Attachment according to Al-Hawfi (died 430 AH) in the books of interpretation

Authors

  • Ahmed Mahdi Kazem Wasit University / College of Education for Human Sciences
  • Mahmoud Hammoud Arrak Wasit University / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss2.3309

Keywords:

Al Hofi , related, guidance, Interpretation

Abstract

       Fakhr al-Din Qabbawa pointed out that the purpose of the phrase is to complement the event that it restricts; to complete the meaning, the restriction may be temporal, locative, or both together. And if it were not for these two restrictions, the event would have remained incomplete in significance. The more restrictions added to the event, the more accurate and closer to perfection (); Attachment “is the moral connection of the phrase to the event, and its adherence to it, as if it were a part of it, whose meaning does not appear without it, and its meaning is not complete without it” (); Therefore, phrase has a close relationship with the factor that completes its significance, and its meaning becomes clear through it, and this means that the phrase must have a factor related to it, as it has no meaning alone. One of the reasons for the difference of grammarians in defining the relative is the presence of more than one factor with which it is correct to relate to the phrase. Thus the tools of the linguistic world and its culture emerge in clarifying the meaning to reach the desired meaning. Ibn Hisham proved the type of the attached, as he said, “They must be related to the act, or what resembles the act, or what begins with what resembles it, or what indicates its meaning” (). One of the most prominent scholars of the fifth century AH, was Abu al-Hasan Ali bin Ibrahim bin Saeed al-Hawfi. He had a great impact on issues of syntax. He is a scholar of grammar and interpretation, and it was said that he was a reciter. He was the instructor and inspirer of many scholars, and he is from the village of Shubra al-Nakhla, from Hawfi in the lands of Egypt. Among the words that the grammarians and commentators differed about in explaining their syntactic meaning and Al-Hawfi had a directive for them as follows:

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم

- الاتقان في علوم القرآن، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي(ت911هـ)، تح محمد أبو الفضل إبراهيم، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1974م.

- ارتشاف الضرب من لسان العرب، أبو حيان الأندلسي(ت745هـ)، تح رجب عثمان محمد ورمضان عبد التواب، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط1، 1998م.

- إعراب الجمل وأشباه الجمل، فخر الدين قباوة، دار القلم العربي، حلب- سورية، ط 5، 1989م.

- إعراب القرآن المنسوب للزجاج، أبو الحسن علي بن الحسين الباقولي، تح إبراهيم الأبياري، دار الكتاب المصري، القاهرة، ودار الكتب اللبنانية- بيروت، ط4، 1420هـ.

- إعراب القرآن وبيانه، محيي الدين بن أحمد مصطفى درويش(ت1403هـ)، دار الإرشاد للشئون الجامعية- حمص- سوريا ودار اليمامة ، دمشق- بيروت، ودار ابن كثير، دمشق-بيروت، ط4، 1415هـ.

- أوضح المسالك إلى ألفيّة ابن مالك، أبو محمد عبد الله جمال الدين بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن هشام الأنصاريّ المصريّ(ت761هـ)، محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة العصريَّة، صيدا- بيروت، (د.ط)، (د.ت).

- البرهان في علوم القرآن، علي بن إبراهيم بن سعيد، أبو الحسن الحوفي(ت430هـ)، رسالة دكتوراه، إبراهيم عناني عطية عناني، إشراف سيد أحمد نجم، جامعة المدينة العالمية- ماليزيا، 2015م.

- التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء عبد الله الحسين بن عبد الله العكبري(ت616هـ)، تح: محمد علي البجاوي، عيسى البابي الحلبي وشركاه، 1976م.

- التبيان في تفسير القرآن، أبو جعفر محمد بن الحسن الطوسي(ت460هـ)، تح أحمد حبيب قصير العاملي، دار إحياء التراث العربي، (د.ط)، (د.ت).

- التحرير والتنوير، محمد الطاهر بن محمد بن عاشور التونسي(1393هـ)، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984.

- التذييل والتكميل في شرح كتاب التسهيل، أبو حيان الأندلُسي(ت745هـ)، تح حسن هنداوي، دار كنوز إشبيليا، الرياض، ط1، 2009م.

- تفسير أبي السعود المسمَّى (إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم)، أبو السعود محمد بن محمد العَمادي(951هـ)، دار المصحف، القاهرة، (د.ط)، (د.ت).

- تفسير البحر المحيط، محمد بن يوسف الشهير بأبي حيان الأندلُسيّ(ت745هـ)، دراسة وتحقيق وتعليق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1993م.

- تفسير الجلالين المُيسر، جلال الدين المحلّيّ(ت864هـ) وجلال الدين السّيُوطي(ت913هـ)، تح فخر الدين قباوة، مكتبة لبنان، ط3، 2003م.

- تفسير الطبري جامع البيان عن تأويل آي القرآن، أبو جعفر محمد بن جرير الطبريّ(ت310هـ)، تح : محمود محمد شاكر وأحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، ط1، 2000م.

- تفسير النَّسَفيَ(مدارك التنزيل وحقائق التأويل)، أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود النسفي(ت710هـ) تح يوسف علي بديوي، راجعه محيي الدين ديب متو، دار الكلم الطيب، دمشق، ط1، 1998م.

