The Role of Practical Activities and Field Trips in Enhancing Science Concepts Among Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol57.Iss2.4112Keywords:
Practical activities, field trips, concepts, science, elementary school students.Abstract
The present research aims to identify the role of practical activities and field trips in enhancing science concepts among elementary school students. The significance of this study lies in its contribution to the field of primary education, as it highlights the importance of practical activities and field trips in reinforcing science concepts among students. The research problem arises from the considerable importance of teaching science at the elementary level, despite the fact that many students face difficulties in fully grasping scientific concepts through traditional, theoretical-only methods. The researcher has arrived at several conclusions and recommendations as follows:
- Practical activities and field trips enhance students' understanding of scientific concepts more effectively than theoretical learning alone.
- These activities contribute to increasing students' enthusiasm for science, which in turn motivates them to learn.
- Practical activities help students develop critical thinking and problem-solving skills.
- Practical activities should be regularly integrated into the curriculum to enhance scientific understanding.
- Field trips should be organized periodically to provide students with direct educational experiences.
Downloads
References
إبراهيم، مجدي عزيز (۲۰۰۲)، (۲۰۵) إستراتيجيات التعليم وأساليب التعلم، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
أبو جلالة، صبحي حمدان (۲۰۰۷) مناهج العلوم وتنمية مهارات التفكير الإبداعي فلسطين دار الشروق للنشر والتوزيع.
أبو جلالة، صبحي حمدان، وعليمات محمد مقب. (۲۰۰۸). أساليب التدريس العامة المعاصرة. عمان (الأردن): مكتبة الفلاح.
أبو حطب، فؤادا وصادق، أمال (۲۰۰۰) علم النفس التربوي، طة. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
أبو عاذرة سناء محمد (۲۰۱۲) تنمية المفاهيم العلمية ومهارات عمليات العلم. عمان
أبوجادو، صالح محمدا ونوفل، محمد بكر (۲۰۰۷) تعليم التفكير النظرية والتطبيق.(الأردن) دار الثقافة للنشر والتوزيع الأردن، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
أحمد، أسماء على أحمد (۲۰۱۵) نموذج رحلة التدريس في العلوم لاكتساب تلاميذ المرحلة الإعدادية للمفاهيم العلمية وتنمية بعض مهارات التفكير الإبداعي. رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية جامعة الفيوم
أحمد، سامية جمال حسين (۲۰۲۰) وحدة مقترحة في النانو تكنولوجي قائمة على إستراتيجيات التعليم المتمايز التنمية الثقافة العلمية والدافعية نحو تعلم العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي أساليب التعلم المختلفة، مجلة البحث العلمي في التربية (١٥(٢١) ٣٥٦- ٠٣٨٢
أحمد، فاطمة محمد (۲۰۲۰) فاعلية استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تنمية المفاهيم العلمية لدى أطفال الروضة بمنطقة جازان، مجلة البحث العلمي في التربية (۱٥(۲۱)
الباز، مروة محمد محمد (۲۰۱٤) اثر استخدام التدريس المتمايز في تنمية التحصيل وبعض عادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية متبايني التحصيل في مادة العلوم، مجلة التربية العلمية، الجمعية المصرية للتربية العلمية، ١٧(٦) ١ - ٠٤٦
بن علی، ناصر (۲۰۰۸). فاعلية استخدام استراتيجية الشكل (V) في تدريس الفيزياء لتنمية المفاهيم العلمية لدى طلاب الصف العشر الأساسي بسلطنة عمان، رسالة دكتوراة غير منشورة معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة.
تركي، رغد شاهر تركي (۲۰۱۷) فاعلية استراتيجية العصف الذهني في تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات المعملية في مادة الكيمياء لدى طلاب الصف التاسع الأساسي بالأردن، مجلى كلية التربية، جامعة الأزهر، (١٧٥) الجزء الأول، ٥٢٣ - ٥٥٢
ترلينج میرنی او فائل متشارار (۲۰۱۳) مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم للحياء في زمننا ( ترجمة بدر بن عبد الله الصالح) الرياض : النشر العلمي والمطابع.
تو ميلنسون کارول أن (۲۰۱٦) الصف المتمايز الاستجابة الاحتياجات جميع طلبة الصف ترجمة زكريا القاضي، دار الكتاب التربوي للنشر والتوزيع المملكة العربية السعودية.
جابر، جابر عبد الحميد (۱۹۹۸). التدريس والتعلم الأسس النظرية - الإستراتيجيات والفاعلية القاهرة: دار الفكر العربي.
حجاج، لية عبد الفتاح (٢٠١٦) فاعلية استخدام الخرائط الذهنية في تعلم العلوم التنمية مهارات التفكير البصري واكتساب المفاهيم العلمية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية جامعة بنها.
حيدر، عبد اللطيف حسين وعبابنة، عبدا له يوسف (١٩٩٦). نمو المفاهيم العلمية والرياضية عند الأطفال الإمارات العربية المتحدة: دار القلم للنشر والتوزيع.
لمفتي محمد أمين (۱۹۸۴) سلوك التدريس: سلسلة معالم تربوية، القاهرة: مركز الكتاب.
Bezanilla, M.J., Galindo-Dominguez, H., & Poblete, M. (2021). Importance of Teaching Critical Thinking in Higher Education and Existing Difficulties According to Teacher's Views. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 20-48. doi: 10.4471/remie.2021.6159
Broderick, A., Mebta, P.& Reid, D. (2005). Differentiating Instruction for disbled students in inclusive classrooms. Theory into Practice, 44(3), 194-202.
Campbell, B. (2008). Handbook of differentiated Instruction Using the Multiple Intelligences Lesson Plans and More, Boston:Person Education, Inc.
Carpenter, B. (2008). Scientific concept development in the English language arts classroom. Unpublished doctoral dissertation, faculty of school of education in partial fulfillment, university of Pittsburgh.
Corley, M. (2005). Differentiated Instruction Adusting to the needs of all learners. Focus on Basics, 7(C), 13-16.
Decandido, H. & Bergman, A. (2006). Differentiation guide with special emphasis on grade 3,4 and5. Putnam/Norhern Westchester Boces, Retrieved.
Drapeau, P. (2004). Differentiated Instruction Making it work: A practical guide to planning, Managing.andImplementing Differentiated Instruction to meet the needs of all leanears, New Yourk: Scholastic.
Ernest, M., Thompson, S., Heckaman, K.; Hull, K. & Yates, J. (2011). Effects and social validity of Differentiated Instruction on student outcomes for special educators. The Journal of International Association of Special Education, 12(1),33-41.
Facione, PA, Giancarlo,CA, Facione, N.C. & Gainen, J., (1995). The disposition toward critical thinking. Journal of General Education. Volume 44, Number(1). 1-25.
Ferrier, A.M. (2007). The effect of Differentiated Instruction on Achievement in a second-grade Science Classroom.Doctoral Dissertation, Walden University, Proquest Dissertations and Theses.
Goodnough, K. (2010). Ivestigating Pre-service Science Teachers' Developing Professional Knowledge Through the Lens of Differentiated Instruction, Research in Science Education, 40 (2),239- 265.
Guilford, J. P. (1986). Creative talents: Their nature, uses and development. New York: Bearly Limited.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م حيدر علي خلف فرحان الساعدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.