فاعلية برنامج تعليمي الكتروني مقترح وفق القيمة المضافة لتقييم القدرات التحصيلية لدى طلبة كليات التربية

Authors

  • Ibtisam Sahib Mussa جامعة بابل / كلية التربية الاساسية
  • Ahlam hameed Al- janabi جامعة بابل / كلية التربية الاساسية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2221

Keywords:

electronic program, added value, achievement capabilities

Abstract

The aim of the current research is to build a proposed electronic program according to the added value to assess the achievement capabilities of students of the College of Education.

The descriptive approach was used in building the electronic program represented by the general design steps (ADDIE), which are the following stages (analysis, design, development, implementation, evaluation(

     And the use of the semi-experimental approach when applying the electronic program to a sample of students of the College of Education to assess the achievement capabilities, and the results reached the effectiveness of the electronic program and in light of the results, a number of recommendations and proposals were reached.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- عبد الحميد ،علي ، 2010، التحصيل الدراسي وعلاقته بالقيم التربوية ، ط1، دار العصر للنشر والتوزيع ، بيروت .

- عفيفي، صديق ، 2001، اتجاهات تطوير نظم تقويم الامتحانات "ورقة عمل " المؤتمر العربي الاول للامتحانات والتقويم التربوي ، رؤية مستقبلية ،المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي، القاهرة .

- عبد الوهاب مجدي ، واخرون 2018 ، جودة التعليم في ضوء تقييم القيمة المضافة ، ط1، دار الفكر العربي ،القاهرة .

- دعمس ، مصطفى نمر ، 2007، تكنولوجيا التعليم وجودة التهليم ،ط1، دار غيدا ، للنشر والتوزيع ، القاهرة .

- ياسين ، سعد، 2007 ، ادارة المعرفة (المفاهيم ، النظم ن التقنيات ) ط1، دار المناهج ، للنشر والتوزيع ، عمان.

- أبو هاشم، السيد محمد، استعمال قياسات القيمة المضافة كمدخل لتحقيق الاعتماد المدرسي، المؤتمر السنوي السادس عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، (الاعتماد المدرسي)، السعودية، 2013.

- أبا الحسن، خالد بن محمد، جوانب مهمة في اختيار وتقييم برامج الحاسوب التعليمي، المؤتمر الوطني السادس عشر للحاسوب الالي، وزارة التربية والتعليم، الرياض، 2013م.

- ابراهيم محمد عبد الرزاق، عبد الباقي عبد المنعم، مهارات البحث التربوي، ط2، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2010.

- ابو العينين، سامح عبد القوي، أثر استعمال التعليم الالكتروني المستمر في تنمية التفكير الابتكاري لطلبة المرحلة الاعدادية، "رسالة ماجستير غير منشورة" ، كلية الدراسات العليا، جامعة القاهرة، 2016.

- احمد، سهام، فاعلية برنامج استعمال الجيل الثالث من الويب في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلاب كلية التربية واتجاهاتهم نحوها، "أطروحة دكتوراه" ، كلية الدراسات العليا للتربية، جامعة القاهرة، 2018.

- احمد، مصطفى، محمد السيد، فاعلية برنامج قائم على ادوات الجيل الثاني للويب في تدريس التاريخ على التحصيل وتنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلاب المرحلة الثانوية، " اطروحة دكتوراه غير منشورة" ، كلية التربية، جامعة اسوان، مصر، 2016.

- أحمد، نورة، القيمة المضافة Value–Added مؤثرات الاداء الفعال في تقييم اداء المدراس، مجلة كلية التربية العدد (23) السعودية، 2016.

- احمد ، ابراهيم : تقويم اداء الجامعات المصرية باستخدام بطاقة الاداء المتوازن ، مجلة كلية التربية، جامعة بنها ، عد99، مصر. 2014.

- Ganllager,A.L,comi paratie,value added as a performamce indietor.Higher Eduucation Review B( 3),1991.

- Digresia,L.porto&Ripani,(2002) 'universities in Argentina' Center for Latin Ameri can Ecoromics RESEARCH

- COMREY.A.&shen.H.(1997) predicting medical students Academic performances by their coynitive Abilities and personality character sties Academic Medicinem vol,72,NO.9.

- Kennedy,K., peters M.,&Thomas,M.(2012) How to use Value Added analysis toimprove student learning : Afield guide for school and distract leaders. Thousand Oaks , CA;Corwin.

- Steffi. Domayk. Ruthn.Schwartz. Jan L. plass "in inactivated model: Computers in human Behavior"، P.p: 1024-1033، 2010.

- Korucu. Agahtigul & A likan. Ayse "Comparative study models used in the education of the gifted children" Procardia social and behavioral sciences. Vol- 46، 2012.

Downloads

Published

2021-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sahib Mussa, I. ., & hameed Al- janabi, A. . (2021). فاعلية برنامج تعليمي الكتروني مقترح وفق القيمة المضافة لتقييم القدرات التحصيلية لدى طلبة كليات التربية. Journal of Education College Wasit University, 2(43), 371-408. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol2.Iss43.2221