The effectiveness of the strategies of cognitive discrepancy and differentiated instruction in the achievement of grade school students The fourth literarysubject for geography and developing their reflective thinking

Authors

  • dr. Jaafar Hashim Mutlaq Baghdad Education Directorate - Al-Rusafa Second Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4381

Keywords:

Cognitive discrepancy, differentiated instruction , reflective thinking.

Abstract

The aim of the research is to study the impact of cognitive conflict and differentiated instruction strategies on improving geography achievement and developing reflective thinking among fourth-grade literary students. The researcher used the experimental method with equivalent groups and pre- and post-tests to measure achievement and scientific thinking. The sample included (90) students divided into three groups: the first experimental group (cognitive conflict strategy), the second experimental group (differentiated instruction strategy), and a control group. The groups were balanced in terms of various variables such as age, intelligence, and parents' educational attainment. The researcher prepared behavioral objectives and an achievement test consisting of (35) objective  items and (5) essay items, and a scale to assess reflective thinking comprising (15) items. The results revealed that the two experimental groups (cognitive conflict and differentiated instruction strategies) outperformed the control group, which studied the material using traditional methods, in both geography achievement and reflective thinking development.The study concluded that the cognitive conflict and differentiated instruction strategies significantly improved geography achievement and fostered reflective thinking skills among fourth-year literary students. The researcher recommended conducting further studies to extend the research and apply these strategies in other subjects.                       

Downloads

Download data is not yet available.

References

• ابراهيم، مجدي (2005): التفكير من مظور تربوي، ط1، عالم الكتب، القاهرة.

• ابن منظور، بن مكرم (2003): لسان العرب، المجلد 15، دار الكتب، بيروت.

• أبو حويج، مروان وآخرون (2003): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط1، الدار العلمية الدولية للثقافة ، عمان ، الأردن.

• أبو رياش، حسين محمد، وزهرية عبد الحق (2007): علم النفس التربوي للطالب الجامعي والمعلم الممارس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• أبو عبيد، احمد علي (2019): أثر استراتيجية التعليم المتمايز في تنمية مهارات التفكير الابداعي وتحسين الاتجاهات نحو مقرر الرياضيات لدى طلبة الصف الثاني الثانوي، مجلة العلوم التربوية والنفسية، العدد (10)، مجلد (3).

• الاسدي، سعيد ومحمد جاسم المسعودي (2014): استراتيجيات طرائق التدريس، دار صفاء، عمان.

• البلوشية، خديجة (2007): التدريس بالمتناقضات، عمان.

• جواد، مهدي محمد (2015): فاعلية استخدام استراتيجية التعلم المتناقض في التحصيل وتنمية التفكير الناقد لدى طلاب الصف الرابع العلمي في مادة الفيزياء. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 10(22)، 438- 472.

• الحيلة، محمد (2002): طرائق التدريس واستراتيجياته، ط1، دار الكتب، عمان.

• الحيلة، محمد محمود (2000): تكنولوجيا التعليم من اجل تنمية التفكير، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن.

• خضر فخري رشيد (2014): طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الاردن.

• دواني، كمال (2003): الاشراف التربوي، ط1، نشر بدعم من الجامعة الأردنية.

• الربضي، مريم سالم (2008): التفكير الناقد في الدراسات الاجتماعية، دار الكتب، الاردن.

• الربيعي، صباح محمد (2003): أسس مناهج المواد الاجتماعية وطرق تدريسها، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• زيتون,حسن حسين(2001):تصميم التدريس,ط1,عالم الكتاب,القاهرة.

• زيتون، حسن حسين (1996): استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم و التعلم، ط1، عالم الكتب للنشر والتوزيع ، القاهرة .

• السعدني, عبد الرحمن وعودة (2006): التربية العلمية مداخلها واستراتيجياتها، ط1، دار الكتاب الحديث، القاهرة.

• الشبلي ، ابراهيم محمد (2005): المناهج بناؤها، تنفيذها، تقويمها، تطويرها، باستخدام النماذج ، ط2، دار الأمل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

• شحاته، حسن، وزينب النجار(2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، ط1، المكتبة الجامعية، مصر.

• العاني، رؤوف عبد الرزاق (1976): اتجاهات حديثة في تدريس العلوم، بغداد.

• عبيدات، ذوقان وأبو السميد (2007): استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين، دليل المعلم والمشرف التربوي، ط1، عمان، دار الفكر.

• عطوة، زاهر وأخرون (2010): دليل طرائق التدريس، فلسطين.

• عطية، محسن (2013): الاستراتيجيات الحديثة في التدريس، دار صفاء، عمان.

• علي، اقبال مطشر عبد الصاحب (2003): أثر دورة التعلم وخرائط المفاهيم والاحداث المتناقضة في تحصيل المفاهيم الخاطئة لطالبات الصف الرابع الاعدادي في مادة الجغرافية, جامعة بغداد، كلية التربية.

• علي، ميسون محمد (2021)، فاعلية برنامج تعليمي- تعلمي على وفق عادات العقل في تحصيل مادة الجغرافية عند طالبات الصف الخامس الادبي وتنمية تفكيرهن الجانبي، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد.

• عمران، تغريد (2001): نحو افاق جديدة للتدريس, نهايات القرن، دار القاهرة للكتاب.

• الفاخري، سالم عبدالله (2019): التحصيل الدراسي، مركز الكتاب الاكاديمي، عمان ، الأردن.

• قطامي ، يوسف ، وآخرون (1989): سيكولوجية التعلم والتعليم الصفي، دار الشروق، عمان.

• قطامي، نايفة (2001): تعليم التفكير للمرحلة الأساسية، ط1، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، مصر.

• القواسمة، احمد وابو غزالة محمد (2013): تنمية مهارات التعلم والتفكير، دار صفاء، عمان.

• الكبيسي، احمد حسين (2016): التربية وأسسها وتطبياتها ، ج1، دار المناهج، الاردن.

• الكلزة، رجب احمد (1989): المواد الاجتماعية بين النظرية والتطبيق، ط1، مكة المكرمة.

• كوجك، كوثر حسين (2008): تنويع التدريس، بيروت مكتب اليونسكو الاقليمي.

• اللولو، فتحية صبحي (2006): استراتيجيات حديثة في التدريس، الرياض.

• مرعي، توفيق احمد، والحيلة محمد محمود (2005): طرائق التدريس العامة، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• ملحم، سامي محمد (2015): التعلم والتعليم، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الأردن، عمان .

• ناصر، إبراهيم عبدالله ناصر، وعاطف عمر بن طريف (2010): مدخل الى التربية، دار الفكر، الأردن .

• النجدي، احمد، ومنى عبد الهادي (2003): طرق وأساليب واستراتيجيات حديثة في تدريس العلوم ، دار الفكر العربي ، القاهرة.

• وزارة التربية (2013): مناهج الدراسة الاعدادية، المديرية العامة للمناهج ، بغداد .

• Bloom-B .S, et al.formative and summative evaluation of student learning ,New York ,Mcgrow, Hill, 1971.

• Tieso,C (2005), The effects of grouping practices and curricular adjustmwnts on achievement, Journal for the Education of the Gifted.29,60. DOI: https://doi.org/10.1177/016235320502900104

• Websters ,seventh (1971) New Collegiate Dictionary Condongbell.sons.

Downloads

Published

2025-08-25

How to Cite

dr. Jaafar Hashim Mutlaq. (2025). The effectiveness of the strategies of cognitive discrepancy and differentiated instruction in the achievement of grade school students The fourth literarysubject for geography and developing their reflective thinking. Journal of Education College Wasit University, 60(2), 453-478. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4381