Content analysis of the Islamic textbooks to the Intermediate Grade in the light of Social peace

Authors

  • Ammar Akram Falih Al-Obeidi Ministry of Education / Wasit Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss2.3334

Keywords:

content analysis, textbook, analysis basis, social peace

Abstract

The research aims to evaluate the content of Islamic Education book for the first Intermediate class according to the social Peace by answering the following questions:

Q1/What is the range of involving the Islamic Education books in social peace?                                                                            

Q2/Is there a statistic significance differences between the repetition of including the social peace principles in the level of (0,05) according to the Islamic Education books for the Intermediate study?                             

In order to achieve the research questions, the researcher has made some theoretical procedures represented by displaying the background of the research about the research variables and practical procedures represented below:                                      

                                                 

a-There is an inclusion for a very specific items, and the level of general inclusion was very weak and never ascends to the class level and the need of Iraqi society of the social peace principles. The range of the general repetition for the three books of the intermediate class were only 46 repetition, for a very specific items, and some of them were implicitness and not clear. It was clear, there was no rate of sufficiency in the content of these textbooks.                                                                                      

b-There were no statistic significant differences in the level of (0.05) according to the textbooks of the intermediate study.       

Regarding to these results, we reached many recommendations:

-Reconsider the content of Islamic Education textbooks in the intermediate study according to the accelerated social variables that require acquiring the learner and recognition to the social peace principles. In order to continue of the scientific research, the researcher suggests to make studies such as: completing the studies of Islamic Education textbooks for high school classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

.احمد، عبد الله محمد، (2007) ، مقال بعنوان "حول مفهوم التربية والتعليم"، مجلة افاق تربوية العدد(2)، وزارة التربية والتعليم والشباب، الأمارات العربية المتحدة .

الانباري ، احمد عبد الأمير، (2012) ، ثقافة حقوق الإنسان في العراق مجلة سطور الالكترونية الشاملة ، العدد (2) , العراق .

الاونروا ، (2004) ، وكالة الغوث لللاجئين ، الأمم المتحدة ، جنيف.

التميمي، عواد جاسم محمد،( 2009 ), المنهج وتحليل الكتاب، مطبعة دار الحوراء، بغداد .

التميمي،عواد جاسم محمد،(2004)، التربية على حقوق الإنسان في المناهج الدراسية والدورات التدريبية ، وزارة التربية، بغداد.

الجابري ، كاظم كريم ، وداود عبد السلام صبري، ( 2013 ) ، مناهج البحث العلمي ، دار الكتب والوثائق ، بغداد .

الحريري،رافد عمر، (2007)، الإدارة والتخطيط التربوي ،دار الفكر للنشر والتوزيع عمان ، الأردن .

حسين،سميرمحمد،(1983)،تحليل المضمون،جامعة القاهرة،مركز البحوث للرأي العام.

دورزة , أفنان نظير , (2000) , النظرية في التدريس وترجمتها عمليا , دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان , الأردن .

الصفار،حسن،(2000)، السلم المجتمعي مقوماته وحمايته، دار الفكر، المملكة العربية السعودية.

عبد الهادي ، نبيل ، ( 2001 ) ، القياس والتقويم التربوي واستخداماته في مجال التدريس الصفي ، ط2 ، دار وائل للنشر بغداد ، العراق .

العتوم ، عدنان يونس وآخرون ، ( 2011)، تنمية مهارات التفكير ، ط3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، الأردن .

العزاوي،رحيم يونس كرو،2008، مقدمة في البحث العلمي،دار دجلة ناشرون وموزعون.

علام ، صلاح الدين محمود ، (2000)، القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

المعهد العربي لحقوق الإنسان،(2001)، دور التربية والتعليم في تعزيز حقوق الإنسان ،وحدة الطباعة والإنتاج الفني قسم الأعلام في المعهد العربي لحقوق الإنسان.

مقدادي , محمد , وشاديه التل , (1988) , أنموذج مقترح لتحليل كتب اللغة العربية , ندوة أدب الأطفال , وزارة الثقافة , عمان , الأردن .

المياح ، رنا حسيب كاظم ، 2002، تقويم كتاب التاريخ الحديث والمعاصر للوطن العربي للصف السادس الأدبي في ضوء الأهداف التربوية الموضوعة له ،(رسالة ماجستير غير منشورة) ، كلية التربية / الجامعة المستنصرية .

النمر,عصام , (2008)، القياس والتقويم في التربية الخاصة ,ط 1,دار اليازوري, عمان

الهاشمي ، عبد الرحمن ، ومحسن علي عطية ، (2011) ، تحليل مضمون المناهج المدرسية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .

وزارة التربية ، (2004) ، نحو رؤية مشتركة للتربية في العراق ، بغداد

وفا، لينا محمد، (2009) ، تدريس العلوم للصفوف الأربعة (النظرية والتطبيق)، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

Published

2023-01-01 — Updated on 2023-01-06

Versions

How to Cite

Ammar Akram Falih Al-Obeidi. (2023). Content analysis of the Islamic textbooks to the Intermediate Grade in the light of Social peace. Journal of Education College Wasit University, 49(2), 491-508. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss2.3334 (Original work published 2023)