Grammar achievement and its relationship to goal orientations among distinguished high school students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol48.Iss3.3179Keywords:
the achievement of the Arabic language, and its relationship to the goal orientations of the distinguished studentsAbstract
The current research aimed to know: “The nature of the relationship between the achievement of the Arabic language and the goal orientations of distinguished students.” The research method was the descriptive survey method, and the research community and its sample consisted of distinguished high school students, and the sample consisted of (240) students. The goal orientations consisted of (20) items, and an achievement test of (40) items was built, and the validity and reliability of the scale and test were confirmed. (0.76) In order to analyze the research data, the appropriate statistical analyzes were carried out, where the most prominent results of the research were as follows:
-Most of the sample members are inclined towards goal orientations.
- There is a correlation between achievement and goal orientations (learning and performance) among students.
- There are statistically significant differences in goal orientations according to the gender variable in favor of females.
- There are no statistically significant differences in achievement according to the gender variable.
In light of the results, a number of recommendations and proposals were developed.
Downloads
References
- احمد ابراهيم، ابراهيم احمد(2003)" توجهات الهدف واساليب التعلم في علاقتهما بالتحصيل الاكاديمي لدى طلبة كلية التربية"دراسة تنؤية" مجلة التربية وعلم النفس، كلية التربية، جامعة عين شمس .
- اللقاني احمد، الجمل علي(1999)" معجم المصطلحات التربوية المعرفية في المنهاج وطرائق التدريس" القاهرة، دار الفكر العربي .
- الجزائري حيدر كريم و محمود محمد خضير(2015)" التصورات المستقبلية وعلاقتها بتوجهات الهدف" مجلة الاستاذ / العدد 215.
- الحفني، عبد المنعم،(1978) "موسوعة علم النفس والتحليل النفسي"، ج3، ط2، دار العودة، بيروت .
- راضي، عبود جواد(2015)" بناء وتطبيق مقياس توجهات اهداف الانجاز لدى طلبة الدراسات العلياالاعدادية وفق نموذج برتنتش الرباعي" مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية،عدد(17) .
- رشوان، ربيع عبده أحمد(2006) " التعلم المنظم ذاتياً وتوجهات اهداف الانجاز" ط1، علم الكتب، القاهرة.
- الزغول، رفع(2006)"اهداف الانماط عند طلبة جامعة مؤتة وعلاقتها باستراتيجية الدراسة التي يستخدمونها"، المجلة الاردنية في العلوم التربوية، المجلد(2)، عدد(3)، عمان الاردن .
- السرور، نادية هايل وثائر، غازي حسين(1998) " تربية المتميزين والموهوبين" ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان، الأردن .
- عاقل، فاخر، (1971) معجم علم النفس، دار الملايين، بيروت، لبنان .
- غباري ثائر، أبو شعيرة خالدة (2008) "علم النفس التربوي وتطبيقاته الصفية،ط1، عمان،الاردن .
- فريق التحرير(2005) "مؤسسة الملك عبد العزيز ورجاله لرعاية الموهوبين" مجلة الموهبة، العدد 11الرياض.
- الكبيسي،عبد الواحد حميد.(2007)القياس والتقويم(تجديدات ومناقشات)،ط1، دار جرير،عمان .
- المرتجى يوسف راشد، العازمي أحمد سعيدان(2020)" مستوى توجهات الهدف لدى طلبة كلية التربية الاساسية بدولة الكويت وعلاقته بقلق الاختبار والتحصيل الدراسي" "دراسة فارقة تنبؤية" عدد 187.
- المزوغي . ابتسام سالم(2011) " الفروق في الذكاء وقلق الامتحان بين الطلبة مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي من طلبة الجامعة"، السابع من ابريل الليبية، المجلة العربية لتطوير التفوق،(2)،83-111.
- محمود، حنان حسين(2017) " مفهوم الذات الاكاديمية ومستوى الطوح الاكاديمي وعلاقته بالاندماج الاكاديمي لدى عينة من طالبات الجامعة، مجلة العلوم التربوية،2(2)،ص603- 646 .
- وحود ، روال يحيى(2013) "توجهات الهدف وعلاقته بمهارات التفكير لدى طلبة الدراسات العليا بجامعة دمشق"رسالة ماجستير علم نفس تربوي .
- وزارة التربية (2014) ضوابط التقديم الى مدارس المتميزين وثانوية كلية بغداد ، المديرية العامة للتعليم العام ، العدد / ث/ 7001، 19 حزيران.
- وقاد، انعام محمد ابراهيم(2008)" اساليب التفكير وعلاقته بأساليب التعلم وتوجهات الهدف لدى طلبة المرحلة الجامعية بمدينة مكة المكرمة، رسالة دكتوراه منشورة، كلية التربية، جامعة ام القرى / السعودية .
student Motivation ,Joumal -Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures,
of Educational psychology,84(3),Pp261-271.
- Anastasi ,A.(1976):Psychological Testing,New York: McMillan Publishing Company, INC.
- Dweck, C. & Legget, E. (1988): A social-cognitive approach to motivation and personality,psychological review, Vo. 95, No.
- Elliot, A., & McGregor, H. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 3, 501-519
- Midgley, C. Kaplan,A. Middleton,M. Maehr,M. Urdan,T. Anderman, Anderman,E. Roeser,R. (1998): The Development and Validation of Scales Assessing Students’ Achievement Goal Orientations, Contemporary Educational Psychology, 23 (2), Pp 113-131.
- Wood, R. & Locke, E. (1990): Goal setting and strategy effects on complex tasks. In B. Staw & L. Cummings (Eds.): Research in organizational behavior, Greenwich, C T, J A I press.
- Yan,Y.,Jeff,T.(2013) the role of achievement goals in online test anxiety
and help seeking ,Educational research and evaluation ,19:651- 664.
-Eum,K &Rice,G. (2011) Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, stress, and coping 24(2):167-78,
motivation. Journal of educational psychology, 84(3), 261-271.
-Slavin , R. (1997) : Educational psychology theory and practice , (5th ed.) , London , Allyn and Baco .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 T. Dr Ahmed CHasib Yousuf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.