The Tendencies of Teachers Teaching Arabic Language Towards Using Educational Aids

Authors

  • Khalid Najee Ahmed وزارة التربية / مديرية تربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2147

Keywords:

Arabic Language Teachers, Educational Aids

Abstract

The current research aims to know “The Tendencies of Arabic Language Teachers Towards Using Educational Aids” and the researcher identified the current research problem in the following main question: What are the tendencies of Arabic language teachers towards educational aids in the secondary school? From this question two sub-questions are asked:

  1. What are the tendencies of Arabic language teachers towards the importance of educational aids in secondary school?
  2. What are the tendencies of Arabic language teachers towards the use of educational means in secondary school?

             The researcher formulated the following hypotheses:

  1. There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average opinions of study society about the tendencies of Arabic language teachers towards (importance – usage)of educational aids at secondary schools in Baqubah city according to variable of years of experience.
  2. There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average opinions of study society about the tendencies of Arabic language teachers towards (importance – usage)of educational aids at secondary schools in Baqubah city according to variable of training courses, according to the problem of study, aims, and nature of asking the descriptive method was used to answer the questions of this study.

    The research sample consisted of all Arabic Language teachers at Secondary Schools in Baqubah city about (58teachers). The researcher studied all research society individuals without the need to take a sample from them and excluded (35questionnaires) because they were uncomplete, then the actual sample became (32 teachers). The researcher relied on a questionnaire for collecting data from society members. It consists of two parts the first has (17items) and the second has (13items) special in using educational aids in Arabic Language lesson. The descriptive analytical method was used. The researcher came up with a set of conclusions some were that all Arabic Language teachers agreed on the importance and use of educational aids in Arabic Language lessons.

The researcher came up with a number of conclusions and suggested some recommendations and suggestions about the importance of using educational aids in teaching Arabic Language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

القرآن الكريم.

ـ أشتيوه فوزي فايز، وربحي مصطفى عليان, 2010 ، تكنولوجيا التعليم ، عمان: دار صفاء ن الاردن.

ـ البجة , عبد الفتاح ,2002 ، تعليم الأطفال المهارات القرائية والكتابية ,ط1 ، دار الفكر للطباعة والنشر, عمان , الأردن .

ـ البياتي ،عبد الجبار ، 2008 ، الاحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية ، ط1 ، مطبعة اثراء للنشر والتوزيع ، الاردن .

ـ الحيلة ، محمد محمود ، 2000 ، تصميم وانتاج الوسائل التعليمية ، ط1 ، دار الميسرة للنشر ، عمان ، الاردن.

ـ الحيلة ، محمد محمود ، 2002 ، تكنلوجيا التعلم من اجل تنمية التفكير بين القول والممارسة ، ط1 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، الاردن .

ـ زاير ،سعد علي ، 2011 ،نصائح تعليمية عملية للمدرسين والمدرسات ،ط1 ، العصامي للطباعة والنشر ، بيروت ،لبنان.

ـ زيتون , حسن حسين ،2006 ، مهارات التدريس رؤية في تنفيذ التدريس, ط2 , عالم الكتب , القاهرة، مصر.

ـ السيد ، حمد علي ، 1997 ، الوسائل التعليمية وتكنلوجيا التعلم ، دار الشرق ، عان ، الاردن .

ـ الطوبجي, حسين:1987 ، وسائل الاتصال والتكنولوجيا في التعليم الكويت: دار القلم.

ـ عبد الحميد ،عبد العزيز طلبة ، 2011 ،تطبيقات تكنولوجيا التعليم في المواقف التعليمية ، مكتبة العصرية,مصر.

ـ عوض ، عباس محمود ، 1998 ،القياس النفسي بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، مطبعة الاسكندرية ن مصر .

ـ كاظم ، احمد خيري ،1984 ، الوسائل التعليمية والمنهج ،دار النهضة العربية ، القاهرة ، مصر .

ـ الكناني ماجد نافع ، وفراس علي الكناني ، 2012 ،طرائق تدريس التربية الفنية ، مطبعة ثامر جعفر العصامي, بيروت، لبنان .

ـ عبيدات ، ذوقان واخرون ،1999 ، اساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والانسانية ، ط3 ، دار الثقة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ،.

Published

2021-05-12

How to Cite

ناجي أحمد خ. . . (2021). The Tendencies of Teachers Teaching Arabic Language Towards Using Educational Aids. Journal of Education College Wasit University, 1(43), 355-388. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol1.Iss43.2147

Issue

Section

Articles