The Implied Cultural Coordinations in the Poem of Um Al-Marathi for Ibn Nuwaira Al-Yarbui

Authors

  • Dr.Ezzulddin Sekhi Khudhair Imam Al-Kadhim College of Islamic Sciences UniversityL-Wasit divisions

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol57.Iss1.4080

Keywords:

cultural critiris, culture, coordination, implied coordination, ibn-nuwaira

Abstract

The present research aims at the discovery of the hidden cultural modes in the poem of Um Al- Marathi by Maithem Bi Noaira Al- Yarboei. It is a poem which is related to the event of his brother killing whose name Maalik, simply because he did not follow the procedure of paying Al- Zakaat. The form of the peom’s writing was achieved by the heritage of Al-Jahilia mode of literary writing. which is basically based on the principles of ethics, courage and all the means of help and support …., etc. which were annexed as a process of completion, and being associated with his brother whose name is Maalik.The hidden mode of the poem corresponds its apparent mode in the notion that the death of maalik is associated with the death of his brother maalik.  The poet uses the mode of Al- Jahilia instead of Islamic writing; unconsciously as a reaction against authority which is from his point of view which did not take an action towards his brohter’s killing. The verdict that is faced by the killer was to pay blood money. Therefore, the hidden meaning of the poem refer to his criticism against the authority.                                                                                  

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبتسام مرهون الصفار ، (1968). مالك ومتمم ابنا نويرة اليربوعي، مطبعة الإرشاد، بغداد ـــ العراق.

ابتسام مرهون الصفار. (د.ت).الأمالي في الأدب الإسلامي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، كلية التربية للبنات.

احمد بن محمد بن عبد ربه الاندلسي .(ت :328ه).(1983) العقد الفريد، تحقيق ،د.عبد المجيد الترحيني ، دار الكتب العلمية ، بيروت ـــــ للبنان ، ط :1 .

آرثر أيزابرجر، (2003). النقد الثقافي، تمهيد مبدئي للمفاهيم الرئيسية، ترجمة: وفاء إبراهيم، ورمضان بسطاويسي، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة ـــ مصر ، ط1.

جلال الدين سعيد، (1994). معجم المصطلحات والشواهد الفلسفية، دار الجنوب للنشر، تونس.

جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الأفريقي المصري. (2005). لسان العرب، مراجعة وتدقيق: يوسف البقاعي وإبراهيم شمس الدين ونضال علي، الدار المتوسطية للنشر والتوزيع، الجمهورية التونسية، ط1.

الحسن بن رشيق القيرواني (ت ٤٥٦ هـ). (2001). العمدة في محاسن الشعر وآدابه، تحقيق، محمد عبد القادر أحمد عطا، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1.

د. سمير الخليل . (2014). دليل مصطلحات الدراسات الثقافية والنقد الثقافي، إضاءة توثيقية للمفاهيم الثقافية المتداولة، مراجعة وتعليق ، د. سمير الشيخ دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.

عبد الحسين شرف الدين الموسوي (ت 1377هـ). (1404هـ). النص والاجتهاد، تحقيق: أبو مجتبى، الناشر: مؤسسة سيد الشهداء عليه السلام، قم، ط1.

عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري(ت: 276ه). (2005). الشعر والشعراء أو طبقات الشعراء، تحقيق، د. مفيد قميحة والاستاذ، محمد أمين الضناوي، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط2.

عبد الله الغذامي. 2005). النقد الثقافي قراءة في الأنساق الثقافية العربية، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط3.

د. عبد الله الغذامي، د. عبد النبي اصطيف، (2004). نقد ثقافي أم نقد أدبي؟ دار الفكر المعاصر، دمشق.

عبد القادر بن عمر البغدادي (ت 1093هـ). (1998). خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب، قدم له ووضع حواشيه وفهارسه: د. نبيل طريفي، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1.

عبد الملك بن قريب الاصمعي. (1971). كتاب فحولة الشعراء، تحقيق: ش. توري، قدم لها: د. صلاح الدين المنجد، دار الكتاب الجديد، ط1.

عباس محمود العقاد. (2017). عبقرية خالد، مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة، القاهرة.

عز الدين أبي الحسن علي بن ابي الكرم محمد بن محمد ابن عبد الكريم بن الواحد الشيباني، المعروف بابن الأثير، (2010)، ( ت 630هـ)، الكامل في التأريخ، تحقيق: عمر عبد السلام تدمري، دار الكتاب العربي، بيروت – لبنان.

عز الدين أبي الحسن علي بن أبي كرم الشيباني المعروف بابن الأثير. (د.ت). أسد الغاية في معرفة الصحابة، دار احياء التراث العربي، بيروت - لبنان، طبعة حجرية.

د. عز الدين المناصرة، (2006). علم التناص والتلاص، دار مجدلاوي، عمان، ط3.

فليح كريم الركابي. (2012). الشهد والعسجد، دراسات في النقد الثقافي التطبيقي، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ــــ العراق، ط1.

فنسنت ب. ليتش، جوناثان كولر ، ميلي ستييل، فدوى مالطي - دوجلاص، (2019). النقد الثقافي، نصوص تأسيسية، ترجمة وتقديم: أ.د. مصطفى بيومي عبد السلام، دار الفنون والآداب للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، ط1.

محمد بن جرير الطبري. (2012). تاريخ الطبري، المعروف. بتاريخ الأمم والملوك، (ت ٣١٠)، تحقيق: الأستاذ عبد علي مهنا، مكتبة الاعلمي للمطبوعات ، بيروت ـــــ للبنان، ط2.

محمد بن سلام الجمحي (ت 231هـ). (1974)، طبقات فحول الشعراء، قرأه وشرحه: أبو فهر، محمود محمد شاكر، دار المدني بجدة.

محمد بن عمران بن موسى المرزباني (ت 384هـ). (1965). الموشح مآخذ العلماء على الشعراء في عدة أنواع من صناعة الشعر، تحقيق: علي محمد البجاوي، دار الفكر العربي، القاهرة ،ط3.

محمد بن يزيد المبرد. (1997). الكامل في اللغة والأدب، عارضه بأصوله وعلق عليه: محمد أبو الفضل ابراهيم، دار الفكر العربي، القاهرة، ط3.

محمد حسين هيكل. (2012). الصديق أبو بكر، مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة، القاهرة.

محمد عابد الجابري. (2019). نقد العقل العربي، الجزء الأول ( تكوين العقل العربي)، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت - لبنان، ط14.

ميجان الرويلي ود. سعد البازعي. (2005). دليل الناقد الأدبي، المركز الثقافي العربي، المغرب، ط5.

نعمان بوقرة، (2009). المصطلحات الأساسية في لسانيات النص وتحليل الخطاب (دراسة معجمية)، جدارا للكتاب العالمي، عمان – الأردن، ط1.

يُمنى العيد، (1985). في معرفة النص، دار الآفاق الجديدة، لبنان ـــ بيروت، ط 3.

يوسف عليمات. (2009). النسق الثقافي قراءة في أنساق الشعر العربي القديم، عالم الكتب الحديث، عمان – الأردن، ط1.

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Dr.Ezzulddin Sekhi Khudhair. (2024). The Implied Cultural Coordinations in the Poem of Um Al-Marathi for Ibn Nuwaira Al-Yarbui. Journal of Education College Wasit University, 57(1), 53-68. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol57.Iss1.4080