علاقة الكفاءة الانفعالية بتنظيم الذات لدى طلبة الجامعة

Authors

  • امال اسماعيل حسين, أ.م.د كليه التربية - الجامعة المستنصرية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss31.665

Abstract

       The objective of the research is to identify the emotional efficiency and self-organization, and what is the relationship between them and the students of the university. In order to verify this, the researchers adopted the measure of emotional competence of Idris 2014, which consists of (41) In the final form. After ascertaining the cykometric properties of the two research fields according to the sample of 400 students,

they were chosen in a random stratified manner.  The results showed that the members of the sample have an emotional efficiency, which in turn enhanced the self-organization of the students through the same reality as the student and his conviction in his social and cognitive environment, and also that the members of the research sample have a self-regulation through the organization of psychological and emotional conditions, values ​​and traditions, The existence of a positive positive correlation between the emotional efficiency and self-organization of the students. This is due to the students' interest in their emotions and information that are consistent with their psychological and psychological needs in a manner consistent with the educational situation He has the ability to control himself and to understand the consequences of things and he recalls in his mind all the possible consequences of his actions in the future, and on this basis can build his behavior and actions according to the plan is formulated and drawn on the basis of what he expects success and conciliation of his work in the distant future This person can derive his ability to control and control the emotions and behavior of the assessment of things based on the balance of results and scrutiny, and based on the results of the current research has been reached some recommendations and proposals for the future. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. الامام، مصطفى محمود، واخرون. (1990): التقويم والقياس، دارالحكمه للطباعه والنشر، بغداد، العراق.
2. ابو ريياش ، حسين محمد (2007) : التعلم المعرفي ، دار المسيره للنشر والتوزيع ، عمان - الاردن .
3. ابو جادو ، صالح محمد عليً .(2000) . علم النفس التربوي ، ط1 ، عمان - دار المسيره للنشر والتوزيع والطباعه .
4. ابو علام ، رجاء محمود( 1990) : مدخل الى مناهج البحث التربوي،الطبعه ال،اولى ، الكويت،مكتبه الفلاح للنشر والتوزيع.
5. ابو علام ، رجاء محمد (2004): التعلُّم اسسه وتطبيقاته ، ط1 دار المسيره للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
6. ثورندايك , روبرت , و هيجين , الزابيت ( 1986 ) : القياس و التقويم في التربيه و علم النفس , مركز الكتاب الاردني للنشر و التوزيع , عمان , الاردن .
7. حبيب ، مجدي عبد الكريم (1997) : التحكم الذاتي والسمات الابتكاريه المصاحبه للتفكير المتعدد الابعاد لدى طلبه الجامعه ، مجله علم النفس , ع(41) ، ص(50-78).
8. الزوبعي، عبد الخليل ابراهيم واخرون، (1981)، الاختيارات والمقاييس، وزاره التعليًم العالي والبحث العلمي، جامعه الموصل- العراق.
9. عبد الرحمن ، سعد ، (1998) ، القياس النفسي ، ط3، مكتبه الفلاح ، الكويت.
10. ربيع, محمد شحاته,(1994): قياس الشخصيه , ط3,دار المسيره للنشر والتوزيع , عمان.
11. ظاهر، زكريا ومحمد واخرون (2009)، مبادئ القياس والتقويم في التربيه، مكتبه دار الثقافه للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.
12. عوده, احمد سليمان,(1985): القياس النفسي ,القاهره, دار الفكر العربي.
13. عوده والخليلي، خليل يوسف (1988)، الاحصاء للباحث في التربيه والعلوم الانسانيه، ط3، دار الفكر، عمّان.
14. الشناوي ،محمد محروس (1996) :العمليه الارشاديه والعلاجيه ، دار غريب للطباعه والنشر ،القاهره ، مصر .
15. داود, عزيز حنا ولعبيدي, ناظم هاشم(1990): علم النفس الشخصيه , وزاره التعليًم العالي والبحث العلمي, جامعه بغداد.
16. فارس، ابتسام محمد(2006):فاعليًه برنامج قائم على الذكاءات المتعدده في تنميه التحصيل الدراسي ومهارات ما وراء المعرفه لدى طلاب المرحله الثانويه في ماده علم النفس، (اطروحه دكتوراه غير منشوره) ، معهد الدراسات التربويه، جامعه القاهره، مصر.
17. القمش، مصطفى و العضايله، عدنان و التركي ، جهاد (2008): فاعليًه برنامج تعليًمي في تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم من المرحله الابتدائيه في لواء عين الباشا في الاردن ، مجله جامعه النجاح للابحاث والعلوم الانسانيه ، مج(22) ع (1) الاردن.
18. ملحم، سامي(2000): مناهج البحث في التربيه وعلم النفس، دار المسيره للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.
19. كراجه ، عبد القادر(1997) القياس والتقويم في علم النفس (رؤيه جديده) ، ط1، دار اليازوري العلميه للنشر والتوزيع ، عمان.

20. Bandura, A . (1977) “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”, Psychological Review , (84),pp (191-215).
21. ------------ .(1986): Social foundation of thought and action : Asocial cognitive theory , Englewood Cliffs , NJ:Prentice -Hall.
22. . ------------(1991):Social Cognitive theory of Moral Thought and Action , In : Handbook of Moral, Behavior and Development, Kurtines, WM and. G erwitz JL Vol.(l),Hillsdale, NJ : Erlbaum.
23. Boyatzis, E , Goleman , D & Rheek , K ( 2000 ) : Clustering Competence In Emotional Intelligence : Insight From The Emotional Competence Inventory , San Francisco , Vol 343 , No36
24. Carver ,M.F., & C.S,&,Scheier Gibbon ,F.X,(2000) . self -focused attention and the experience of emotion :Attrition ,repulsion ,elation ,and depression ,journal of personality and social psychology,V.35,pp.625-636.
25. Goleman , D ( 1995 ) : The Emotional Intelligence , New York , Bantam Books .
26. …………… ( 2001 ) : An El _ Based Theory of Performance , in the Emotionally Intelligent work place , Ed , by otherness carry &DanialGoleman
27. Hopkins & K, Stanley (1972): educational and psychological measurement and evaluation", Megraw Hill, New York,p.268.
28. Ebel, R.L. (1972): Essentials of educational measurement, hall Englewood, Cliffs, New Jersey.
29. Eisenberg , N. ( 1988 ) : Altruistic Emotion , Cognition and behavior , Erlbaum
30. Nunnlay, J.C.(1978):Psychometic theory, Mc Graw-Hill, New york.
on publishing.
31. Kaplan, R. M, & Saccuzzo, D.P. (1982). Psychological Testing principles, Application & Iccues, California: Books Cole publishing company.
32. Shaw, M.E. (1967).Scales For The Measurement of Attitude. New York: McGraw-Hil.p.450
33. Zimmerman, (1989) “Asocial cognitive view of self-regulated academic learning “, Journal of Educational Psychology, Vol. (81) No.(3),pp(329-339).

Additional Files

Published

2018-11-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

حسين ا. ا. (2018). علاقة الكفاءة الانفعالية بتنظيم الذات لدى طلبة الجامعة. Journal of Education College Wasit University, 1(31), 531-580. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss31.665