Agricultural and Women's Education in Kut 1968-1979 ( Historical study)

Authors

  • Doaa Sadiq Abd Khazal University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4114

Keywords:

Kut, agriculture, home arts

Abstract

Agricultural and women's education is one of the vocational education sectors that plays an important role in all countries because it is linked to the direct development of any country and its fundamental relationship with the labor market. Agricultural and women's education has an ancient impact because it is the first in the economic and social connection of Iraq. Education has suffered in the past decades from stagnation and weakness. In order to revive agricultural and women's education again, we must take a serious stand in order to develop education and take confident steps to advance this type of education because of its importance in the development of societies. Agricultural and women's education generally represents human capital because it develops the capabilities of individuals and arms them with knowledge, skills and values ​​that enable them to meet the requirements of life and helps them advance professionally and enable them to contribute to the social and economic progress of the country, thus helping to reduce the state of poverty and ignorance. Therefore, this study on agricultural and women's education came at all its stages in Kut

Downloads

Download data is not yet available.

References

براهيم محمود المدرس . (1973). الكتاب السنوي 1970-1971/ 1971-1972 (المجلد ط1). بغداد: مطبعة وزارة التربية.

جاسم محمد شغيت الكعبي. (2013). تاريخ التعليم في العمارة 1921-1958 , رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة البصرة: كلية التربية للبنات.

حيدر ابراهيم جليل مرواح الربيعي . (2018). التعليــم في لـــواء الكــوت 1958 - 1968 دراســة تاريخية ,رسالة ماجستير غير منشورة . جامعة واسط : كلية التربية.

رحيم حسن محمد الشامي. (2014). تطور التعليم في العراق 1968-1979دراسة تاريخية, اطروحة دكتوراه غيرمنشورة. جامعة الكوفة: كلية الاداب .

شامل كويش سلطان محمد السعداوي . ( 2014). الواقع التعليمي في لواء الناصرية (1958-1968), رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة ذي قار: كلية التربية للعلوم الانسانية .

شعبة الاحصاء التربوي وزارة التخطيط. (بلا تاريخ). التعليم المهني في العراق للعام الدراسي 72/1973.

شعبة الاحصاء التربوي وزارة التخطيط. (بلا تاريخ). التعليم المهني في العراق للعام الدراسي 75-1976.

ضياء علي عبد الحسين . (2016). التعليم في لواء العمارة1958-1968 دراسة تاريخية ,رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة واسط,: كلية التربية.

عبد الحسين عبود بشيت الجوراني. (2016 ). التعليم في الكوت . بغداد .

علي عبد حمادي الكشاوي. (2016). التعليم المهني في العراق 1958-1968 , رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة واسط: كلية التربية.

فاطمة ماجد الحبيب. (1978). اسس توزيع المدارس المهنية على المحافظات , رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة بغداد: كلية الهندسة.

(كانون الثاني 1979). تقرير احصائي للتعليم المهني للعام الدراسي 1978-1979,العدد 39 .

محمد احمد ياسر الحسيني. (2017). التعليم المهني في العراق 1968-1979 دراسة تاريخية , رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة بابل: كلية التربية.

مشتاق طالب الخفاجي ، و محمد احمد . (كانون الاول, 2016). واقع مدارس الفنون البيتية في العراق من عام 1968 حتى عام 1976. بحث منشور في كلية التربية للعلوم الانسانية .

نبيل جواد عطية الحلو . (2022). التعليم والحركة الفكرية في مدينة كربلاء المقدسة (1968-1979), رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الكوفة: كلية الاداب .

وزارة التخطيط. (اذار 1977). التعليم المهني في العراق76/1977.

وزارة التخطيط. (بلا تاريخ). التقرير السنوي عن سير المعارف لسنة 1957- 1958.

وزارة التخطيط. (بلا تاريخ). شعبة الاحصاء التربوي,التعليم المهني في العراق خلال عامي 69/1970و70/1971.

وزارة التربية. (1971). قانون وزارة التربية , التسلسل 7.

وزارة التربية. (1971). وزارة التربية ,التقرير السنوي لسنة 1968-1969 ,التسلسل 5. بغداد: مطبعة العراق.

وزارة التربية. (1977). التعليم الصناعي والزراعي في العراق والاقطار العربية ,تسلسل 30.

وزارة التربية. (بلا تاريخ). التقرير عن واقع التعليم في واسط ,السنة 71-72-73-1974,تسلسل 8.

Downloads

Published

2025-02-10

How to Cite

Doaa Sadiq Abd Khazal. (2025). Agricultural and Women’s Education in Kut 1968-1979 ( Historical study). Journal of Education College Wasit University, 58(1), 169-180. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4114