Harmonious passion for University Students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4055Keywords:
Harmonious passionAbstract
The current research aims to identify the harmonious passion among university students. The researchers developed a measure of harmonious passion, taking into account the indicators of construct validity and reliability. The current research was delimited to the students of the College of Education, University of Wasit, for the academic year (2023-2024). The current study sample consisted of (400) students, randomly selected from the population of (14,285) students. The data were statistically analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), and the results showed the following:
The students of the University of Wasit have harmonious passion.
The researchers have developed a set of recommendations and suggestions based on the results of the current research.
Downloads
References
• الاعسر، صفاء ، (٢٠٠٥) : علم النفس الإيجابي والسعادة الحقيقة ، دار العين للنشر.
• بولص ،جورج افرام (1977)، اتجاهات طلبة جامعة بغداد نحو بعض المفاهيم التربوية والاجتماعية، رسالة ماجستير جامعة بغداد. كلية التربية.
• سلطان، مظهر علي (2023):الوجود النفسي وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة المرحلة الاعدادية، مجلة واسط للعلوم الانسانية والاجتماعية، المجلد (19)، العدد (54)، ص 11- 41. https://doi.org/10.31185/.Vol19.Iss54.380 DOI: https://doi.org/10.31185/.Vol19.Iss54.380
• شواي، احلام محمد (2022): التكيف التنظيمي وإدارة أزمة التعليم الالكتروني دراسة ميدانية في بعض المدارس الإعدادية، مجلة واسط للعلوم الانسانية والاجتماعية، المجلد (18)، العدد (52)، ص 109- 150. : https://doi.org/10.31185/.Vol18.Iss52.317 DOI: https://doi.org/10.31185/.Vol18.Iss52.317
• الضبع ، فتحي عبد الرحمن (۲۰۱۹) العوامل الستة الكبرى للشخصية محددات نفسية للانا الهادئة لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية ، المجلة التربوية ، كلية التربية ، جامعة سوهاج.
• عبد الهادي ، جودت والعزة ، سعيد ( 1999) : التوجيه المهني ونظرياته ، مكتبة الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان .
• علام، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي والنفسي وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.مجيد ، عبدالحسين رزوقي وعيال ، ياسين حميد ( 2011 ) : القياس والتقويم للطالب الجامعي ، ط 1، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد.
• العمران،علي بن محمد (٢٠٠٤): المشوق الى القراءة وطلب العلم -مكة المكرمة ،ط١،دار عالم الفوائد للنشر والتوزيع
• عيســوي ،عبد الرحمن محمد (1999): القيــــــــاس والتجريــب في علـــم النفـــــــــس والتربية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية .
• القوصي،عبدالعزيز واخرون(١٩٧٦) :تجربة الطريقة الكلية في تعليم القراءة والكتابة للمبتدئين ، بغداد ، مطبعة وزارة التربية ، ط١
• كعيد، عباس ناهي (2023): التماثل التنظيمي وفق نظرية جوبا وعلاقته بالدوران الوظيفي لدى رؤساء أقسام مديريات تربيات محافظة واسط، مجلة واسط للعلوم الانسانية والاجتماعية، المجلد (19)، العدد (54)، ص 11- 41. https://doi.org/10.31185/.Vol19.Iss54.368 DOI: https://doi.org/10.31185/.Vol19.Iss54.368
• المخلافي، سلطان سعيد عبده (۱۹۹۸): "الكفاءة الداخلية والخارجية لكليةالتربية - جامعة تعز اطروحة دكتوراه غير منشورة.عبد الله
• Adams, J. (2019). The Power of Proactive Thinking. Journal of Psychology, 24(2), 45-58 DOI: https://doi.org/10.12968/live.2019.24.2.57
• Anastasi ,A. (1988): Psychological Testing, 6th Ed., New York: Macmillan Publishing Company.
• Carson, (2004). Strategic Thinking in Complex Problem Solving. Oxford University Press Cramer, P. (1999). Ego functions and ego development: Defense mechanisms and intelligence as predictors of ego level. Journal of Personality
• Djonov, E., Torr, J., & Stenglin, M. (2018): Early Language And Literacy: Review Of Research With Implications For Early Literacy Programs At NSW Public Libraries
● Pekrun, R., Lichtenfeld, S., Marsh, H. W., Murayama, K., & Goetz, T. (2017): Achievement Emotions and Academic Performance: Longitudinal Models of Reciprocal Effects. Child Development, 88(5), 1653-1670. Doi. 10.1111/cdev.12704 DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.12704
● Siu, O. L., Bakker, A. B., & Jiang, X. (2014). Psychological capital among university students: Relationships with study engagement and intrinsic motivation. Journal of Happiness Studies, 15(4), 979-994. DOI: https://doi.org/10.1007/s10902-013-9459-2
● Vallerand, R. (2015). The Dualistic Model of Passion: Theory, research, and implications for the field of Education. In W. C. Liu, C. K. J. Wang, & R. M. Ryan (Eds.). Building autonomous learners (31-58). Singapore: Springer DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_3
● Vallerand, R. (2016). On the synergy between hedonia and eudaimonia: The role of passion. In J. Vitterso(Ed.), Handbook of eudaimonic well-being, 191-204, New York, NY: Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-42445-3_13 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-42445-3_13
● VandenBos, G. R. (2007). APA dictionary of psychology. American Psychological Association
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 سرى هاشم فرحان، أ.د عبد الله مجيد حميد العتابي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


