The role of management in confronting violent extremism
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4296Keywords:
Management, Violent Extremism, Incitement, TerrorismAbstract
The Department plays a pivotal role in confronting violent extremism by developing comprehensive policies and strategies aimed at preventing, intervening and reducing violent extremism. This includes spreading awareness, promoting a culture of tolerance, and enacting legislation that criminalizes incitement and extremism, in addition to developing mechanisms to monitor and observe security threats. The Department also contributes to implementing rehabilitation and social integration programs for individuals affected by extremist ideology, providing psychological and social support to returnees from extremist groups, and enhancing international and local cooperation to combat this phenomenon. In addition, supporting economic development and social justice is A crucial aspect of curbing the spread of extremism lies in effective and sustainable management. This plays a vital role in combating extremism, safeguarding societal stability, and minimizing its harmful impacts.
Downloads
References
اولا: المواثيق الدولية
1- العهد الدولي لحقوق الإنسان في المجالات المدنية والسياسية لعام 1966.
ثانيا: الدساتير
1- دستور جمهورية العراق لسنة 2005.
ثالثا: القوانين
1. قانون العقوبات العراقي رقم 111 لسنة 1969.
2. قانون التعليم الالزامي رقم 118 لسنة 1976.
3. قانون الرعاية الاجتماعي العراقي رقم 126 لسنة 1980.
4. قانون وزارة التعليم العالي والبحث العلمي رقم قم 40 لسنة 1988.
5. امر سلطة الائتلاف رقم التشريع : 68 لسنة 2004.
6. قانون مكافحة الإرهاب العراقي رقم 13 لسنة 2005 .
7. قانون وزارة الهجرة والمهجرين رقم 21 لسنة 2009.
8. قانون رقم 12 لسنة 2010 قانون المنظمات غير الحكومية.
9. قانون وزارة التربية العراقية رقم 22 لسنة 2011.
10. قانون ديوان الوقف السني المرقم 56 لسنة 2012.
11. قانون ديوان الوقف الشيعي رقم 57 لسنة 2012.
12. قانون ديوان اوقاف الديانات المسيحية والايزيدية والصابئة المندائي رقم 58 لسنة 2012.
13. قانون المجمع العلمي العراقي رقم 22 لسنه 2015.
14. قانون شبكة الاعلام العراقي رقم 26 لسنه 2015.
15. قانون وزارة الداخلية رقم 20 لسنة 2016.
16. قانون التعليم الأهلي رقم 25 لسنة 2016.
17. قانون جهاز مكافحة الإرهاب رقم 31 لسنة 2016 .
18. قانون المخدرات والمؤثرات العقلية الصادر برقم 50 في سنة 2017.
19. قانون إصلاح النزلاء والمودعين الصادر برقم 14 في سنة 2018 .
رابعا: الأنظمة والتعليمات
1. نظام رياض الأطفال رقم 11 لسنة 1978 .
2. نظام المكتبات رقم 1 لسنة 1996.
3. تعليمات الارشاد التربوي رقم 1 لسنة 2012.
4. تعليمات تشكيلات ومهام جهاز مكافحة الارهاب وهيكلها التنظيمي رقم 1 لسنة 2021.
خامسا: القرارات والاستراتيجيات والمناهج الوزارية
1. المحكمة الاتحادية العليا في العراق بقرارها المرقم 205. اتحادية. 2018 .
2. المنهاج الوزاري للسلطة التنفيذية لعام 2022.
3. الاستراتيجية الوطنية لمكافحة “التشدد العنيف” المؤدي الى الإرهاب.
سادسا : المصادر العربية
1- حنفي ، خالد صلاح ، منع "التطرف المسلح من خلال التعليم ، دليل لصانعي السياسات ، المجلد 41 ، العدد 475 ، المستقبل العربي ، لبنان / 2018 ص 163-161 .
2-الرميح ، صالح بن الرميح ، دور مؤسسات المجتمع الاهلي في مكافحة الارهاب، في الارهاب والقرصنة البحرية ، مركز الدراسات والبحوث ، جامعة نايف العربية للعلوم الامنية ، ط1،الرياض 2006 ، ص 119-118.
4-ابو حلو ،مسلم و الخالص، بعاد محمد ، دور الاسرة في التنشئة الاجتماعية للطفل ، جامعة القدس فلسطين ، وينظر اروى بن مساعد الفايز ، الاثار الاخلاقية للعولمة على الاسرة المسلمة وكيفية مواجهتها ، رسالة ماجستير ، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية كلية الشريعة ، الرياض 2013 ص 37-27.
5-5-مناضل حمد عبيد, & النصار، نزار عبد (2024)، الجذور التاريخية للإرهاب والتطرف وأثرها على الامن البيئة الاجتماعيةي دراسة في المخاطر وسبل المواجهة، مجلة لارك, 16(3 /Pt2), . 543-532. https://doi.org/10.31185/lark. 3459.
6-النصار نزار عبد السادة (2014). دور منظمات الوسط الاجتماعي المدني في التنمية الاجتماعية دراسة استطلاعية في جامعة واسط، مجلة لارك, 6(4), 207-237.
7-العارضي ، احسان الارهاب التكفيري في العراق ، قسم الدراسات السياسية والستراتيجية ، الراية ، ط1،العراق 2006 .
8-طاهر حمود ، الارهاب اسبابه وعلاجه ، شبكة المعلومات الدولية الانترنت ، نسخة الكترونية ،2010 .
9-ويسي ، عثمان علي حسن ، الارهاب الدولي ومظاهره القانونية والسياسية ، دار الكتب القانونية مصر ، 2011 .
سابعاً:- المصادر الاجنبية
1-Letsch, L. (2018). Countering violent extremism in Tunisia–between dependency and self-reliance. Journal for Deradicalization, (17), 163-195.-
2- Striegher, J. L. (2015). Violent-extremism: An examination of a definitional dilemma.
3-Onursal, R., & Kirkpatrick, D. (2021). Is extremism the ‘new’terrorism? The convergence of ‘extremism’and ‘terrorism’in British parliamentary discourse. Terrorism and Political Violence, 33(5), 1094-1116.
4- Stickings, J., Abaida, M., Nikolaishvili, M., Bakrania, S., & Fisher, A. (2019). Identifying groups vulnerable to violent extremism and reducing risks of radicalisation. London: Department for International Development, 44.
5- Local Government Association. (2020). Scrutiny, counter-extremism and the Prevent Duty.
6- Abdukhamitov, V., & Abdullayeva, R. (2018). Anti-extremism and anti-terrorism in Legislation of Tajikistan: Problems of Application. In SHS Web of Conferences (Vol. 50, p. 01224). EDP Sciences.
7- Choudhury, T. (2020). Campaigning on campus: Student Islamic societies and counterterrorism. In Communities and Counterterrorism (pp. 18-36). Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.م انسام ماجد حسن

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


