المشكلات الخاصة في مجال بناء الاختبارات التحصيلية المدرسية التي تواجه مدرسي المواد النفسية والاجتماعية

Authors

  • عبود جواد راضي العتابي جامعة واسط/ كلية التربية

Abstract

       This paper aims to recognize the problems of  the school achievement at schools that confront psychological and social teachers subjects. These tests were applied on random sample consisted of 60 male and female teachers (20 female teachers and 60male teachers). The rate of sample community to the research community is 120 male and female teachers(%51).The researcher has prepared a list of affirming and calculating the specific problems at the field of creating the school achievements tests by relying on the previous studies and educational literature  in the field of measurement and evaluation specially at the field of  the school achievement tests, and it was discussed with a random sample consisted of 20 female and male teachers to understand  its validity, accuracy and content, practicing range and using. The terms of this tool which is consisted of 13 terms were presented to a group of experts and arbitrators to find out the face validity. The amendment was made on some of the tests according to the remarks and opinions of those experts and arbitrators, and the coefficient reliability was extracted by using Test Re-Test and using Person equation, and the rate was 0,95 and it is a good coefficient reliability.                                                                 

The number of research terms tool is 13 terms, and before each term 3 alternatives to be answered which represent the research problem (big, medium, little). The following scores have been given continually (1,2,3).The medium hypothesis is 26 grade (theoretical).The research results have been analyzed by using T test for two separate independent samples, and the main of these are: the specific problems at the field of creating achievement test that confront psychological and social subjects teachers are the same as the problems confront female teachers of the same subjects. The number of problem is 13 . The researcher came up with many recommendations and suggestions.              

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ابراهيم ، خالد جاسم (2016)تقويم كفاءه جهاز الاشراف التربوي والاختصاصي في مجال القياس والتقويم التربوي مطبعة الاخاء، بغداد ، العراق.

ابراهيم ، مجدي عزيز (2014 )التقويم والمحاسبة في العملية التعليمية ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، مصر.

ـــــــ(2015) موسوعة التدريس الجزء الخامس ، دار المسيرة ، الاردن.

ابو علام ، رجاء محمود (2007) قياس وتقويم التحصيل الدراسي ، دار التعلم ، الكويت.

ابو لبده ، سبع محمد( 2017) مبادئ القياس النفسي والتقويم التربوي ، مطبعة الجامعة الأردنية ، الاردن.

الامام ، مصطفى محمود واخرون (1990) للقياس والتقويم ، مطبعة دار الحكمة ، بغداد ، العراق.

الامام ، مصطفى محمود و عبد الرحمن اسماعيل و كاظم وحسام الدين عبد القادر (2003) القياس والتقويم ، مطبعة الطباع ، بغداد ، العراق.

أمطانيوس ، ميخائيل (1997) القياس والتقويم في التربية الحديثة ، منشورات جامعة دمشق ، سوريا.

بدر ، محمد احمد (2017) تقويم الاختبارات المدرسية في ضوء تطوير الاختبارات التحصيلية المدرسية ، مطبعة الياسمين ، بغداد ، العراق.

الدليمي ، بسام داوود (2008) مناهج البحث في التربية والتعليم ، مطبعة بيروت ، لبنان.

دوران ، روني (1985) اساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم ، ترجمه سعيد صباريني واخرون ، دار الامل للنشر والتوزيع ، اربد ، الاردن.

راجي ، زينب حمزه واخرون (2012) مناهج وطرائق التدريس العامة ، ط1 ، بغداد ، العراق.

الربيعي ، حسن عادل (2018) مناهج البحث التربوي والنفسي بين النظرية والتطبيق ، دار المسيرة ، الاردن.

رسول، خليل ابراهيم واخرون (2019) مبادئ الفلسفة وعلم النفس ،ط11 ،دار الكتب والوثائق ،بغداد، العراق.

الرواشدة ، باسل (2018) القياس التربوي في العملية التدريسية ، دار المسيرة ، الاردن.

سليمان ، عرفات عبد العزيز (2012) نظريات حل المشكلات و مهنه التعليم ، مكتبة الانجلو المصرية ، مصر.

صالح ، احمد محمد (2007) مناهج البحث التربوي والنفسي ، دار المسيرة ، الاردن.

الصراف ، بيداء مجيد (2018) اداره الجودة في بناء الاختبارات التحصيلية ، مطبعة الاخاء ، بغداد ، العراق.

عبد المجيد ، نبيل عبد الغفور وساجده جبار لفته (2013) القياس والتقويم ، دار الكتب والوثائق ، بغداد ، العراق.

عبد الحميد ، تحسين ناظم (2018) عمليه الاتصال البشري ، دار المسيرة ، الاردن.

عبد الهادي ، ناصر (2010) الاختبارات التحصيلية انواعها اسسها مبادئ تطبيقها ، دار المسيرة ، الاردن

العجيلي ، صباح حسن واخرون (2001) مبادئ القياس والتقويم التربوي ، مكتبة احمد الدباغ ، بغداد ، العراق.

علام ، صلاح الدين محمود (2000) القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر.

ـــــــ(2006)الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية ، دار الفكر، الاردن.

عمر ، محمود احمد واخرون (2010) دراسات في التربية والتعليم في دول الخليج العربي ، دار المسيرة ، الاردن.

عوده ، احمد سليمان (1998) القياس والتقويم في العملية التدريسية ، دار الامل.

غازي ، جابر حسن (2015) تقويم برنامج الامتحانات العامة والاختبارات المدرسية ، مطبعة الصفدي ، بغداد ، العراق.

الفتلي ، حسين هاشم هندول (2016) المبادئ الأساسية في القياس والتقويم التربوي والنفسي ،دار الوضاح للنشر ، الاردن.

القاسم محمد حسن (2016) الاختبارات التحصيلية اسس وتطبيقات ، دار المسيرة ، الاردن.

قطايمة ، حسن عبد الرحمن (2017) الاتجاهات المعاصرة في التربية والتعليم ، دار المسيرة ، الاردن.

كاظم ، بسمه حسن (2017 )الاختبارات التحصيلية المدرسية ، دار العودة ، الاردن.

مجيد ، عبد الحسين ارزوقي وياسين حميد عيان (2012) القياس والتقويم للطالب الجامعي ، دار الكتب والوثائق ، بغداد ، العراق.

ملحم ، بطرس (2010) مناهج البحث في التربية والتعليم ، دار العلم للملايين ، بيروت ، لبنان.

مؤتمر التطوير التربوي (2016) وزاره التربية جمهوريه ، العراق ، بغداد.

ناصر ، ابراهيم (2017) مقدمه في مبادئ فلسفه التربية ، دار المسيرة ، الاردن.

وليد ، زياد طارق (2018) المدخل الى القياس والتقويم التربوي ، مطبعة الزهور، بغداد ، العراق.

ياسين ، ابتهال حسن (2017) سيكولوجية التربية والتعليم في ضوء العولمة ، دار المسيرة ، الاردن.

Ebel, Robert. L(1972.) , Essentials of Educational Measurement pron- prentice - Hall Engle wood cliff, New Jersey.

Gay-R-C2015) Educational Evaluation and Measurment. Emettill publishing company.U.S.A.

Published

2020-08-29

How to Cite

جواد راضي العتابي ع. . (2020). المشكلات الخاصة في مجال بناء الاختبارات التحصيلية المدرسية التي تواجه مدرسي المواد النفسية والاجتماعية. Journal of Education College Wasit University, 2(40), 361-386. Retrieved from https://eduj.uowasit.edu.iq/index.php/eduj/article/view/1620