Critical thinking and its relationship to effective teaching skills among middle school history teachers
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.3969Keywords:
Critical thinking, teaching skill, history subject, teacher, middle schoolAbstract
Critical thinking is the presence of a set of skills that include the ability to think critically for history teachers, including: distinguishing between historical fact and point of view, diagnosing objectivity and bias in the historical text, forming conclusions about the historical text, evaluating historical arguments and evidence, and making logical assumptions with historical content. As for effective teaching skill, it is the ability to perform a specific work or activity related to the teacher’s professional teaching activity, whether this work or activity is during planning for teaching, during its implementation, or during its evaluation. Training and practicing the teaching skill is a basic condition for mastering it
Downloads
References
• إبراهيم ، مجدي عزيز (2002) . التدريس الفعال ـ ما هيته ـ مهاراته ـ إدارته ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .
• ابن خلدون ، عبد الرحمن بن محمد (2010) تاريخ ابن خلدون ، المسمى كتاب العبر وديوان المبتدأ والخبر أيام العرب والعجم والبربر ومن عاصرهم من ذوي السلطان الأكبر ، المجلد الأول ، المقدمة ، الطبعة الأولى لونان ، بيروت.
• أبو جادو، صالح محمد علي ومحمد بكر نوفل ( 2010 ). تعليم التفكير النظرية والتطبيق . ط3, عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
• جروان , فتحي عبد الرحمن ( 2010 ). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات . ط5 , دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان .
• حمادات ، محمد حسن (2008): المناهج التربوية: نظرياتها ومفهومها، دار الحامد للنشر والتوزيع، الاردن.
• السيد ، ماجدة مصطفى وصلاح الدين خضر وفرماوي محمد فرماوي ومديحة عمر لطفي وعادل حسين ابة زيد (2007). التدريس المصغر ومهاراته ، الدار العربية للنشر والتوزيع .
• عبيد، وليم وعزو إسماعيل عفانة (2003) : التفكير والمنهاج المدرسي ، ط1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت .
• عبيدات , ذوقان وسهيلة أبو السميد ( 2007 ). الدماغ والتعليم والتفكير. دار الفكر ، عمان.
• الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم (2003) : كفايات التدريس (المفهوم، التدريب، الاداء ) ، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.
• كاتوت ، سحر امين (2009). طرائق تدريس التاريخ ، عمان ، الاردن، دار دجلة للنشر .
• مبارز ، منال عبد العال (2014) . انواع التغذية الراجعة التصحيحية ببيئة التعلم المدمج الدوار واثرها على كفاءة التعلم والحاجة الى المعرفة لدى طلاب الدراسات العليا ، مجلة تكنولوجيا التعليم ، سلسلة بحوث ودراسات محكمة ، المجلد (24)، العدد (4) ، ص (147 – 2010) . DOI: https://doi.org/10.21608/ajme.2023.257548
• محمود ، إبراهيم وجيه (2010) . التعلم ، أُسسه ونظرياته وتطبيقاته ، دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر والتوزيع .
• مرعي، توفيق احمد ومحمد محمود الحيلة (2000). المناهج التربوية الحديثة، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
• الهويدي، زيد (2005) . مهارات التدريس الفعال، دار الكتاب الجامعي ، العين ، الامارات .
• وزارة التربية العراقية (1990). منهج الدراسة الاعدادية، ط1، بغداد، مطبعة وزارة التربية.
المصادر الاجنبية:
• Ko, J. & Sammons, P. & Bakkum, L. (2013). Effective teaching: a review of research and evidence, CFBT Education Trust.
• Watson, G. & Glaser, E. (1964). Watson – Glaser Critical thinking Appraisal, New York, World Book Co.
• -Steton, A. (2001). Long man active study dictionary of English, cario, al ahram commercial press.
• Tanriverdi, B. O. (2012) . Evaluating Teacher Education Curricula's Facilitation of the Development of Critical Thinking Skills, Eurasian Journal of Educational Research (EJER) , Vol (12), p (23-40).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 رشا نعمة عيلان، د. حيدر الحاج الامين ابراهيم، د. صديق محمد احمد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.