Competencies of employing educational technology among the teachers of the Colleges of Education at the University of Mosul and its relationship to their ability to communicate and connect
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol58.Iss1.4204Keywords:
Technology - Technology Employment - Communication - CommunicationAbstract
The research aims to identify the relationship between the competencies of employing educational technology and the ability of communicate for the Mosul University lecturers staff. The sample consisted of (208) lecturers distributed at the Faculty of Education for Humanities, the College of Education for Pure Sciences and the College of Education for Girls as (80,72,56) respectively. To achieve the research aim, The two researches were built two tools, the first of which was to measure the efficiencies of the use of educational technology. It consisted of (41) paragraph have (5) alternatives. Distributed over three fields, Secondly, the measurement of communication capacity, which consisted in the final form of (48) paragraph have five alternatives (possessed this efficiency: very large, very large, medium, low, very low) distributed over three areas as well. And the researchers be sure from validity and relatability of the two tools.
After applying the tools of research and data were collection and statistical analysis, the results showed that the teaching staff of the faculties of education have an appropriate level of educational technology competencies, In addition the teaching staff of the faculties of education an appropriate amount of communication and communication, Finally it was reached no statistically significant relationship at the level (0.05) between the competencies of teaching technology and the ability to communicate among teaching faculty at the university Connector. In light of these findings, the researchers came up with a number of conclusions and recommendations.
Downloads
References
ابو العلا، محمد علي (2014): فن الاتصال بالجماهير بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، دار العلم والايمان للنشر والتوزيع، كفر الشيخ، مصر.
ابو شقير، محمد ومجدي سعدي (2010): توجهات الرسائل العلمية في مجال تكنولوجيا التعليم، كلية التربية ، الجامعة الاسلامية ، فلسطين .
أمري، إدوين واخرون (2000): الاتصال الجماهيري، ترجمة ابراهيم سلامة، المشروع القومي للترجمة ، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة، مصر.
الحيلة، محد محمود (2014): تكنلوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط9، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
الرنتيسي، محمود محمد (2009) : فعالية تطوير مقرر تكنلوجيا التعليم بالجامعة الاسلامية لاكتساب الطلاب المعلمين الكفايات اللازمة في ضزء المعايير المعاصرة، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة الدول العربية، القاهرة، مصر.
زمام، نور الدين وصباح سليماني (2013): تطور مفهوم التكنولوجيا واستخداماته في العملية التعليمية، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، العدد (11)، الجزائر. DOI: https://doi.org/10.12816/0007640
سلامة، عبد الحافظ (2002) : الاتصال وتكنولوجيا التعليم، دار اليازوري العلمية، عمان، الاردن.
سلامة، عبد الحافظ و الشقران، عبد الله (2002): تصميم وانتاج الوسائل التعليمية مبادئها وتطبيقاتها في التعليم والتدريس ، ط2 ، دار التربية الحديثة، عمان، الاردن.
عبد الجواد، اياد وانيسة قنديل (2012): مهارات التواصل التربوي لدى مشرفي التربية العملية في كلية التربية بجامعة الاقصى، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة الاقصى، غزة، فلسطين. DOI: https://doi.org/10.12816/0016206
العتيبي، مسفر بن عقاب (2018): الكفايات والمهارات الادارية والفنية لوكيل المدرسة ، شعلة الابداع للطباعة والنشر، القاهرة، مصر.
العربي، نعيم احمد واخرون (2016): تكنولوجيا التعليم ، ط1، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
عودة، احمد(1999): القياس والتقويم في العلمية التدريسية، دار الامل للطباعة والنشر، عمان، الاردن.
عيادات، يوسف احمد (2014): الحاسوب التعليمي وتطبيقاته التربوية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.
غزال ، نادية (2017): الاتصال التربوي بين الاستاذ والمتعلم وعلاقته بالتحصيل الدراسي، (رسالة ماجستير غير منشورة )، جامعة زيان عاشور الجلفة، الجزائر.
الفتلاوي، سهيلة محسن (2003): الكفايات التدريسية المفهوم التدريب الاداء ، ط1 ، دار الشروق للنشر، عمان، الاردن.
الموسوي، محمد جاسم (2012): نظريات الاتصال والاعلام الجماهيري، الاكاديمية العربية المفتوحة في الدنمارك، استرجع من الموقع(www.alsafwabooks.com) في(22-9-2019).
النبهان، موسى(2004): أساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع عمان، الاردن.
Mercer, G & Mangan, B (2016): Education Technology Programs, Title II, Part D of the Elementary and Secondary Education Act, Digital Journal for the Office of Technology Assessment, USA.
John P. Williams (2012): Technology Education for Teachers, University of Waikato, Hamilton, New Zealand
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.د. اوسم خالد ذنون

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.