of the Department of Life Sciences’ achievement of plant concepts and the development of their analytical thinking. To achieve the objectives of the research, the researcher developed two null hypotheses in a sample consisting of (117) male and female students in three groups (ABC) of students of the Department of Life Sciences / fourth stage in Course of plant physiology. The researcher divided these three groups into two groups, one of which was the students of the experimental group who studied according to the scientific harvest strategy, and the other was the students of the control group who studied according to the usual method (university lecture) for teaching the subject of plant physiology. The researcher also adopted a ready-made test to measure analytical thinking prepared by Al-Mahdawi and Kazem 2023, composed by 40 paragraphs and prepare a test To achieve the multiple-choice plant concepts, the number of items reached 25 items. He set behavioral goals within Bloom’s levels of behavioral goals, which amounted to 180 behavioral goals. He prepared 24 teaching plans for the two groups of research students. The experiment lasted three months. After the end of implementing the experiment, the researcher applied the two research tools in the two post-tests, analytical thinking and the achievement test. for plant concepts and corrected the students’ results on the responses of the two tests. The researcher used statistical methods to process the data obtained for the research. The results of the research showed the superiority of the students of the experimental group that studied according to the cognitive harvesting strategy in the achievement test for plant concepts and their analytical thinking in the plant physiology course. The researcher made some recommendations for training students in colleges. Educational for pure sciences To use modern strategies in teaching scientific subjects and proposals to conduct educational studies dealing with other topics to apply this strategy and its results in research procedures.
Downloads
References
ابراهيم ، عبد اللطيف فؤاد . تدريس الجغرافية ، ط3 ، مكتبة مصر ، القاهرة ، 2020 .
ابو حطب، فؤاد ، وعثمان السيد احمد . التفكير – دراسات نفسية ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، 2010 .
ابو زيد ، محمود . " تاثير المنطق الرياضي على تنمية التفكير الناقد في مرحلة الثانوية " ، جامعة الاسكندرية ، كلية التربية ، 2010 . ( اطروحة دكتوراه غير منشورة )
ابو عميرة ،مصطفى زيدون محمد،استراتجيات التعليم والتعلم ،عمان ، الاردن ،2000
-الامين ، اسماعيل محمد . طرق تدريس الرياضيات – نظريات وتطبيقات ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2021 .
الامير ،محمد جاسم عبد وهالة اديب داود (2008).اثر طريقة هوكنز في التحصيل وتنمية الاستطلاع العلمي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الاحياء ، مجلة كلية التربية ، جامعة واسط ، المجلد الاول ، العدد3،الصفحات 251-271.
الامير ، محمد جاسم عبد(2021) .اثر استعمال ثلاثة نماذج تدريسية في التقويم البديل لمقررالمناهج طرائق تدريس لطلبة علوم الحياة ،مجلة العلوم الاساسية جامعة واسط ،المجلد ، العدد، الصفحات 181-204.
الامير ، محمد جاسم عبد ونكتل جميل يونس (2021).اثر استراتيجية التعلم المستند الى الدماغ في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم ،مجلة لاراك للفلسفة الانسانية والعلوم الاجتماعية ،المجلد 13، العدد 3، الصفحات 620-648.
الامير ، محمد جاسم عبد و سجاد ايوب صالح (2021) .اثر استراتيجية الاستماع والمناقشة والحوار في تنمية التفكير المحوري لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم ،مجلة العلوم الاساسية جامعة واسط ،المجلد الاول ، العدد الاول ، الصفحات 41-64
-التميمي ، كريم مهدي ابراهيم . " اثر استخدام طريقة الاستكشاف الموجه في التحصيل وفي تنمية التفكير الناقد لطلاب الصف الخامس الثانوي في مادة الجغرافية " ، جامعة بغداد ، كلية التربية – ابن رشد ، 2015 . ( اطروحة دكتوراه غير منشورة )
حسين،بيداء حسن ،اثر توظيف استراتيجية الحصاد في تنمية المهارات الاعرابية لدى طالبات المرحلة المتوسطة ،مجلة الجامعة العراقية ،الجزء الاول العدد 47،جامعة ديالى ،2021
جابر ، جابر عبد الحميد . التدريس والتعلم ، الاسس النظرية – الاستراتيجيات والفاعلية ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2020.
