What was narrated from Al-Hawfi (d. 430 AH) From the guidance of some Arabized names in the verse of the Holy Qur’an
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol48.Iss3.3205Abstract
Syntax is one of the most important issues of the Arabic language, ancient and modern, as it is one of the most prominent features of the Arabic language. The Arab scholars had different opinions and doctrines, which differed according to their different doctrines and dispositions. The Arab scholars were divided into two groups. Some of them believed that the syntax had no effect on the meaning, and some of them believed that the syntax plays a major role in the meaning. Parsing is one of the means of expressing the interrelationship between words with each other, and through it - i.e. parsing - the Arabic is distinguished from other languages because of the relationships between the words that are clarified by the parsing. A word can have an inflectional sign that can have more than one inflectional face, and the reason for this is that the inflectional signs are common. In several syntactic meanings, the nominative is not specific to the subject only, but it can be a subject, subject of the passive, or other nominative, as well as the accusative sign is not limited to the object of it. Abu al-Hasan Ali bin Ibrahim bin Saeed al-Hawfi, one of the most prominent scholars of the fifth century AH, had a great impact on issues of syntax. He is a scholar of grammar and interpretation, and it was said that he was a reciter. He was the instructor and inspirer of many scholars, and he is from the village of Shubra al-Nakhla, from Hawfi in the lands of Egypt. Among the words that the grammarians and commentators differed about in explaining their syntactic meaning and Al-Hawfi had a directive for them as follows:
Downloads
References
- الأصول في النحو، أبو بكر محمد بن سهل بن السَّرَّاج النحويّ البغداديّ(ت316هـ)، تح عبد الحسين الفتلي، مؤسسة الرسالة، ط3، 1996م.
- إعراب القرآن، أبو جعفر النَّحَّاس أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي النحوي(ت328هـ)، تح عبد المنعم خليل إبراهيم، ، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1421هـ.
- أنوار التنزيل وأسرار التأويل، ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي(ت685هـ)، تح محمد عبد الرحمن المرعشلي، دار إحياء التراث العربي- بيروت، ط1، 1418هـ.
- أوضح المسالك إلى ألفيّة ابن مالك، أبو محمد عبد الله جمال الدين بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن هشام الأنصاريّ المصريّ(ت761هـ)، محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة العصريَّة، صيدا- بيروت، (د.ط)، (د.ت).
- الإيضاح العضدي، أبو علي الفارسي(ت377هـ)، تح حسن شاذلي فرهود، كلية الآداب- جامعة الرياض، ط1، 1969م.
- البرهان في علوم القرآن، علي بن إبراهيم بن سعيد، أبو الحسن الحوفي(ت430هـ)، رسالة دكتوراه، إبراهيم عناني عطية عناني، إشراف سيد أحمد نجم، جامعة المدينة العالمية- ماليزيا، 2015م.
- البصائر والذخائر، أبو حيان التوحيدي علي بن محمد بن العباس (ت414هـ)، تح محمد السيد عثمان، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، (د.ط) (د.ت).
- البيان في غريب إعراب القرآن، أبو البركات ابن الأنباري، تح طه عبد الحميد طه ومصطفى السقا، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1980م.
- البيان في غريب إعراب القرآن، أبو البركات ابن الأنباري، تح طه عبد الحميد طه ومصطفى السقا، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1980م.
- التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء عبد الله الحسين بن عبد الله العكبري(ت616هـ)، تح: محمد علي البجاوي، عيسى البابي الحلبي وشركاه، 1976م.
- التحرير والتنوير، محمد الطاهر بن محمد بن عاشور التونسي(1393هـ)، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984.
- تفسير أبي السعود المسمَّى (إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم)، أبو السعود محمد بن محمد العَمادي(951هـ)، دار المصحف، القاهرة، (د.ط)، (د.ت).
- تفسير البحر المحيط، محمد بن يوسف الشهير بأبي حيان الأندلُسيّ(ت745هـ)، دراسة وتحقيق وتعليق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1993م.
