The effect of the FARC model on the achievement of mathematics for the second intermediate grade
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol48.Iss3.3109Keywords:
انموذج فاركAbstract
The aim of the current research is to identify (the effect of the Farc model on the achievement of mathematics for the second intermediate grade), and in order to verify the goal, the following null hypothesis was formulated:
There is no statistically significant difference at the level of significant significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied by adopting the Farc model and the average scores of the control group students who studied according to the usual method in the achievement test in mathematics.
The research sample consisted of (80) students, randomly selected from the Hashemite Intermediate School for Boys - Directorate of Education Department of Al-Hashmiya, which was chosen intentionally, the distribution was (40) students in the experimental group and (40) students in the control group, and the students of the two groups were rewarded. In the following variables: (chronological age in months, intelligence, and previous achievement in mathematics), in order to attribute the differences to the independent variable, the t-test was used to find out the statistical significance. The scientific subject in mathematics was specified in chapters (first, second and third) from the book of subjects for the second intermediate grade, Republic of Iraq - Ministry of Education. The researcher also prepared daily study plans according to the FARC model, which amounted to (18) daily teaching plans for the experimental group, and (18) daily teaching plans for the control group according to the usual method. The researcher taught the material himself in order to preserve the integrity of the experiment. The researcher also built the research tool, which is the achievement test in mathematics, which consists of (26) paragraphs with four alternatives.
After completing the experiment, the test was applied to the two research groups, the papers were corrected, and the data collected, analyzed and processed statistically showed that:
There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the achievement test in mathematics in favor of the first experimental group
Downloads
References
- الذويخ، نوره صالح، 2016: انماط التعلم، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان
- امطانيوس، ميخائيل، 1997 : القياس والتقويم في التربية الحديثة دمشق، منشورات جامعة دمشق، كلية التربية
- بركات، زياد امين، 2013: العلاقة بين التفكير التأملي والتحصيل لدى عينة من الطلاب الجامعيين وطلاب الثانوية العامة في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية، مجلة جامعة القدس المفتوحة، المجلد (6)، عدد (3)
- البطش، محمد وليد، و ابو زينة، فريد كامل، 2007 : مناهج البحث العلمي تصميم البحث والتحليل الاحصائي، دار المسيرة للنشر، ط1، عمان
- الخفاجي ، طالب محمود ياسين ، (1991) : أثر استخدام المنظمات المتقدمة في تحصيل طلاب الرابع الثانوي العام في مادة الجغرافية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة الموصل
- البياتي، عبد الجبار توفيق، واثناسيوس، زكريا زكي، 1977: الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد
- جابر، جابر عبد الحميد، وكاظم، احمد خيري، 1973: مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية، ط2، القاهرة
- جروان، فتحي، 2002: تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، دار الفكر للطباعة والنشر، ط2، عمان
- جروان، فتحي، 2003: تعليم التفكير مفاهيمه وتطبيقاته، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان
- الحيلة، محمد محمود، 2012: تصميم التعليم نظرية وممارسة، دار المسيرة للنشر، عمان
- خطايبة، عبد الله محمد، 2005: تعليم العلوم للجميع، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان
- الخليلي، خليل واخرون،1997 : التحصيل الدراسي لدى طلبة التعليم العام الاعدادي، وزارة التربية والتعليم، المنامة
- الخليلي، خليل يوسف، وآخرون، 1996: تدريس العلوم في مراحل التعليم العام، ط1، دار العلم للطباعة والنشر، الامارات العربية المتحدة
