The spatial analysis of the street network in the neighborhoods of Al-Hayy and Al-Muwaffaqiya using Geographic Information Systems (GIS)

Authors

  • dr. Wessan Noshi Muhammad Al-Mansouri University of Wasit / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4129

Keywords:

Turning index, Shambel index, Beta index, Gamma index.

Abstract

This study seeks to apply some quantitative methods using Geographic Information Systems (GIS) technology to collect, process, display, analyze and interpret descriptive geospatial data of the street network in the districts of Al-Hay and Al-Muwafaqiya, with the aim of identifying the reality of the street network in terms of its degree of connectivity and ease of access, in addition to analyzing the relationship between the density of the street network in relation to population, area and vehicles. The results of the Shambel index showed the possibility of access according to the number of connections to urban nodes, indicating that the lowest value was achieved in Al-Hay district, as the number of nodes reached (16) nodes, which represents the highest ideal degree of connectivity when compared to the rest of the nodes, represented by the nodes of Al-Hay and Al-Mofaqia districts, while the highest value was at node (228), which is considered the lowest degree of connectivity to the rest of the nodes. By applying the Gamma index, the result of the index was 0.22 for Al-Hay district, 0.23 for Al-Mofaqia district, and 0.30 for Al-Bishara district. This indicates that the street network is non-existent according to the value of the index, which was less than one for all districts and sub-districts of the study area. Therefore, the study recommended the need to work on increasing many street connections between urban areas directly, in order to raise the efficiency of the network and increase the degree of its interconnection and integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

arts, ا. ا. ا. ح. ع. ح. J. J. o. A.-q. i., & sciences, e. (2019). التحليل الكمي لكفاءة شبكة طرق النقل البرية المعبدة في محافظة القادسية. 19(1).

Aziz, L. D. J. M. J. B. s. j. (2022). التحليل المكاني لشبكة الطرق الرئيسة في مدينة الزبيرباستخدام نظم المعلومات الجغرافية. 1(45), 257-278.

Journal, خ. ع. خ. J. G. R. (2010). التحليل الكمي للخصائص الاقتصادية لشبكة الطرق المعبدة في محافظة بابل. (12).

Journal, ط. ف. ح. ا. J. U. o. T.-Q. (2007). التغيرات الشهرية لبعض العوامل البيئية لمياه نهر الغراف. 3(1).

الانسانية, أ. م. د. خ. ع. خ. J. م. د. ل. (2009). تحليـل جغرافـي لنظام شبكة الطرق المعبدة في محافظة اربيل. 1(40).

العتابي, أ. م. د. ن. ح. ط., & University, د. م. ع. ا. ح. J. J. o. E. C. W. (2023). تقييم تغير الغطاء النباتي في الجزء الجنوبي من محافظة واسط باستخدام نظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد. 49(4), 187-198. DOI: https://doi.org/10.31185/eduj.Vol49.Iss4.3487

العربية, س. ب. ن. ا. J. م. د. ا. و. (2011). تأثير اتصالية النقل العام في تنمية المناطق السياحية في المملكة العربية السعودية. 37(142). DOI: https://doi.org/10.34120/jgaps.v37i142.2099

العربية, ع. ح. ا. J. م. د. ا. و. (1999). شبكة طرق النقل في منطقة الباطنة بسلطنة عمان: دراسة جغرافية في التحليل الكمي. 24(92). DOI: https://doi.org/10.34120/jgaps.v24i92.1405

العنبكي, ه. ع. ا., نهير, ع., planner, م. ك. ف. J. J. o. t., & development. (2009). التحليل الكمي للخصائص الاقتصاديةلشبكة النقل البري. 14(2).

النجار, د. خ. ع. ا., & الجغرافية, أ. ت. ع. ع. J. م. ل. ل. (2022). توثيق مواقع السياحة الأثرية في مدينة تعز القديمة باستخدام نظم المعلومات الجغرافية. (3), 186-141.

الوندي, ا. غ. ح. ر., & lark, ا. د. م. ش. م. ل. ا. J. (2021). قياس التركز و التشتت للإنتاج الزراعي في قضاء الحي. 13(1), 911-879. DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss40.1529

طلبه محمد, إ. ع. ا., الفتاح, إ. ع., الدين, ج., وفيق, علي, & والکارتوجرافیة, ع. م. J. م. م. ا. ا. (2021). التحليل الجغرافي لشبكة الطرق والشوارع بالمدينة المنورة دراسة في جغرافية النقل. 18(32), 841-930. DOI: https://doi.org/10.21608/mkgc.2021.102281.1045

غضية, ح. ر., & Journal, م. ع. ا. ب. J. G. R. (2018). تحليل خصائص شبكة الطرق في مدينة الخليل باستخدام نظم المعلومات الجغرافية. 1(27). DOI: https://doi.org/10.36328/0833-000-027-009

غلاب, م. ع. ا. أ., & العربية, م. ع. ا. أ. J. ا. ا. (2021). التحليل المکاني لشبکة الطرق البرية في مدينة ينبع البحر بغربي المملکة العربية السعودية. 52(148), 1-78. DOI: https://doi.org/10.21608/agj.2021.164988

محمد, & المصري, ع. ح. س. J. م. ا. ا. (2024). التنمية المستدامة لطرق النقل البري في محافظة المنوفية باستخدام نظم المعلومات الجغرافية. DOI: https://doi.org/10.21608/jfnile.2024.265882.1057

مرزوك, م. س., Economics, أ. م. د. ا. ع. ف. J. A. K. J. o., & Sciences, A. (2023). تحليل واقع محاصيل الحبوب وتطورها في العراق-محافظة واسط للمدّة 2015-2021. 15(46), 554-576.

موسى, آ. ه., & lark, ج. ع. ج. J. (2015). خصائص البنية الوظيفية للوحدات السكنية في مدينة الحي. 7(2), 206-248. DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss18.707

والاجتماعية, م. م. ح. ع. ج. J. ا. ا. ل. ا. (2022). تطبيقات نظم المعلومات الجغرافية في التحليل المكاني لشبكة طرق النقل الداخلي في مدينة الناصرية. (37), 125-150. DOI: https://doi.org/10.33193/IJoHSS.37.2022.459

Downloads

Published

2025-02-10

How to Cite

dr. Wessan Noshi Muhammad Al-Mansouri. (2025). The spatial analysis of the street network in the neighborhoods of Al-Hayy and Al-Muwaffaqiya using Geographic Information Systems (GIS). Journal of Education College Wasit University, 58(1), 259-274. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4129