- تفسير البَغَوي(معالم التنزيل)، أبو محمد الحسين بن مسعود البَغوي(ت516هـ)، تح عثمان جمعة ضميرية وسليمان مسلم الحرش، دار طيبة، الرياض، 1411هـ.
- تفسير الطبري جامع البيان عن تأويل آي القرآن، أبو جعفر محمد بن جرير الطبريّ(ت310هـ)، تح : محمود محمد شاكر وأحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، ط1، 2000م.
- تفسير النَّسَفيَ(مدارك التنزيل وحقائق التأويل)، أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود النسفي(ت710هـ) تح يوسف علي بديوي، راجعه محيي الدين ديب متو، دار الكلم الطيب، دمشق، ط1، 1998م.
- جامع البيان في تفسير القرآن، محمد بن عبد الرحمن الإيجي الشيرازي(905هـ)، تح عبد الحميد الهنداوي، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1996م.
- الجامع لأحكام القرآن، أبو عبد الله محمد بن أحمد الخزرجي شمس الدين القرطبي (ت671هـ) ، تح: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية، القاهرة ، ط2، 1964م.
- الجواهر الحسان في تفسير، عبد الرحمن بن محمد أبو زيد الثعالبي المكي، تح علي معوض وعادل عبد الموجود، دار إحياء التراث العربي، 1997م.
- الدُّرُ المَصُون في علوم الكتاب المكنون، أحمد بن يوسف المعروف بالسمين الحلبي(ت756هـ)، تح : أحمد محمد الخرّاط، دار القلم، دمشق، (د.ط)، (د.ت).
- دلائل الإعجاز، أبو بكر، عبد القاهر بن عبد الرحمن الجرجاني(ت471هـ)، قرأه وعلَّق عليه محمود محمد شاكر، مطبعة المدني- القاهرة، دار المدني- جدّة، ط3، 1992.
- ديوان الهُذليِّين، شعر أبو ذؤيب وساعدة بن جؤيّة، تحقيق أحمد الزين ومحمود أبو الوفاء، دار الكتب المصرية، (د.ط)، (د.ت).
- روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسَّبع المثَاني، شهاب الدين السيِّد محمود الآلوسي البغدادي(ت1270هـ)، ضبطه وصَحَّحه علي عبد الباري عَطِيَّة، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، ط1، 1994م.
- روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسَّبع المثَاني، شهاب الدين السيِّد محمود الآلوسي البغدادي(ت1270هـ)، ضبطه وصَحَّحه علي عبد الباري عَطِيَّة، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، ط1، 1994م.
- شرح ابن عقيل، بهاء الدين عبد الله بن عَقيل العَقيلي، المصري(ت769هـ)، تح محمد محيي الدين عبد الحميد، دار مصر للطباعة، نشر وتوزيع دار التراث، القاهرة، ط20، 1980م.
- شرح الأشموني على ألفيَّة ابن مالك، علي بن محمد بن عيسى أبو الحسن، نور الدين الأشمونيّ الشافعيّ(ت900هـ)، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، دار الكتاب العربي، بيروت-لبنان، ط1، 1955م.
- شرح التسهيل لابن مالك، جمال الدين محمد بن عبد الله بن عبد الله الطائي الجيَّاني الأندلُسيّ(ت672هـ)، تح عبد الرحمن السيد ومحمد بَدَوي المختون، هجر للطباعة، ط1، 1990م.
- شرح التصريح على التوضيح، خالد بن عبد الله الأزهري(ت905هـ)، تح محمد باسل عيون السُّود، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 2000م.
- شرح الكافية الشافية، جمال الدين أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن مالك الطائي الجيَّانيّ(ت672هـ)، تح عبد المنعم أحمد هريدي، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، دار المأمون للتراث، ط1، 1982م.
- شرح المفصل للزمخشري، موفق الدين أبو البقاء يعيش بن يعيش(643هـ)، قدَّم له ووضع هوامشه وفهارسه إميل بديع يعقوب، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 2001م.
- غرائب التفسير وعجائب التأويل، محمود بن حمزة الكرماني(ت505هـ)، تح شمران سركال يونس العجلي،، دار القبلة للثقافة الإسلامية جدّة، مؤسسة علوم القرآن بيروت، (د.ط)، (د.ت).
