The diversity of metaphorical graphic performance methods and their artistic and semantic impact in drawing the literary image according to Ibn al-Ameed (d. 360 AH) and Al-Sahib bin Abbad (d. 385 AH). A balancing study

Authors

  • Hamid Hashem Zabih Al-Tai University of Wasit / College of Education for Human Sciences
  • Dr.. Souad Badie Mutair University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol57.Iss1.4013

Keywords:

Performance, metaphor, Ibn al-Amin, al-Sahib ibn Abbas, the balance

Abstract

This research was concerned with revealing the diversity of methods of metaphorical graphic performance, and their artistic and semantic impact in drawing the literary image of the two literary ministers (Ibn al-Ameed and al-Sahib bin Abbad); Their metaphorical formation revealed the predominance of spatial metaphor, which represented the focus of semantic tension. It dominated their literary texts, thanks to its effectiveness in embodying various emotions and feelings, and its embodiment of inanimate objects, which gave their literary texts a distinctive suggestive and expressive dimension that worked to draw the minds of the listener to them, and added aesthetics to the connotations to be conveyed. Their metaphorical formation, both the verbal and the declarative, was characterized by clarity and distance from verbal complexity, with some points of agreement and difference between their methods, which were demonstrated by the balance.                                    

Downloads

Download data is not yet available.

References

. أبو العدوس, يوسف, 1997م, الاستعارة في النقد الأدبي الحديث, (الأبعاد المعرفية والجمالية), , الدار الأهلية, الأردن, ط1,

. أبو العدوس, يوسف, 2007م, التشبيه والاستعارة منظور مستأنف, الأردن, عمان, جدار المسيرة للنشر والتوزيع, ط1.

. آل ياسين, محمد حسن1965م, تح: ديوان الصاحب بن عباد, بغداد.

. بنت عبد المحسن, وفيقة, 2000م, شعر الكُتاب في القرن الرابع الهجري, مكتبة الملك عبد العزيز العامة, الرياض, السعودية.

. البصير, كامل حسن, 1987م, بناء الصورة في البيان العربي, موازنة وتطبيق, بغداد, مطبعة المجمع العلمي العراقي.

. جعفر, عبد الكريم راضي, 1993م, رماد الشعر, دراسة في البنية الموضوعية والفنية للشعر الوجداني الحديث في العراق, أ. دار الشؤون الثقافية, بغداد, ط1.

. حامد, سعيد فرغلي, 2021م, آفاق جديدة في البحث البلاغي, دار النابغة للنشر والتوزيع, طنطا, مصر, ط1.

. حسين, عبد الحميد, 1964م, الأصول الفنية للأدب, مطبعة الأنجلو, ط1.

. الحسن, غانم جواد, 2011م,الرسائل الأدبية النثرية في القرن الرابع الهجري, العراق والمشرق الإسلامي, دار الكتب العلمية, بيروت, لبنان, ط1.

. الحلبي, ابن فهد, 1980م, حسن التوسل إلى صناعة الترسل, تح: أكرم عثمان, دار الرشيد للنشر, وزارة الثقافة والإعلام العراقية.

. الداية, فايز, 1990م, جماليات الأسلوب ( الصورة الفنية في الأدب العربي), دار الفكر المعاص, بيروت, لبنان.

. الدروبي, محمد محمود, 1996م, الرسائل الفنية في العصر العباسي, أطروحة دكتوراه الجامعة الأردنية, كلية الدراسات العليا.

. السيد, شفيع, 1982م, التعبير البياني, رؤية بلاغية نقدية, دار الفكر العربي للطباعة والنشر.

. طبانة, بدوي, قدامة بن جعفر والنقد الادبي, المطبعة الفنية الحديثة بمصر, ط3.

. العسكري, أبو هلال, 1419هـ, كتاب الصناعتين, تح: علي محمد البجاوي, ومحمد أبو الفضل, المكتبة العصرية, بيروت.

. عباس, فضل حسن, 1987م, البلاغة فنونها وأفنانها (علم البيان والبديع), دار الفرقان للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, ط1.

. عصفور, جابر, 1978م, مفهوم الشعر, دراسة في التراث النقدي, القاهرة, دار الثقافة للطباعة والنشر.

. العمري, محمد, 2005م, البلاغة الجديدة بين التخييل والتداول, أفريقيا الشرق.

. فالح, جليل رشيد 1985م, الصورة المجازية في شعر المتنبي, أطروحة دكتوراه, جامعة بغداد, كلية الآداب.

. القاضي, عمر, 2023م, البلاغة وإنتاج المعرفة في النثر العربي القديم, تقديم, أ.د.محمد مشبال, دار النابغة للنشر والتوزيع.

. القزويني, 2009م, التلخيص في علوم البلاغة, تح: عبد الحميد هنداوي, دار الكتب العلمية, بيروت, لبنان, ط2.

. القلقشندي, 1963م, صبح الأعشى في كتابة الإنشاء, المطبعة الأميرية, القاهرة.

. مطلوب, أحمد, 1989م, الشعرية, مجلة المجمع العلمي العراقي, بغداد, , ج3-4.

. المهداوي محمد حسين, والبيضاني فهد, 2018م, أدب أبي الفضل ابن العميد جمع وتحقيق ودراسة, , دار الفرات للثقافة والإعلام, بابل, العراق.

. الهاشمي, السيد أحمد, 2015م, جواهر الأدب في أدبيات وإنشاء لغة العرب, علق عليه وشرح غريبه: جمعة الحسن, دار المعرفة, بيروت, لبنان, ط4.

. اليافي, نعيم, 2008م, تطور الصورة الفنية في الشعر العربي الحديث, صفحات للدراسات والنشر.

. يموت, غازي, 1983م, علم أساليب البيان, دار الأصالة للطباعة والنشر والتوزيع, ط1.

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Hamid Hashem Zabih Al-Tai, & Dr.. Souad Badie Mutair. (2024). The diversity of metaphorical graphic performance methods and their artistic and semantic impact in drawing the literary image according to Ibn al-Ameed (d. 360 AH) and Al-Sahib bin Abbad (d. 385 AH). A balancing study. Journal of Education College Wasit University, 57(1), 135-148. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol57.Iss1.4013