The extent which teachers in Al-Anbar Education Directorate possess critical thinking skills

Authors

  • Asst.Lect Zuhair Ahmed Abdullah Abed Al-Anbar Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4161

Keywords:

critical thinking skills

Abstract

The current research aims to find out the extent to which teachers of the Anbar Education Directorate have critical thinking skills and trends, and the research sample consisted of( 56) Ibrahim test ( 2001) was used to achieve the research goals after checking the scale and its re-significance, which was prepared in order to measure thinking skills consisting of(87) paragraphs with Islamic content, which were divided into the five directions of critical thinking(" differentiating between truth and personal opinion, identifying and diagnosing bias and objectivity in texts, finding conclusions about the text, modifying evidence and arguments "the results found that teachers' scores for critical thinking skills are below the educationally required level( 75%) In addition, there are significant differences due to the variables of experience and the interest of teachers who have years of long experience in the field of teaching .the research included recommendations, the most important of which are: the creation of rehabilitation programs and the development of teachers ' skills, the creation of courses and workshops, stimulating the curriculum and providing support to our teachers and activating their effective role in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- إبراهيـم، فاضل، "مستوى التفكير الناقد لـدى طلبة التاريخ فـي كليتي الآداب والتربية بجامعة الموصل"، مجلة اتحاد الجامعـات العربية، العدد 38، 2001، ص274-332.

- أبو سنينة (2008 أبو سنينة، عودة، "أثر استخدام طريقة العصف الذهني في تنمية التحصيل والتفكير الناقد في مادة الجغرافية لدى طلبة كلية العلوم التربويـة الأونروا في العراق"، مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلـوم الإنسانيـة)، مج22، ع (5).

- البياتي، عبد الجبار توفيق، الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية. وعلم النفس مطبعة الثقافة العمالية، بغداد، 1977.

- الخطيب، محمد جواد، (2005 )، التوجيه التربوي المهني(الإشراف التربوي)، مكتبة أفاق، غزة، فلسطين.

- جروان جروان، فتحي عبد الرحمن. (2002). تعليم التفكير، مفاهيم وتطبيقات. عمان: دار الفكر للطباعة والنشر.

-عبد الله، النافع (2000 ): " التعليم بتنمية مهارات التفكير "، مجلة المعرفة، العدد ( 83 )، الأردن .

- عبدالله أنور محمد ( 2012 ) المهارات الإرشادية وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى المرشدين والمرشدات في قطاع غزة. مجلة كلية التربية ، جامعة عين شمس ،. العدد السادس والثلاثون الجزء الاول ، ص 13.

- مصطفى، بسام عبدلله ( 2009)، التعلم المبني على المشكلات الحياتية وتنمية التفكير ،ط 1، دار المسيرة ،عمان، الأردن.

- البنا، عياش( 1998 ) تعليم التفكير الناقد نظرياته والتطبيقات. عمّان ، دار الفكر لمنشر والتوزيع

- الخطيب، جمال، ( 1994 )، تعديل السلوك الإنساني، عمان، الأردن.

- الزعبي، رنا يونس، ( 1986 )، الأزمات التي يواجهها طلبة المدارس من وجهة نظر المرشدين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك.

-الربضي، مريم، "أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات التفكير الناقد في اكتساب معلمي الدراسات الاجتماعية في المرحلة الثانوية في الأردن تلك المهارات ودرجة اكتسابهم لها"، أطروحة دكتـوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن، 2004م.

- الزيادات، ماهر، "العلاقة بين مدى اكتساب معلمي الدراسات الاجتماعية في المرحلة الثانوية في الأردن لمهارات التفكير الناقد ومـدى اكتساب طلبتهم لها في المرحلة نفسها ، جامعة اليرموك، إربد، الأردن، 1995م.

-العامري، جعفر صادق. ( 2015 )م معوقات الإرشاد التربوي في المدارس الثانوية من وجهة نظر المرشدين التربويين . المديرية العامة للتربية- كلية التربية المفتوحة.

-العبد الكريم، راشد بن حسين ( ١٤٣٣ ) الإشراف التربوي الأسس والممارسات، الطبعة الأولى، مكتبة الرشد ، الرياض.

-المطارنة، بسمة سليمان حمود. (2003). مستوى التفكير الناقد لدى طلبة قسم التاريخ في جامعة مؤتة و علاقته بدرجة ممارسته من قبل المدرسين. (أطروحة ماجستير). جامعة مؤتة, الأردن.

-النجار، يحيى محمود .( 2001 ). مدى فاعلية مها ا رت التواصل لدى المرشد التربوي في تقديم الخدمات الإرشادية لطلبة المرحلة الثانوية" .رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الرياض.

-سرحان، إبراهيم. ( 2000 ). "مستوى مهارات التفكير الناقد وعلاقته بحل المشكلات لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في ضوء بعض المتغيرات"، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

-عقل، محمود عطا حسين، ( 1996 )، الإرشاد النفسي والتربوي، دار الخريجين للتوزيع، عين شمس جمهورية مصر العربية.

المصادر الأجنبية:

-Barbara A. Wilson (1998): Business Administration Students disposition toward Critical Thinking. The Journal of General Education. Vol.47. No.4. PP. 304-325.

- Carol A. Giancarlo , Peter A. Faction ,(2001): A Look A cross Four years at The Disposition toward Critical Thinking Among Undergraduate Students. The Journal of General Education. Vol.50, No. 1, PP. 29-55 DOI: https://doi.org/10.1353/jge.2001.0004

-Chiodo, John & Sai, (1997) “Secondary school teachers perspectives of teaching critical thinking in social studies classes in the republic of china. The Journal of Social Studies Review, Vol.,21, No.2, pp. 3-12.

Cognition and Culture. 7, 1 – 25.

-22-Mckee, 1988 - Mackey, S. Obstacles to implementing critical thinking. Social Education. vol. 52, pp. 444-446, 1988.

-23-Sternberg, and Williams. (2004). Metacognition of problem solving

strategies in Brazil, India, and the United States. Journal of

-Tremblay, J. R., et.al. (2004). Identifying and Evaluating Research-Based Publications: Enhancing Undergraduate Student Critical Thinking Skills". Education, 124(4).

-25Tsai Fling, 2000 M.; High school teacher perspectives on teaching critical thinking in social studies classrooms in the Republic of China (Taiwan), DAI.

Downloads

Published

2025-02-10

How to Cite

Asst.Lect Zuhair Ahmed Abdullah Abed. (2025). The extent which teachers in Al-Anbar Education Directorate possess critical thinking skills. Journal of Education College Wasit University, 58(1), 293-306. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4161