- غرائب القرآن ورغائب الفرقان، نظام الدين الحسن بن محمد بن الحسين القمي النيسابوري(850هـ)، تح زكريا عميرات، دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، 1416هـ.
- فتح القدير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني اليمني(ت1250هـ)، دار ابن كثير، دار الكلم الطيب- دمشق، بيروت، ط1، 1414هـ.
- الكتابُ الفريدُ في إعراب القُرآن المحيد، العلّامة الحافظ المُقرئ المنتَجَب الهَمَذاني(ت643هـ)، تح: محمد نِظَامُ الدِّين الفتَيّح، مكتبة دار الزمان للنشر والتوزيع، المدينة المنورة، ط1/2006م.
- كتاب سيبويه، أبو بشر عَمرو بن عثمان بن قنبر(ت180هـ)، تح عبد السلام محمد هارون، الخانجي، القاهرة، ط3، 1988م.
- الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، أبو القاسم محمود بن عمر بن أحمد جار الله الزمخشريّ(ت538هـ)، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3، 1407هـ.
- اللباب في علوم الكتاب، سراج الدين عمر بن علي بن عادل الحنبلي الدمشقي النعماني(ت775هـ)، تح عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوَّض، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1998م.
- اللمع في العربية، أبو الفَتْح عثمان بن جِنِّي، تح سميح أبو مُغلي، دار مجدلاوي، عمان، 1988م.
- مجمع البيان في تفسير القرآن، أمين الإسلام أبو علي الفضل بن الحسن الطَّبرسيّ، دار المرتضى، بيروت، ط1، 2006م.
- المحَرَّر الوَجيز في تفسير الكتاب العزيز، القاضي أبو محمد عبد الحَقّ بن غالب بن عطيَّة الأندلُسي(546هـ)، تح: عبد السلام عبد الشافي محمد، ، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 2001.
- المُستَطرَفُ في كُلِّ فَنٍ مُستَظْرفٍ، بهاء الدين أبو الفتحِ محمد بن أحمد بن منصور الأبشيهي(ت854هـ)، تح إبراهيم صالح، دار صادر، بيروت، ط1/1999.
- مشكل إعراب القرآن، أبو محمد مَكّي بن أبي طالِب القَيسيّ، (437هـ)، تح: حاتم صالح الضَامِن، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط2، 1984م.
- معاني القرآن، أبو الحسن سعيد بن مسعدَة الأخفش الأوسط(215هـ)، تح هدى محمود قراعَة، الخانجي، القاهرة، ط1، 1990م.
- معاني القرآن، أبو زكريا يحيى بن زياد الفَرَّاء(207هـ)، عالم الكتب، بيروت، ط3، 1983م.
- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف أبو محمد جمال الدين ابن هشام(ت761هـ)، تح د. مازن المبارك ومحمد علي حمد لله، دار الفكر، دمشق، ط6، 1985.
- مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير ، أبو عبد الله بن عمر بن الحسن الرازي الملقب بفخر الدين الرازي(ت606هـ)، دار إحياء التراث- بيروت، ط3، 1420هـ.
- موصل الطلاب إلى قواعد الإعراب، خالد بن عبد الله الأزهري(ت905هـ)، تح عبد الكريم مجاهد، بيروت، ط1، 1996م.
- النشر في القراءات العشر، الحافظ أبو الخير محمد بن محمد الدمشقي الشهير بابن الجزري(ت833هـ)، علي محمد الضّبّاع، المطبعة التجارية الكبرى، (د.ط)، (د.ت).
- النكت في القرآن الكريم، علي بن فضَّال المُجاشعي، تح إبراهيم الحاج علي، مكتبة الرشد، (د.ط)، (د.ت).
- نواهد الأبكار وشوارد الأفكار- حاشية السيوطي على تفسير البيضاوي، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي(ت911هـ)، جامعة أم القرى- كلية الدعوة وأصول الدين، ثلاث رسائل دكتوراة، 2005م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 أحمد مهدي كاظم , محمود حمود عراك

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.