Evaluation of the supervisory role of the specialist supervisor of social studies in middle schools from the point of view of the subject teacher
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4437Keywords:
Evaluation,Supervisory,Specialist supervisor,Sociology subjectAbstract
1.Search target
The current research aims to evaluate the supervisory role of the specialist supervisor of the social subject from the point of view of the teachers of the subject, where the paragraphs related to the supervisory role of the specialist supervisor were formulated with a questionnaire to be answered by male and female teachers of the social subject, the aim of the research was to answer the following questions:
1.What is the level of the supervisory role of the specialist supervisory of the social studies subject from the point of view of the subject teachers in developing their teaching competencies?
2.Are there statistically significant differences at the level of (0,05%) between male and female social studies teachers answers due to the variable of gender and years of experience or service?
2.The research community and its sample:
The current research community consisted of all the male and female teachers of social studies for the intermediate stage in the center of the city of Kut for the academic year (2023/2024) and their number was (263),while the research sample was chosen by the random stratified method with a rate of (20%) from the community, and thus the sample reached (53) different in terms of gender,years of service or experience.
3.The most important findings of the research:
A.There was a clear weakness and decline in supervisory role of the specialist supervisor of the social studies subject in developing the teaching competencies of the subject teachers in the intermediate stage.
B.There are no statistically significant differences at the level of (0,05%) male and female teachers answers due to the gender variable.
C.There are statistically significant differences at the level of (0,05%) between the answers of male and female teachers due to the variable of years of service or experience.
Downloads
References
1.اليونسكو،(2013):استراتيجية اعداد المعلم وتطويره المهني، مكتب العراق.
2.الوائلي،كريم،(2017):التفتيش التربوي في العراق،دار زكي للنشر،ط1،العراق.
3.الوقفي،راضي،(1998):الاشراف الفني في مرحلة التعليم الاساسي، مجلة التربية الجديدة العدد(50) مكتب اليونسكو الاقليمي للتربية في الدول العربية.
4.سلامة،عادل ابو العز،(2008):تخطيط المناهج المعاصرة،ط1،دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان،الاردن.
5.عبد الهادي،جودت عزت،(2006):الاشراف التربوي مفاهيمه واساليبه،ط1،دار العلمية للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
6.الزويني،ابتسام صاحب،(2013):المناهج وتحليل الكتب،ط1،دار صفاء للنشر،عمان،الاردن.
7.سلامة،عادل ابو العز،(2009):طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة،دار الثقافة للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
8.ملحم،سامي محمود،(2005):القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،ط3،دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
9.الحريري،رافده،(2008):التقويم التربوي،دار المناهج للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
10.الكبيسي،عبد الواحد،(2010):القياس والتقويم تجديد ومناقشة،ط1،دار جديد للنشر والتوزيع ، عمان،الاردن.
11.قطاوي،محمد ابراهيم،(2007)،طرائق التدريس الدراسات الاجتماعية،ط1،دار الفكر،عمان.
12.الحلبوسي،سعدون نجم،(2003):دراسات في فلسفة التربية والمناهج مكوناتها نماذجها بنائها تقويمها تطويرها،فالتيا،مالطا.
13.الغنيمين،زياد،(2004):درجة فاعلية المشرف التربوي في تحسين الاداء التعليمي لمعلمي المدارس الثانوية الحكومية الاردنية كما يدركها المعلمون انفسهم،رسالة ماجستير غي منشورة.
14.عبدالهادي،نبيل،(2001):القياس والتقويم التربوي واستخداماته في مجال التدريس الصفي ، ط2،دار وائل للنشر والتوزيع،بغداد،العراق.
15.الاغا،احسان،(2002):البحث التربوي وعناصره،ط4،فلسطين،جامعة غزة.
16.عباس،محمد خليل،(2011):مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس،ط3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
17.العزاوي،رحيم يونس كرو،(2008):مقدمة في البحث العلمي،ط1،دار دجلة للنشر،عمان.
18.العتوم،عدنان يوسف واخرون،(2011):تنمية مهارات التفكير،دار المسيرة للنشر،عمان.
19.عليان،ربحي مصطفى وعثمان محمد غنيم،(2000):مناهج واساليب البحث العلمي نظرية وتطبيق،ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
20.عودة،احمد سليمان،وفتحي ملكاوي،(1987):اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم النفسية،ط1،مكتبة الكناني للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
21.الجابري،كاظم كريم،وداود عبد السلام صبري،(2013):مناهج البحث العلمي، دار الكتب والوثائق، بغداد،العراق.
22.ملحم،سامي محمد،(2011):مناهج البحث في التربية وعلم النفس،ط6، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان،الاردن.
23.Anastasi,A& Urbina,1996,Psychological,Tesing,7 th ed,prentice,Hal new jersey.
24.Glickman Carl,c.(2009),scince teacher efficacy and outcome expectancy as predictors of students,end of instruction(eol).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م. عمار اكرم فليح العبيدي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