- داود، عزيز حنا وانور حسين عبد الرحمن، 1990: مناهج البحث التربوي، مطبعة دار الحكمة، بغداد
- الدليمي، احسان عليوي، والمهداوي، عدنان محمود، 2005: القياس والتقويم في العملية التعليمية، ط2، مكتبة احمد الدباغ للطباعة، بغداد
- الدليمي، صباح سعيد حمادي، 2012 : "أثر استراتيجيتي النمذجة المعرفية والتفاوض على المرونة والأصالة الرياضية والتحصيل لدى طالبات الصف السادس العلمي في الرياضيات"، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد - كلية التربية ابن الهيثم- للعلوم الصرفة
- الزاملي، علي عبد الجاسم، وآخرون، 2009: مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي، ط1، مكتب الفلاح للنشر والتوزيع، عمان
- السعداوي، محسن علي، وآخرون، 2007: أدوات البحث العلمي في بحوث التربية الرياضية، ط1 , دار المواهب , العراق
- سلامة، عادل أبو العز، وآخرون، 2009 : طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1، عمان
- سلامة، عبد الحافظ، 2003: تصميم الوسائل التعليمية وانتاجها لذوي الاحتياجات الخاصة، ط1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان
- سويلم، محمد عطية، وآخرون، 1984: الفيزياء العامة (1)، دار المستقبل للنشر والتوزيع، عمان
- شحاتة، حسن، والنجار، زينب، 2003: معجم المصطلحات التربوية والنفسية، دار المصرية اللبنانية، ط1، القاهرة
- الصافي , فلاح محمد حسن، وعبد الرحمن، أنور حسين، 2005: مناهج البحث بين النظرية والتطبيق , مطبعة التأميم , العراق
- الصوفي، عبد المجيد رشيد، 1985: اختبار كاي2 (X2) واستخداماته في التحليل الاحصائي، ط1، منشورات دار النضال للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت
- عباس، محمد خليل وآخرون، 2009 : مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار الفكر للنشر والتوزيع، ط2، بيروت
- عبد الرحمن، انور حسين، وزنكنة، عدنان حقي، 2008: الاسس التصورية والنظرية في مناهج العلوم الانسانية والتطبيقية، ط1، دار الكتب والوثائق، بغداد
- رواشدة، ابراهيم، وآخرون، 2010: " انماط التعلم لدى طلبة الصف التاسع في اربد واثرها في تحصيلهم في الكيمياء، الاردن، " المجلة الاردنية في العلوم التربوية، فلسطين، المجلد (6)، العدد (4)
- العقاد، عباس محمود، 1986: التفكير فريضة اسلامية في ضمن الاعمال الكاملة ، دار احياء التراث العربي، ط3، بيروت
- علام، صلاح الدين محمود، 2000: القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة
- عودة، احمد سليمان، وملكاوي، فتحي حسن، 1998: القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط2، دار الامل للنشر والتوزيع، الاردن
- الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم، 2004: تفريد التعليم في اعداد وتأهيل المعلم النموذج في القياس والتقويم التربوي، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان
- القيم , كامل حسون، 2007: مناهج وأساليب البحث العلمي في الدراسات الإنسانية ، المكتبة الوطنية , بغداد
- النبهان، موسى، 2004 : " أساسيات القياس في العلوم السلوكية "، دار الشروق، ط1، عمّان
- النجار، فريد، 1960: المعجم الموسوعي لمصطلحات التربية، مكتبة لبنان للناشرون، ط4، بيروت
- الهيتي، خلف ناصر، والصوفي، محمد عبد اللطيف ، (2002) : دليل المعلم في تقويم الطلبة، وزارة التربية والتعليم في اليمن، صنعاء
- 39- Eibel , R.,(1972): Essentials of Educational Measurements , new jersey , printic – Hall
- Hedges , W. D.,(1966): Testing & Evaluation For The Sciences, California , Ward Worth
- Schon, D. A, (1978): Education the Reflective Practitioner , Toward a new Design for Teaching and Learning in the Professions , San Francisco , Jossey – Bass
- Bloom, B.S. (1971): Handbook on formative and summative evaluation of student learning, Mac Grow- Hill, New York.
- Adeymi, M (1992) : The relative effectiveness of the veflective the lecture approach methods on the achievement of high school social studies students". Educational studies, V (17),N (1), P (49 – 56).
- Marx, G. E. , etall (1997) : Increasing student achievent the urban district's search for success". Urban – Educational, V. (31), N (5), P (29 – 44).
- Loren , J. & Bean , L.L. (1997) : "Ways of Learning : What the Trainer and the Student need to know about Learning Styles Training and user Support Services Paper 324. Retrieved sep.10 , 2009. Web Sit : WWW 2. Sa . S .com / Proceedings / Sugi 22 / Training / Paper 324 . PDF
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Majid shyaa khairullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.