-الجبوري ، مجد ممتاز عمران عبد عبود واخرون . اثر استراتيجية الحصاد في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي والتفكير الايجابي لديهم في مادة الفيزياء ،المستودع العراقي ،جامعة بابل ،كلية التربية الاساسية ،2018
-الحسون ، عبد الرحمن . " كيف تسهم طرائق تدريس المواد في اعداد مواطن يثق بنفسه ويتخذ القرار المناسب " ، ندوة توجيه المناهج ووسائل التدريس ، بغداد ، 2-8 كانون الاول ، 2020 .
-الخلايلة ، عبد الكريم ، وعفاف اللبابيدي . طرق تعليم التفكير للاطفال ، ط1 ، دار الفكر ، عمان ، 2010 .
زبيدة ،سعاد غسان (2017)اساليب التعلم النشط واستراتيجياته ،الاردن
-زيتون ، حسن حسين . تصميم التدريس رؤية منظومية ، ط2 ، عالم الكتب ، بيروت ، 2010 .
-السيد ، عزيزة . التفكير الناقد دراسة في علم النفس المعرفي ، دار المعرفة الجامعية ، 2015 .
-الشريف ، محمد احمد ، واخرون . استراتيجية تطوير التربية العربية ، ط1 ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ، بيروت ، 2017 .
-الشياب ، فايز محمد فندي . " اثر استخدام طريقة التعلم الثانوي وطريقة المناقشة الجماعية في تنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف العاشر الاساسي في مادة الجغرافية " ، جامعة بغداد ، كلية التربية – ابن رشد ، 2020 . ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ).
العبدلي ،شذى جبار ،اثر استراتيجية الحصاد المعرفي في التنظيم الذاتي المعرفي والتحصيل لطبة الجامعة في مادة علم النفس الاجتماعي ، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد ،2020
عطية ،علي محسن ، استراتيجيات التدريس النشط،الاردن ،عمان،2015
-الصفدي ، احمد عصام . " المدرس ذو التفكير الناقد " ، دراسات تربوية ، جامعة الملك سعود ، كلية التربية ، المجلد 1 ، العدد 1 ، 2014 .
-قطامي ، يوسف . تفكير الاطفال – تطوره – طرق تعليمه ، ط1 ، عمان، 1990 .
-ــــــــ . " الاسئلة الصفية وصياغتها " ، رسالة المعلم ، العدد 3 ، المجلد 33 ، عمان ، الارن ، 2021
الكريطي ،احمد شاكر مزهر ،اثر اسرتاتيجية الحصاد في تنمية التفكير الحاذق لدى طالب الصف الرابع االدبي في مادة التاريخ،مجلة الفتح ، العدد الثامن ،2018
-ــ-لاينون ، دايفيد . التجديدات في التربية العلمية والتكنولوجية ، ترجمة ميخائيل خوري ، المجلد 2 ، مكتب اليونسكو الاقليمي للتربية في الدول العربية ، قسم التربية والتكنولوجيا ، 2010 .
-اللقاني ، احمد حسين . المواد الاجتماعية وتنمية التفكير الناقد ، عالم الكتب المصرية ، القاهرة ، 2021 .-ـــــــ
-المانع ، عزيز . " تنمية قدرات التفكير عند التلاميذ " ، رسالة الخليج العربي ، جامعة الملك سعود ، كلية التربية ، العددين 59 و 60 ، 2016 .
-مايرز ، شيت . تعليم الطلاب التفكير الناقد ، مركز الكتب الاردني ، المملكة الاردنية الهاشمية ، 2021 .
-الموسوي ، عبد الله حسن . " رؤية في تقويم المناهج الدراسية لمعاهد اعداد المعلمين والمعلمات " ، مجلة الاستاذ ، العدد 7 ، 2016 .
المهداوي ،عدنان ماجد ،كاظم سعد صالح ،مستوى التفكير التحليلي لدى طلبة الجامعة ،جامعة ديالى ،اطروحة دكتوراه غير منشورة ،2015
Kaplan & kies ,a strategies in creas critical thinking in the under gradnate college classroom college
Mouro George and Slater allen . The know how of teaching critical thinking social Education , Vol.49 ,No. (4) , 2016 .
Mc. Peek , J.E. critical thinking and education . Oxford Martin robertson , 2010 .
Norris ,stephen “synthesis of research on Critical thinking “ Educational leadership,Vol.42 . No.(8) 2010
Skinner Ballon cognitive Development prerequisite for critical thinking the clearing house . Vol.49 , 2010
Smith bruce D.insteruction for critical thinking skills . the Socical studies ,Vol.74 No. (5) 2010 .
Swartz ,robert .J. And perkins d .n. Teaching press and soft ware , 2010
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ا.م.د محمد جاسم عبد الامير، م.د حازم جاسم سحيب

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.