التمهيد في بينية التشويق في أفلام هتشكوك/ الطيور انموذجا

  • خضير عبيس جياد القريشي, م.د. وزارة التربية ـــ مديرية تربية واسط

Abstract

 of the research: The cinematic arts are dazzling through the image that simulates imagination and reality, and the films take dreamy dimensions interesting to the recipient, attracted to it dazzling with the data at the level of the picture, and the ideas of the imagination of the imagination of the recipient and stressed by suspense in the prelude to the events. The first part of the research included the methodological framework that included the problem of research and the question of how to prepare for the thrill of Hitchcock films, as well as the purpose of research and the limits of research  The second chapter of the theoretical framework contains the first topic (the mechanism of building suspense in the novel film) The second section (the preface in the film) The researcher came out with a set of indicators from the theoretical framework, and the research included the third chapter, which dealt with the procedures of research, The researcher uses a set of results and introductions, and concludes the search with a list of sources.,

Downloads

Download data is not yet available.

References

-الكتب:-
1.ايزنشتاين، سيرجي، الاحساس السينمائي ،تعريب سهيل جبر، مراجعة ابراهيم فتحي، دار الفارابي ،بيروت،1975.
2- من الثورة الى الفن ومن الفن الى الثورة, تر سعيد مراد, دار الفارابي ,بيروت,1979.
3. بوجز، جوزيف.م. فن الفرجة على الافلام، تر:وداد عبد الله، الهيئة المصرية العامة للكتاب،القاهرة، 1995.
4- جيرالد برنس : - علم السرد, تر, باسم صالح, دار الكتب العلمية, لبنان , 2012.
5. خلوصي، ناطق، الدراما التلفزيوينة العربية، دار الشؤون الثقافية،ط1، بغداد،2000.
6. سمسلو،نويل، هتشكوك،تر, ابراهيم العريس، بيروت،1979.
7. فال، يوجين، فن كتابة السيناريو،تر: مصطفى محرم، القاهرة، 1997.
8. كاسبيار الان، التذوق السينمائي، تر: وداد عبد الله، مراجعة هاشم النحاس، القاهرة، 1989.
9- كريفتش، سينوارت، صناعة المسرحية، تر: عبد الله معتصم الدباغ،دار المامون للنشر، بغداد، 1986.
10- .مرسي ،احمد كامل ومدي وهبة، معجم الفن السينمائي ،وزارة الثقافة والاعلام،الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، 1973.
11- مارتن ، مارسيل، اللغة السينمائية، تر: سعيد البشلاوي، مراجعة فريد الزاوي، القاهرة، 1964.
12- نادي، دي روبرت، السلوك الانساني،ثلاث نظريات في فهمه، ترجمة واعداد احمد اسماعيل صبيح، ومنير خوري، هلا للنشر والتوزيع، ط1، مصر،2001.
13- مراد وهبة:- المعجم الفلسفي ,دار المطبوعات الاكاديمية, القاهرة , 1998.



الرسائل والاطاريح والمحاضرات
14- عبد الله ،بهجت عبد الواحد، آليات البناء الحركي للمشاهد البوليسية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة.
15- الزيدي، مرسل، نظرية الدراما، محاضرات قسم المسرح ،جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، 2007.

المجلات والدوريات
16- مدرسون، اين، فن القتل عند هتشكوك، ترجمة موفق اسماعيل، دراسة منشورة في مجلة الحياة السينمائية،دمشق، سوريا، ع56، سنة 2005.
المصادر من الافلام
17- سيناريو : اوسكار فيرلي, المحصنون UNTOUCHBLES اخراج برايان دي بالما , انتاج الولايات المتحدة ,1987.
18- روبرت بلوخ, سايكو, الفرد هتشكوك, الولايات المتحدة, 1960.
19- ناصر عبد الرحمن , هي فوضى, يوسف شاهين , خالد يوسف, مصر, 2007.
Published
2019-06-24
Section
Articles