The role of training courses in history and their relationship to the acquisition of some educational media skills from the point of view of history teachers in the middle school

Authors

  • Rasha Neama Aylan Ministry of Education/Wasit Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.3910

Keywords:

Training, skills, educational methods, history teachers, preparatory schools

Abstract

It aims to develop teacher skills, develop and renew educational concepts, diversify teaching methods, and the emergence of innovations in the field of educational techniques. The study aimed to identify training courses and their relationship to the acquisition of some educational media skills. It followed the descriptive, correlational approach. The study population consisted of middle school teachers in the Kut and Al-Baghd districts. They numbered (804) male and female teachers, and the study sample consisted of one hundred and twenty-four (124) teachers. The data was collected, analyzed and processed through the statistical packages program (Spss). The study reached several results, the most important of which are: the role of training courses in equipping middle school teachers with Kut District, the skills of using educational media are high, the level of selection of the educational media by the middle school teachers in the Kut Center is very high, the level of the use of the educational media by the middle school teachers in Kut District is a statistically significant relationship between the training courses and the acquisition of skills in using educational media

Downloads

Download data is not yet available.

References

- العامري ,ازهار حسين ابراهيم ,2015,اثر استعمال خرائط المفاهيم كوسائل تقويم في اكتساب مفاهيم قواعد اللغة العربية عند طالبات معهد اعداد المعلمات,مجلة كلية التربية, العدد الثامن عشر, المجلد(1) https://www.iasj.net/iasj/issue/6157.

-باشات, احمد ابراهيم,1978,اسس التدريب, القاهرة,دار النهضة العربية.

-البدري,طارق عبد الحميد,2008,تطبيقات ومفاهيم في الاشراف التربوي, ط4,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع,عمان.

-بشارة,جبرائيل, 1984, تدريب المعلمين اثناء الخدمة مفهومه, اهدافه, اتجاهاته المستقبلية, المؤتمر الاول حول التدريب المهني للمعلمين.

-حسن ,حسن حميد,2015,معوقات تطبيق مدرسي التاريخ لمهارات التدريب من وجهة نظر المختصين, مجلة كلية التربية,العدد الثامن عشر, المجلد(1). https://www.iasj.net/iasj/issue/6157.

-البغدادي,محمد رضا, 2002, تكنولوجيا التعليم والتعلم,ط2, القاهرة,دار الفكر العربي.

-خليل,عياد بيباوي,1985,تدريس العلوم بمدارس المرحلة الثانوية العامة,القاهرة,دار الكتب.

-دره والصباغ, عبد الباري,2008,ادارة الموارد البشرية,دار وائل للنشر والتوزيع,عمان الاردن.

-الزهراني,بندر,2009,دور التدريبية تطوير المهارات التتدريبية لمعلمي التربية الفنية من وجهة نظرهم, رسالة ماجستير غير منشورة,كلية التربية,جامعة ام القرى, المملكة العربية السعودية.

-زيتون,عايش,1999,اساليب تدريس العلوم,دار الشروق.

-سلامة,محمد عبد الحافظ,1996, تشغيل الاجهزة التعليمية, الاردن,عمان,دار اليازوري للطباعة والنشر.

-طاهر, رشيدة السيد احمد,2010,التنمية المهنية في ضوء الاتجاهات العالمية" تحديات وطموحات", دار الجامعة الجديدة ,القاهرة.

-الطيطي,عبد الجواد فائق,1991,تقنيات التعليم بين النظرية والتطبيق,اربد,دار قدسية للطباعة والنشر.

-عالم,محمد اسعد,1991,"اهمية تقييم التدريب ومشكلاته" مؤتمر قياس التكلفة والعائد من التدريب,القاهرة.

-عبد الوهاب,علي محمد,1991,دورة تنمية مهارات المديرين,القاهرة,المجموعة الاستشارية للشرق الاوسط.

-عبيد,جمانة محمد,2006,المعلم اعداده تدريبه كفاياته,دار الصفا للنشر والتوزيع ,الاردن.

-عصيدة,مصطفى, سليم,1996, معيقات استخدام الوسائل التعليمية في تدريس منهاج الاجتماعيات للمرحلة الاساسية في المدارس الحكومية في منطقة شمال الضفة من وجهة نظر معلمي هذه المرحلة, رسالة ماجستير غير منشورة,جامعة النجاح الوطنية,نابلس, فلسطين.

-عطوان, مصطفى,2008,معوقات تدريب المعلمين اثناء الخدمة وسبل التغلب عليها بمحافظات غزة, رسالة ماجستير غير منشورة,كلية التربية, الجامعة الاسلامية,غزة فلسطين.

-علي عبد الغفار,محمد,2007,تدريب المعلمين في السودان الماضي الحاضر والمستقبل,مجلة التجديد التربوي,العدد الاول.

-كيفرت,سهام,2007,اعداد وتدريب المعلمين في الوطن العربي.

-مرسي,محمد,1993,الاتجاهات المعاصرة في التربية المقارنة,عالم الكتب,القاهرة.

-مطاوع,ابراهيم,1974,الوسائل التعليمية,ط4,القاهرة,مكتبة النهضة المصرية.

-المغربي,عبد الحميد,2007,الاتجاهات الحديثة في دراسات وممارسات ادارة الموارد البشرية, المكتبة العصرية.

-المؤتمر التربوي الثاني لتطوير التعليم,1998,"مستقبل التعليم في سورية",مجلة بناء الاجيال, العدد(26), دمشق,سوريا.

-المؤتمر الفكري الاول للتربويين العرب,1975,المنعقد في بغداد من 7-15 حزيران,مطبعة الارشاد,بغداد.

-موسى عبد الحكيم,1997,التدريب اثناء الخدمة,بدون ناشر,مكة المكرمة,المملكة العربية السعودية.

-النايف عزيز كاظم,2011,"تدريب الكفايات اللازمة للطلبة المدرسين في مادة التاريخ واثرها على ثقتهم بنفسهم", مجلة الباحث,العدد(1),كلية التربية ,جامعة كربلاء.

-وزارة التربية, 2001,معهد التدريب والتطوير التربوي,المؤتمر التربوي الاول للتدريب,بغداد.

المصادر الاجنبية:-

Cogan, Morisl(1973): The Clinical Supervision. Bostan, Houghton, Muffin Company.

Dilworth, James B., 1992, (Operation management) Design Planing and Control of manufacturing and services Mc Graw Hill , Inc New York.

Dresssel ,Paull (1980): Improving Degree Programs. Jossey Bass Publishers , San Francisco.

Flower ,N, Martens, S, and Mulch ALL(2002):Four Important lessonsabout Teacher Professional Development Middle School Journal.May .

Owen,Joslyn,(1992):Manngement Education,London, Longman Group uk,ltd.

Sykes, G.(1996)"Reform professional Development", Phi Etta kappa, Vol. 77, No. 7.

Downloads

Published

2024-08-25

How to Cite

Rasha Neama Aylan. (2024). The role of training courses in history and their relationship to the acquisition of some educational media skills from the point of view of history teachers in the middle school. Journal of Education College Wasit University, 56(2), 265-284. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol56.Iss2.3910