The effectiveness of a training program in developing life skills for children with autism

Authors

  • Dr.Hazim Abdalkadim Hussein Wasit University College of Education
  • Dr. Suad Najam Abdallah Wasit University College of Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss4.3489

Keywords:

Life skills, children with autism

Abstract

The current research aims to identify the impact of the training program in acquiring life skills for a sample of (6) autistic children, between the ages of (6-10). The domains are the motor domain, the social domain, the independent domain, and the academic domain, after extracting for them the appropriate indications of validity and stability, and after collecting the questionnaire data, the data were processed statistically using the SPSS processing system. The research results indicated the effectiveness of the training program in developing the targeted life skills for autistic children. From the research sample, where the results showed as follows:

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group that was exposed to the program in the pre and post measurements in favor of the post measurement.

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in motor skills in the pre and post measurements in favor of the post measurement.

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in social skills in the pre and post measurements in favor of the post measurement.

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in independence skills in the pre and post measurements in favor of the post measurement.

There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in academic skills in the pre and post measurements in favor of the post measurement.

In the light of the research results, the researchers put a set of conclusions , recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الجابري, محمد (2014) : التوجهات الحديثة لتشخيص التوحد, ورقة عمل مقدمة للملتقى الأول للتربية الخاصة ,الرؤى والتطلعات المستقبلية ,جامعة تبوك ,تبوك ,المملكة العربية السعودية .

خلف, أمل السيد , و أسماء فتحي توفيق ( 2009 ) :" المهارات الحياتية لأطفال ( المؤسسات الأيوائية وأثرها على السلوك التوافقي لديهم" , مجلة البحث العلمي, كلية التربية , العدد العاشر , (132).

دغستاني, بلقيس إسماعيل (2011) :" استخدام جداول الأنشطة المصورة مدخلاً لإكساب بعض المهارات الحياتية لدى الأطفال الروضة الذاتويين " مجلة جامعة القدس للأبحاث والدراسات, العدد الثاني والعشرون .

دلشاد ,علي (2013):"فاعلية برنامج تدريبي لتنمية السلوكات غير اللفظية لدى عينة لدى عينة من الأطفال التوحديين"(دراسة شبه تجريبية في المنظمة السورية للمعاقين آمال),مجلة جامعة دمشق,المجلد20 العدد الأول لسنة 2013.

السيد, عبد النبي (2004 ) :الأنشطة التربوية للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ,مكتبة الانجلو المصرية ,القاهرة, مصر .

سلامة, سهير محمد (2014) : تنمية المهارات الحياتية والاجتماعية لذوي الاحتياجات الخاصة ط1 , مكتبة الزهراء الشرق , القاهرة .

الشرفات, سالم صبح (2009 ) : مدى أحتوا كتب العلوم للصفوف الأساسية على المهارات الحياتية ,رسالة ماجستير, مجلة كلية العلوم التربوية قسم المنهاج والتدريس, جامعة أل البيت .

الظاهر, قحطان أحمد (2009 ) : التوحد ,ط1,دار وائل للنشر والتوزيع ,عمان ,الأردن .

عبد الرحمن, إيهاب عيسى (2002) :" برنامج تدريبي مقترح في تنمية بعض المهارات الحياتية لدى عينه من تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي " رسالة ماجستير, مجلة كلية التربية , جامعة عين شمس, القاهرة.

الكبيسي, وهيب مجيد (2010) : الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية، ط1، مؤسسة مضر للكتاب العراقي، كلية الآداب، جامعة بغداد.

محمد, وليد محمد (2015 ): استخدام الاستراتيجيات البصرية في تنمية مهارات التواصل الاجتماعي لدي أطفال التوحديين , مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع ,الإسكندرية ,مصر.

Published

2023-03-21 — Updated on 2023-03-24

Versions

How to Cite

Dr.Hazim Abdalkadim Hussein, & Dr. Suad Najam Abdallah. (2023). The effectiveness of a training program in developing life skills for children with autism. Journal of Education College Wasit University, 49(4), 223-240. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss4.3489 (Original work published 2023)