The effects of children's games on open-mindedness and mental development in primary schools in Wasit Governorate

Authors

  • Asist. Lect. Hussein Mshari Mohammed Wasit Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4385

Keywords:

Effects, children's games, open-minded thinking, mental development.

Abstract

Children's games are a basic means of entertainment and enjoyment and help them discover their talents, abilities, skills, self-realization, inclinations, desires and creativity. Children are the most important nerve of the future of Iraqi society, and organized play builds the child's personality to determine his future and develop his mental and intellectual abilities in facing the dangers of the future, The researcher selected a random sample of 24 primary school children in Wasit Governorate, using a descriptive analytical approach to study the impact of children's play on developing their cognitive abilities, intellectual openness, and rational thinking.

The measuring tool consisted of a manual questionnaire that the researcher filled out directly after interviewing the child. It included 16 questions in two axes: the characteristics of the child and the type of children's toys. The researcher used the Siberman scale and appropriate statistical methods to analyze and interpret the questionnaire data after interviewing each child.

The research showed that gender plays a role in determining the type of games children play, as they tend to play with their peers. Some of them play in the street and public places, and some at home and in designated halls depending on the economic, social and cultural level of the family. Most children sit for more than 8 hours a day playing. It was found that many games have a significant and effective impact on building a child's personality and developing their mind, and they create intellectual openness in them, such that they accept and communicate with others. The researcher recommended the importance of conducting further studies that address variables related to how to develop children's abilities and the use of games in schools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. إحسان محمد الحسن , الأسس العلمية لمناهج البحث الاجتماعي ، دار الطليعة للطباعة والنشر ، بيروت ، 1986،

2. احمد ابو زيد ، ماذا يحدث في علوم الانسان والمجتمع ، مجلة عالم الفكر ، وزارة لاعلام ، الكويت ، الجلد 8 ، العدد 1 ، 1977،

3. انتوني غدنز , علم الاجتماع, ط4 , المنظمة العربية للترجمة , مؤسسة ترجمان , بيروت , 2005 ,

4. ايان كريب , النظرية الاجتماعية من بارسونز الى هابرماس, عالم المعرفة , الكويت , العدد 244, 1999,

5. ايوب صالح، اثر إستراتيجية التعلم التعاوني بمجاميع الكترونية في تدريس مناهج وطرائق التدريس الجامعي مجلة واسط للعلوم الإنسانية، 2022 . DOI: https://doi.org/10.31185/.Vol17.Iss49.35

6. روبرت نيسيت وروبرت بيران , علم الاجتماع , ترجمة جريس خوري , دار النضال , بيروت , 1990,

7. رياحي فضيلة ، الالعاب المستوردة واشكالية الخصوصيات الثقافية للطفل ، موقع مجلة العلوم الانسانية ، العدد 41 ، 2009،

8. سلوى محمد عبد الباقي ، اللعب في النظرية والتطبيق ، مركز الاسكندرية للكتاب ، الاسكندرية ، 2001 ،

9. الطيطي محمد، النمو العقلي المعرفي وتطور التفكير ، دار النظم للنشر، عمان ، 2006،

10. فاروق عثمان ، سيكولوجيا اللعب والتعلم ، دار المعارف للنشر والتوزيع ، القاهرة ، 1998

11. كمال رفيق الجراح وآخر، الطفل واللعب مداخل نظرية وتطبيقات تربوية ، مكتبة التربية العربية لدول الخليج العربي ، 1989،

12. محمد حسن الشناوي واخرون ، التنشئة الاجتماعية للطفل ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، 2001 ،

13. محمد محمود الخوالدة ، اللعب الشعبي عند الأطفال ودلالاته التربوية في إنماء شخصياتهم ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2003

14. مراد يوسف، دراسات في التكامل النفسي لدى الطفل ، دار المنار الثقافي، القاهرة ، 2016،

15. نبيل عبد الهادي ، سيكولوجيا اللعب وأثرها في تعلم الأطفال ، دار وائل للنشر والتفعيل، عمان ، 2004،

16. هايدة موثقي ، علم نفس اللعب ، ترجمة زهراء يكانة ، دار الهادي للطباعة والنشر، لبنان ، 2004 ،

17. F.Reiseman. The Culturally dopived child . New York . Harper and Brotuers Pub ,1962 ,

18. Flavell, A.H.The development psychology of jeanpiaget. Princeton: Van Nostrand 1970

19. G.lgangodn, and Stout, I.W. These well adjusted children , New York , John Day , 1951,P142.

20. Gee, Wilson. Social Science Research Methods , New York , Appleton, 1980,P.282

Downloads

Published

2025-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Asist. Lect. Hussein Mshari Mohammed. (2025). The effects of children’s games on open-mindedness and mental development in primary schools in Wasit Governorate. Journal of Education College Wasit University, 61(1), 303-316. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4385