Positive organizational behavior among graduate students

Authors

  • Rasha Saad Farhan University of Wasit / College of Education for Human Sciences
  • Prof. Dr. Adnan Mared Gabr University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.3982

Keywords:

positive organizational behavior, graduate students

Abstract

The current research aims to identify the degree of positive organizational behavior among graduate students. In order to achieve this goal, the research sample was selected, consisting of (350) male and female graduate students at the University of Wasit for the academic year 2023-2024. The sample was chosen by a stratified random method with a proportional distribution. The Obaid scale (2022) was adopted as a measurement tool, and the scale consists of (28) items distributed into four areas: (self-efficacy, hope, optimism, and flexibility). The psychometric properties of the scale, represented by validity and reliability, were extracted using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The results of the research concluded that graduate students have positive organizational behavior

Downloads

Download data is not yet available.

References

الاستاذ, محمود .(2004). دور الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية في تقويم خطاب تربوي متوازن , ورقة بحثية مقدمة لمؤتمر دور الجامعات في التنمية , فلسطين : جامعة الاقصى ,3 – مايو .

حميد, زهور محمد وحمودي,اسماء شاكر.(الانسجام النفسي لدى طلبة الجامعة). مجلة كلية التربية, جامعة واسط ,54 (2), 313 -326. DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol54.Iss2.3593

عبيد ,عمار حسين.(2022).السلوك التنظيمي الايجابي والثقة الانفعالية وعلاقتهما بالرفاهية العقلية لدى طلبة الدراسات العليا, اطروحة دكتوراه(غير منشورة),جامعة بابل/كلية التربية للعلوم الانسانية, بابل.

العنزي, عطاالله بن فاحس راضي.(2022). العلاقة بين الثقافة التنظيمية ورأس المال التنظيمي والابداع التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الحدود الشمالية. مجلة كلية التربية, جامعة واسط,3 (46), 415-430. DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss46.2794

القطاوي, سحر منصور احمد, وعلي, نجوى حسن. (2016). المثابرة الاكاديمية وعلاقتها بالصلابة النفسية وتحمل الغموض لدى عينة من طلاب الجامعة المصرية والسعودية, دراسة مقارنة عبر ثقافية, مجلة الارشاد النفسي, العدد(48). DOI: https://doi.org/10.21608/cpc.2016.48940

محمد, احمد حسن وعبدالله, مالك فضيل.(2023). الهناء النفسي لدى طلبة الجامعة. مجلة كلية التربية, جامعة واسط,51 (2), 225 -246. DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol51.Iss2.3630

المدهون, عبد الكريم.(2016).السلوك التنظيمي الايجابي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة كليات جامعة فلسطين, مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية,6 (19):119-130. DOI: https://doi.org/10.12816/0043038

المصادر الاجنبية

Abhay, M. Mk, K .Paul, N. Shashidhar, H.(2011). Differences In Perceived Stress and Its Correlates Among Students In Professional Courses. Journal of Clinical and Diagnostic Research,Vol-5(6):1228-1233.

Bernstein, S.D. (2011). The relationship between positive organizational behavior and psychosocial adjustment and other sub-variables, Unpublished MA thesis, University of Lodz, Poland.

Ebel, R.L (1972). Essentials of educational measurement, second edition New Jersey prentice hall, USA.

Li, W.(2002). A Positive Organizational Behavior Approach to Work Motivation: Testing the Core Confidence Model in China(Published Doctoral Thesis). Bangkok University. http://dspace.bu.ac.th/bitstream/123456789/689/1/weixing_li.pdf

Luthans, F. (2002b). Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16(1), 57-72. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2002.6640181

Luthans,, F., & Stajkovic, A. D. (2008). The effect of positive organizational behavior on the integrated personality of adolescents and young adults, Journal of Personal Psychology, 7 (18), 233-253.

Martin-Krumm, C. (2013). Psychologie positive et monde du travail: entreprises, institutions et associations. Bruxelles: De Boek. https://hal.science/hal-01144935/

Myers, S.B. ,Sweeney, A.C. ,Popick, V. ,Wesley, K. ,Brodfeld, A., Fingerhut, R.(2012). Self-Care Practices and Perceived Stress Levels Among Psychology Graduate Students .Training and Education in Professional Psychology,6(1),55-66. DOI: https://doi.org/10.1037/a0026534

Taştan, S.B.(2016). Psychological Capital: A Positive Psychological Resource and Its Relationship with Creative Performance Behavior Journal of Social Sciences. Anadolu University,16(2),101-118. sbd.anadolu.edu. DOI: https://doi.org/10.18037/ausbd.389199

Downloads

Published

2025-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rasha Saad Farhan, & Prof. Dr. Adnan Mared Gabr. (2025). Positive organizational behavior among graduate students. Journal of Education College Wasit University, 61(1), 317-330. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.3982