The Effect of Using Interactive Digital Stories in Enhancing Reading Comprehension Skills among Fourth-Grade Primary School Students

Authors

  • Asst. Prof. Dr. Rajaa Saadoon Zaboon University of Misan / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4468

Keywords:

Reading comprehension , educational interaction , reading skill development.

Abstract

  This study examines the impact of using interactive digital stories on enhancing reading comprehension skills among fourth-grade primary school students. The research adopted a descriptive-analytical approach, and the sample included 100 primary school students. The results showed a clear improvement in students' concentration and ability to comprehend and analyze written texts when using digital stories compared to traditional methods. Students' interaction with the multiple elements in digital stories, such as images, sounds, and videos, contributed to enhancing their understanding of the text and making reading more enjoyable, which increased their attention span and reading time. Despite the variation in the desire to use this technology in all classes, the majority showed good acceptance of it. Digital stories also supported students' critical thinking by helping them interpret characters' behaviors and understand the sequence of events. The study recommended developing interactive content and simplifying the user interface to increase effectiveness, along with training teachers on how to use them effectively in classrooms. It also emphasized the importance of supporting parents and educators by providing the necessary equipment. The study highlights the importance of digital media in transforming the learning experience into a more engaging and stimulating environment, which enhances the acquisition of reading comprehension skills. The results emphasize the need for continued research and development of measurement and evaluation tools to improve the application of this technology in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المراجع العربية:

1.نبيل جاد عزمي. (2022). منظومة الثقافة البصرية، ط2، القاهرة دار الفكر العربي، ص 179

2.عبد العزيز طلبة عبد الحميد (2010) التعليم الالكتروني ومستحدثات تكنولوجيا التعليم القاهرة المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، ص 22-23

3.التتري، محمد (2016) أثر توظيف القصص الرقمية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الثالث الأساسي، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة.

4.محمد، آية محمد أحمد (2023) برنامج مقترح قائم على القصص الرقمية التفاعلية لتنمية بعض مهارات الرياضيات لدى أطفال الروضة مجلة الطفولة 44، 2059-2089 DOI: https://doi.org/10.21608/jchild.2023.196347.1179

5.العنزي، رحاب كردي، وباشطح لينا سعيد (2020). دور القصص في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لطفل الروضة من وجهة نظر المعلمات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية مجلة التربية، (186)، 65 110

6.سعید، محمد شعبان والصايم رانيا شعبان (2019) أثر فنيات تعديل السلوك في القصة الإلكترونية التفاعلية على تحسين فاعلية الذات الأكاديمية والمهارات الحياتية لدى عينة من التلاميذ منخفضي التحصيل الدراسي. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية ، 13، ص 168-345 DOI: https://doi.org/10.21608/jfust.2019.193600

7.موسى، سعيد عبد المعز علي (2015). فاعلية القصص التفاعلية الإلكترونية في تنمية حب الاستطلاع والمهارات الاجتماعية لدى أطفال الروضة. مجلة الطفولة والتربية (21) 117-208 DOI: https://doi.org/10.12816/0020655

8.الشافعي، صبيحة عبد الحميد حسن سعاد جابر، والمحلاوى، نجلاء أحمد (۲۰۱٤). اتجاهات حديثة في إستراتيجيات التدريس. مكتبة الرشد.

9.سید، عصام محمد عبد القادر . (۲۰۱۷). سلسلة التنمية المهنية للمعلم إستراتيجيات التدريس الحديثة. دار التعليم الجامعي.

10.خميس، محمد عطية (2022) مصادر التعلم الإلكتروني. المركز الأكاديمي العربي.