- تفسير يحيى بن سلّام، يحيى بن سلام بن أبي ثعلبة، (ت200هـ)، تح هند شلبي، دار الكتب العلميةـ بيروت- لبنان، ط1، 2004م.

- تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد، محب الدين محمد بن يوسف المعروف بناظر الجيش(ت778هـ)، تح مجموعة محققين، دار السلام، ط1، 2007م.

- الحُجَّة للقُرّاء السبعة، أبو علي الحسن بن عبد الغفار الفارسي(ت377هـ)، تح عبد العزيز رَبَاح وأحمد يوسف الدّقّاق، دار المأمون للتراث، دمشق، ط1، 1987م.

- الدُّرُ المَصُون في علوم الكتاب المكنون، أحمد بن يوسف المعروف بالسمين الحلبي(ت756هـ)، تح : أحمد محمد الخرّاط، دار القلم، دمشق، (د.ط)، (د.ت).

- ديوان الراعي النميري، شرح: واضح الصَّمَد، دار الجيل، بيروت، ط1، 1995م.

- روح البيان، إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي، المولى أبو الفداء(1127هـ)، دار الفكر- بيروت.

- روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسَّبع المثَاني، شهاب الدين السيِّد محمود الآلوسي البغدادي(ت1270هـ)، ضبطه وصَحَّحه علي عبد الباري عَطِيَّة، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، ط1، 1994م.

- شرح الأشموني على ألفيَّة ابن مالك، علي بن محمد بن عيسى أبو الحسن، نور الدين الأشمونيّ الشافعيّ(ت900هـ)، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد، دار الكتاب العربي، بيروت-لبنان، ط1، 1955م.

- شرح التصريح على التوضيح، خالد بن عبد الله الأزهري(ت905هـ)، تح محمد باسل عيون السُّود، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 2000م.

- شرح الرضي على الكافية، رضي الدين الإستراباذي، تصحيح وتعليق يوسف حسن عُمر، منشورات جامعة قاريونس، بنغازي، ط2، 1996م.

- شعر عُروة بن حزام، تح إبراهيم السامرائي وأحمد مطلوب، مجلة كلية الآداب، جامعة بغداد، ع :4 ، 1961م.

- شعر يزيد بن الطَثْريَّة، صنعة حاتم صالح الضامن، مطبعة أسعد، بغداد، 1973م.

- غرائب التفسير وعجائب التأويل، محمود بن حمزة الكرماني(ت505هـ)، تح شمران سركال يونس العجلي،، دار القبلة للثقافة الإسلامية جدّة، مؤسسة علوم القرآن بيروت، (د.ط)، (د.ت).

- فتح البيان في مقاصد القرآن، أبو الطيب بن حسن بن علي بن لطف الله الحسيني البخاري(ت1307هـ)، عني بطبعه عبد الله بن إبراهيم الأنصاري، المكتبة العصرية، بيروت، 1992م.

- فتح القدير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني اليمني(ت1250هـ)، دار ابن كثير، دار الكلم الطيب- دمشق، بيروت، ط1، 1414هـ.

- فتح القدير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني اليمني(ت1250هـ)، دار ابن كثير، دار الكلم الطيب- دمشق، بيروت، ط1، 1414هـ.

- الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، أبو القاسم محمود بن عمر بن أحمد جار الله الزمخشريّ(ت538هـ)، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3، 1407هـ.

- الكشف والبيان عن تفسير القرآن، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، أشرف على إخراجه صلاح باعثمان وحسن الغزالي وزيد مهاوش وأمين باشه، تح خالد بن عون العنزي، دار التفسير، جدَّة، المملكة العربية السعودية، ط1، 2015.

- اللباب في علوم الكتاب، سراج الدين عمر بن علي بن عادل الحنبلي الدمشقي النعماني(ت775هـ)، تح عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوَّض، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1998م.

- محاسن التأويل، محمد جمال الدين بن محمد سعيد بن قاسم القاسمي(ت1332هـ)، تح محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، 1418هـ.

- المحَرَّر الوَجيز في تفسير الكتاب العزيز، القاضي أبو محمد عبد الحَقّ بن غالب بن عطيَّة الأندلُسي(546هـ)، تح: عبد السلام عبد الشافي محمد، محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 2001.

- مشكل إعراب القرآن، أبو محمد مَكّي بن أبي طالِب القَيسيّ، (437هـ)، تح: حاتم صالح الضَامِن، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط2، 1984م.

- معاني القرآن، أبو زكريا يحيى بن زياد الفَرَّاء(207هـ)، عالم الكتب، بيروت، ط3، 1983م.

- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف أبو محمد جمال الدين ابن هشام(ت761هـ)، تح د. مازن المبارك ومحمد علي حمد لله، دار الفكر، دمشق، ط6، 1985.

Published

2023-01-01 — Updated on 2023-01-06

Versions

How to Cite

Ahmed Mahdi Kazem, & Mahmoud Hammoud Arrak. (2023). Attachment according to Al-Hawfi (died 430 AH) in the books of interpretation. Journal of Education College Wasit University, 49(2), 127-137. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss2.3309 (Original work published 2023)