The effect of the strategy of thinking methods in developing the skills of teaching the electronic class (CLASS ROOM) among students of the Arabic language departments in the colleges of education
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss46.2865Keywords:
: thinking styles strategy, teaching skills, electronic classAbstract
Summary
The current research aims to identify (the effect of the strategy of thinking methods in developing electronic classroom teaching skills (CLASS ROOM) for students of Arabic language departments in colleges of education).
The researcher followed the quasi-experimental approach, adopting the experimental design with partial control, which is the design of the control group with pre- and post-tests.
The research sample consisted of students of the Arabic Language Department of the fourth stage in the College of Education for Human Sciences, Al-Muthanna University, and the sample included (66) male and female students.
The researcher was rewarded between the two research groups in (chronological age calculated in months, previous year’s grades, intelligence test, pre-test for electronic classroom teaching skills).
The researcher himself studied the students of the experimental group using the thinking methods strategy, which was controlled in the usual way during the duration of the experiment, which lasted a whole semester (the first) of the academic year (2020-2021).
The researcher prepared a test for the skills of teaching the electronic class consisting of (20) paragraphs of the type of multiple choice, and applied it to the research sample before and after, and by using the statistical package (SPSS) in the research procedures and extracting the research result, the researcher reached the superiority of the students of the experimental group who studied with the strategy of methods of study. Thinking on the students of the control group in the post-test, and in light of the result, the researcher drew a number of conclusions, and recommended a number of recommendations, including (adopting the strategy of thinking methods in teaching students of Arabic language departments the fourth stage in teaching observation and practical application), and the researcher suggested (conducting a study Similar in other materials, and a similar study in other stages of developing similar variables).
Downloads
References
مراجع البحث
القران الكريم . المراجع العربية
إبراهيم محمد علي حراشة . (2012). المهارات القرائية وطرق تدريسها بين النظرية والتطبيق. عمان، الأردن: دار اليازوري.
احمد عبد المنعم الدردير . (2004). دراسات معاصرة في علم النفس المعرفي (ج1). القاهرة، مصر: عالم الكتاب.
أكرم بن محمد بريكيت . (2011). واقع التعليم الإلكترونيّ في تدريس اللغة العربية بالمرحلة الثانوية ومعوقات استخدامه. مجلة كلية التربية بالزقايق، العدد 71(ج1).
السيد محمد ابو هاشم. (2007). الخصائص السايكومترية قلقائمة أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبيرج لدى طلاب الجامعة. المملكة العربية السعودية: مركز البحوث التربوية.
حسين محمد ابو رياش. (2007). التعلم المعرفي. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
خليل ابراهيم شبر ، و آخرون. (2006). أساليب التدريس. عمان، الأردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.
دونالد آري، و آخرون. (2013). مقدمة للبحث في التربية. (سعد الحسيني، المترجمون) غمان: دار المسيرة.
روبرت ستيرنبيرغ. (2004). أساليب التفكير. (ترجمة عادل سعد يوسف، المترجمون) القاهرة، مصر: مكتبة النهضة العربية.
زينة سالم محي. (2019). فاعلية برنامج تدريبي في اكساب مهارات التدريس الصفي عند الطالبات المطبقات. جامعة بغداد، العراق : اطروحة دكتوراه غير منشورة .
سعد علي زاير، و عهود سامي هاشم . (2015). كيف نصل للفهم القرائي القراءة المطالعة - الفهم القرائي - نماذج الفهم القرائي. جامعة بغداد، العراق.
سعد علي زاير ، و سماء تركي داخل . (2013). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية (المجلد ج1). بغداد، العراق: دار المرتضى.
سعد علي زاير، و وآخرون. (2014). الموسوعة التعليمية المعاصرة (الإصدار ج1). بغداد، العراق: الجمعية العراقية للدراسات التربوية،دار الكتب والوثائق.
صباح حسين العجيلي ، و آخرون. (2001). مبادئ القياس والتقويم التربويّ. بغداد، العراق: مكتب احمد الدباغ .
صلاح الدين محمود علام . (2006). القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة. القاهرة، مصر: دار الفكر العربي.
طه علي حسين الدليميّ، و سعاد عبد الكريم عباس الوائلي . (2005). أساليب حديثة في تدريس قواعد اللغة العربية. عمان، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع .
عبد الحسين سلمان شلش السراج . (2014). الطلبة الموهوبون. عمان، الأردن: دار الجنان.
عبد العزيز حيدر الموسوي . (2014). التفكير وتعليم مهاراته. عمان، الأردن: شارع الملك حسين ، مجمع الفحيص التجاري.
عبد الغني عماد . (2002). البحث الاجتماعي ( منهجه، مراحله، تقنياته ). جروس بريس، لبنان.
عبد الواحد حميد الكبيسي. (2007). القياس والتقويم(تجريدات ومناقشات). عمان، الأردن: دار جرير.
عدنان يوسف العتوم ، و وآخرون. (2009). تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية (ج2). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
علي كاظم المحنا . (2019). فاعلية برنامج مقترح قائم على التدريس الإبداعي في إكساب طلبة أقسام اللغة العربية مهارات التدريس الصفي وتنمية ذكائهم اللغوي ودافعيتهم العقلية. أطروحة دكتوراه غير منشورة. جامعة بغداد.
غدنانة سعيد البنعلي ، و سمير يوسف مراد. (2003). تطوير برنامج التربية العملية في خطة إعداد المعلم بكلية التربية في جامعة قطر تصور مقنرح. مجلة مركز البحوث التربوية، العدد 23( قطر).
مثنى عبد الرسول الشكري، و رحيم كامل الصخري . (2014). التدريس بين النظرية والتطبيق. عمان، الأردن : دار المنهجية للنشر والتوزيع.
محسن علي عطية . (2008). مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها. عمان ، الأردن: دار المناهل للنشر والتوزيع .
محسن علي عطيه. (2016). التعلم انماط ونماذج حديثة. عمان، الأردن: دار الصفاء للطباعة والنشر والتوزيع.
محمد محمود الحيلة . (2007). مهارات التدريس الصفي. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
مرتضى محسن الشريفي، و آخرون. (2020). فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية حكومة الذات العقلية في تنمية مهارات القراءاة الابداعية عند طلاب الصف الخامس العلمي. اطروحة دكتوراه غير منشورة. جامعة بغداد.
يوسف محمود قطامي . (2013). استراتيجية التعلم والتعليم المعرفية. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
المراجع الأجنبية
Anastasia, A). 1976). psychological Testing. New York، the Macmillanpublishing.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dr. Akram Ghanem Abdul Hamza Al-Zalzali

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