11.عمار، حنان محمد السيد صالح. (2023). نمط الأسئلة الضمنية (المكثفة / الموزعة) بالفيديو التفاعلي وأسلوب التعلم (الكلي/ التحليلي) وأثره على تنمية مهارات البرمجة والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة تكنولوجيا التعليم، 33(3)، 367-543 DOI: https://doi.org/10.21608/tesr.2023.317506

12.ربيع، أنهار علي الإمام. (2021) موضع ظهور الأسئلة الضمنية بالفيديو التفاعلي موزّعة أثناء العرض - مكثفة في نهاية العرض) في بيئة تعلم إلكتروني عبر الويب وأثرهما على تنمية التحصيل والكفاءة الذاتية وجودة إنتاج البرامج وزمن مشاهدة الفيديو لدى الطالبات المعلمات. الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، 31(7)، 3 - 123 DOI: https://doi.org/10.21608/tesr.2021.192796

13.أحمد محمد عبد الحميد إبراهيم وليد يوسف محمد ؛ ومحمد أسماء فتحى محمد (٢٠١٦). معايير تصميم القصص الرقمية التفاعلية وانتاجها لتلاميذ المرحلة الابتدائية الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية، العدد ۲۹ ، الصفحات ٢٣١-٢٥١

14.أحمد محمد عبد الحميد؛ إبراهيم، وليد يوسف محمد ومحمد أسماء فتحي محمد (۲۰۱۷). تأثير نمط تقديم التغذية الراجعة في القصص الرقمية التفاعلية على التحصيل المعرفي ودافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية مجلة العلوم التربوية، جامعة القاهرة،المجلد ٢٥ ، العدد ١ ، الصفحات ۹۰-۱۷۲

15.بوثلجة، تفاحة (2021) أثر طريقة أورتون جلنهام في علاج تدني المهارات القرائية لدى تلاميذ ضعاف سمع ملتحقين بالطور الأول من التعليم الابتدائي، المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات 4(3)، ص ص 602-603

16.عبد الخفاجي، عدنان (2016) مشكلات تعليم القراءة والكتابة، مصر : مكتبة الأنجلو المصرية، ص 15

17.حلس داود درويش والشوبكي مها أحمد (2017) فاعلية برنامج قائم على مهارات الاستماع لتنمية مهارات القراءة لدى تلميذات الصف الرابع الأسامي بغزة، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 2(2)، ص 226 DOI: https://doi.org/10.12816/0043687

18.عطية، محسن علي (2014) استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء دار المناهج عمان – الأردن، ص 21-22

19.الجرف، ربما (2002). تعليم المهارات القرائية بمراحل التعليم العام في المملكة العربية السعودية، الرياض مكتبة الملك فهد الوطنية، ص 91

20.عطية، محمد عبد الوهاب محمد (۲۰۱٦). قياس مستوى الفهم القرائي لدى الطلاب الوافدين للدراسة بجامعة الأزهر في ضوء توصيفات دليل المجلس الأمريكي لتدريس اللغات الأجنبية ACTFL مجلة التربية، جامعة الأزهر - كلية التربية، ١٦٩ (٤)، ١٦٤ - ٢٣٢.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

1.Ferns, S. (2020). Digital/Interactive Storytelling for Education; Using Twine. https://ecampusontario.pressbooks.pub/techtoolsforteaching/chapter/11 -twine-interactive-storytelling/.

2.Gerjets, P. (2017). Learning and Problem-Solving with Hypermedia in the Twenty-First Century: From Hypertext to Multiple Web Sources and Multimodal Adaptivity. In: Schwan, S., Cress, U. (eds) The Psychology of Digital Learning. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-49077-9_4

3.Peinado, F. (2007). Interactive Digital Storytelling: Automatic direction of virtual environments. Universidad Complutense de Madrid, Spain

4.Vural, O. (2013). The Impact of a Question-Embedded Video-Based Learning Tool on E-Learning. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 1315-1323.

Downloads

Published

2025-08-25

How to Cite

Asst. Prof. Dr. Rajaa Saadoon Zaboon. (2025). The Effect of Using Interactive Digital Stories in Enhancing Reading Comprehension Skills among Fourth-Grade Primary School Students. Journal of Education College Wasit University, 60(2), 351-374. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4468