The Effectiveness of Using Deep Learning-Based Teaching Strategies in Improving University Students' Understanding of Fundamentals of Education
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4424Keywords:
Teaching strategies, deep learning, educational foundations, conceptual understanding, university educationAbstract
This research aims to explore the effectiveness of deep learning-based teaching strategies in improving university students' understanding of the concepts of the "Foundations of Education" course. The importance of the research stems from the need to develop traditional teaching methods, which often focus on memorization and indoctrination, and replace them with modern strategies that emphasize critical thinking, deep understanding, and linking information to practical realities. The research relied on a quasi-experimental approach, applying a set of deep learning strategies (such as problem-based learning, cooperative learning, and educational projects) to a sample of students from a college of education, comparing them to the performance of a control group taught using traditional methods.
The research results demonstrated that the experimental group outperformed the experimental group in understanding educational concepts and comprehending them more deeply and coherently, demonstrating the effectiveness of these strategies in enhancing cognitive and skill-based learning. The study recommends adopting deep learning strategies in the teaching of theoretical subjects, particularly in colleges of education, due to their positive impact on improving the quality of university education and building student personalities capable of analysis, critical thinking, and applying knowledge to various life situations.
Downloads
References
1. أبو جادو، صالح ونوفل، محمد (2010). تعليم التفكير النظرية والتطبيق، دار المسيرة، الأردن.
2. جروان، فتحي (2012). مفاهيم وتطبيقات-، مكتبة الفلاح، العين. الإمارات.
3. الحدابي، داوود والفلفلي، هناء والعلي، تغريد (2011). مستوى مهارات التعلم لدى الطلبة في الأقسام العلمية في كلية التربية والعلوم التطبيقية. المجلة العربية لتطوير التفوق. 3 ، 2 ، 34-57 .
4. الرافعي، يحيى (2007). أثر بعض مبادئ الحلول الابتكارية للمشكلات وفق نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التفكير الابتكاري لدى عينة من الموهوبين بالصف الأول الثانوي العام بمنطقة عسير. اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.
5. سعادة، جودة (2003). التدريس مع مئات الأمثلة التطبيقية، الأردن، دار الشروق.
6. العتوم، عدنان يوسف (2004). علم النفس المعرفي. عمان : دار المسيرة.
7. العتيبي، مها(2009). حل المشكلات وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في مادة العلوم لدى عينة من طالبات الصف السادس الابتدائي بمدينة مكة المكرمة. رسالة دكتوراه، جامعة أم القرى، السعودية.
8. عدنان العتوم وآخرون (2007). تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية ، ط (1) ، عمان ، دار المسيرة .
9. غانم، عزة محمد عبده (2006). تربية الموهوبين والمتفوقين، صنعاء: مكتب التربية للطباعة والنشر.
10. فتحي جروان، التعليم ، مفاهيم وتطبيقات، دار الفكر، عمان، ط 1، 2002م .
11. فتحي عبد الرحمن جروان(2002). الإبداع مفهومه وتدريبه، (ط1)، عمان دار الفكر.
12. فتحي علي يونس ، أفكار حول القراءة وتنمية التفكير ، الجمعية المصرية للقراءة والمـعرفة ، المؤتمر العلمي الرابع ، والقـراءة وتنمية التفكير ، القاهرة ، 2004م .
13. ماجدة السيد عبيد(2000). تربية الموهوبين والمتفوقين،(ط1)،عمان ،دار صفاء.
14. ممدوح عبد المنعم الكناني(2005).سيكولوجية الإبداع وأساليب تنميته،(ط1)، عمان، دار المسيرة.
15. يوسف قطامي (2007).تعليم التفكير لجميع الأطفال ، ط(1) ، عمان ، دار المسيرة.
16. سعادة، جودت احمد وجمال يعقوب يوسف(1988)، تدريس مفاهيم اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الاجتماعية، دار الجيل، بيروت.
17. بطرس، بطرس حافظ (2004م) تنمية المفاهيم والمهارات العلمية لأطفال ما قبل المدرسة، دار المسيرة، عمان.
18. الربيعي، محمود داوود سلمان(2006)، طرائق واساليب الدريس المعاصرة، عالم الكتب الحديث، اربد، عمان.
19. السكران، محمد (1989). أساليب تدريس الاجتماعيات، عمان، دار الشروق.
20. Byrge, C. & Hansen, S. (2013). Course in new thinking in higher education: Enhancing creativity throw the means of training, theory and workshop. Problems of Education in the 21th Century, 51. DOI: https://doi.org/10.33225/pec/13.51.18
21. Torrance, Guiding creative Taletn,1st ed Engle Wood Cliffs, New Jersey, prentice – Hall,1963.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. خوله عبد علاوي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


