The level of acceptance of students in the Faculties of Education for Humanities and Pure Sciences for their teachers' practice of twenty-first century skills in the light of some variables
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol48.Iss3.3092Keywords:
Acceptance- twenty-first century skillsAbstract
Abstract:
The aim of the current research is to identify the level of acceptance of students in the faculties of education for the humanities and pure sciences to practice the skills of the twenty-first century by their teachers. Its sample consisted of (154) male and female students of the fourth stage in the departments of educational, psychological and physics, at the rate of (64) and (90) male and female students per Respectively in the faculties of education for the humanities and pure sciences, they were chosen by a stratified random method, and for the purpose of achieving the goal of the research, a questionnaire consisting of (32) items was built, divided into three areas of twenty-first century skills (learning and innovation skills, information, media and technology, and life skills and work) , After verifying its validity and stability, it was distributed through electronic classes via the Google Classroom educational platform.
- The level of acceptance by the students of the Colleges of Education for the Humanities and the Pure Sciences for their teachers’ practice of twenty-first century skills, with a medium percentage among the students of the College of Education for the Humanities, and high among the students of the College of Education for the Pure Sciences compared to the hypothetical average.
- There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average level of acceptance by the students of the Faculties of Education for Humanities and Pure Sciences for their teachers' practice of twenty-first century skills from their point of view according to the gender variable and in favor of females.
- There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average level of acceptance by the students of the Faculties of Education for the Humanities and the Pure Sciences for their teachers to practice the skills of the twenty-first century from their point of view according to the variable of specialization and in favor of the scientific specialization.
In light of the results, the researcher came up with the most important conclusions:
There is acceptance among the members of the research sample to practice the skills of the twenty-first century in general by their teachers, and there is a discrepancy among them according to the variables of gender and specialization.
The researcher also recommended a number of recommendations, and suggested several titles for future studies.
Downloads
References
البلوي ، عواطف فالح سالم و عائشة محمد خليفة البلوي (2019) تصور لبرنامج تدريبي مقترح لتنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية بمدينة تبوك ، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ، العدد (107) ، 386- 433.
بيرز، سيو (2014) تدريس مهارات القرن الحادي والعشرين أدوات عمل ، مكتبة التربية العربي لدول الخليج ، الرياض .
ترلينج ، بيرني وتشالز فادل (2013) مهارات القرن الحادي والعشرين التعلم للحياة في زمننا، ، الرياض ، المملكة العربية السعودية ، جامعة الملك سعود للنشر العلمي والمطابع.
التوبي ، عبدالله بن سيف واحمد محمد جلال الفواعير)2016) دور مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان في إكساب خريجيها مهارات ومعارف القرن الواحد والعشرين ،
http://www.battelleforkids.org/networks/p21
الحاوري ، عبد الغني احمد علي ومحمد عبدالله حسن حميد (2021) دور كليـــات التربيـــة بالجامعـــات اليمنيـــة في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين اللازمة لدى طلبتها ، المجلةالعربية لضمان جودة التعليم الجامعي ، المجلد(13) ، العدد(47) ، ص:103-130.
الحريري ، رافدة ( 2020) مهارات القرن الحادي والعشرين، المجلة الدولية للابتكارات التربوية International Journal of Pedagogical Innovation ، المجلد(8) ، العدد (1) ، ص: 67-87 .
خضير ، نبراس فاضل وباسم محمد جاسم (2020) مهارات القرن الواحد والعشرين لدى طلبة قسم الرياضيات في كليات التربية ، مجلة الفنون والادب وعلوم الانسانيات وعلم الاجتماع ، العدد )58) ، ص 418-434.
خميس ، ساما (2018) مهارات القرن ال 21 : إطار عمل للتعليم من أجل المستقبل ، مجلة الطفولة والتنمية ، المجلس العربي للطفولة والتنمية ، العدد 31 ، ص:149-163.
الروضيه ، خالد هارون (2021) درجة امتلاك المعلمين في محافظة معان مهارات القرن الحادي والعشرين و علاقتها بمدى اكتساب الطلبة لها من وجهة نظر المعلمين ، مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، ملحق (4) مجلد (7) ، ص: 360-393 .
زامل، مجدي علي )2016) الأدوار التي يمارسها المعلم الفلسطيني في ضوء متطلبات القرن الحادي والعشرين، وسبل تفعيلها في محافظة نابلس، مجلة جامعة الخليل للبحوث، المجلد )11) ، العدد )2) ، ص 124-156 .
___________ )2016) تصورات مقترحة لمدرسة القرن الحادي والعشرين في فلسطين ، IUG Journal of Educational and Psychology Sciences ، المجلد
) 24) ، العدد )4) ، ص: 48-73 .
زهرة ، فاطمة الزهراء وعبد الرحمن تلي (2020) صفات وأدوار معلم القرن الحادي والعشرین ، مجلة حولیات جامعة الجزائر ، المجلد: (34) ، العدد: (3) ، ص: 687-707.
ال سعود ، الجوهرة بنت فهد بن خالد (2021) ، مهارات القرن الحادي والعشرون اللازمة لأطفال الروضة ومتطلبات إكتسابها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية للطفولة ، المجلة الدولية للأبحاث التربوية ، جامعة الامارات العربية المتحدة ، المجلد)45) ، العدد)2) ، ص: 39-66.
السعيد ، سعيد محمد محمد ( 2013) مشكلات تدريس مناهج العلوم المطورة في المرحلة الابتدائية ومقترحات حلها من وجهة نظر معلمي العلوم بمنطقة القصيم ، مجلة القراءة والمعرفة: جامعة عين شمس - كلية التربية - الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة - مصر، العدد(140) ، ص: 123 – 156 .
شلبي، نوال محمد (2014) إطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي والعشرين في مناهج العلوم بالتعليم الأساسي في مصر ، المجلة التربوية الدولية المتخصصة ، المجلد)3) ، العدد )10) ، ص : 1-33 .
العنبكي ، عبد الرزاق عبد الله زيدان و حيدر حسين عبد (2021) مهارات القرن الحادي والعشرين لدى مدرسي مادة التاريخ للمرحلة الاعدادية في محافظة ديالى ، مجلة الدراسات المستدامة ، المجلد)3)، العدد )3) ، ص: 717-758 .
آل كاسي، عبدالله علي وآخرون (2018) "مستوى تمكن طالب جامعة الملك خالد الدارسين للعلوم من مها ارت التجريب العلمي في ضوء متطلبات القرن الحادي والعشرين"، مجلة رسالة التربية وعلم النفس، العدد (60) ، ص: 93 – 116 .
ويكيبيديا ،(2021) مهارات القرن الحادي والعشرين تم الاطلاع عليه في 4/4/2022م. رابط الموقع، https://2u.pw/co3y2
Global Institute for Study & Research Journal (GISR-J) 2016/ february ISSN: 2397-0308 Vo,2. No,2،:
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 M. Dr.. Sabhan Younis Majeed Alnajm

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.