Employing information technology to support knowledge management in university libraries - Wasit University as a model: an analytical study
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol60.Iss2.4472Keywords:
Knowledge-Knowledge Management-University Libraries - Information TechnologyAbstract
The study aimed to determine the level of implementation of knowledge management processes in the offices of Wasit University. The extent of application of information technology in its support processes in university libraries provides a set of tips that are hoped to contribute to enhancing the application of knowledge management in the library under study in particular and in modern university libraries in general. The user used descriptive analysis for its ability to achieve the objectives of the study and come up with results and recommendations that can be adopted in developing the work of university libraries in the field of knowledge management, to search for data collection on designing a questionnaire consisting of five axes, which was employed to create (69) individuals from the game, they used the method of editing the electronic questionnaire via the Google application (Google Drive), the statistical analysis program (SPSS) was used in analyzing the data and its results, the survey after the results was the most important of which:
- The study revealed the absence of interactive systems within the libraries of the University of Wasit, such as email with the extension of the documentation institution, an interactive online library space, or other features. This can be attributed to a lack of experience.
- The limited use of digital technologies in the process of automating indexes and catalogs in line with developments in the field of library computing. This is evident in the statement in the section on the use of information technology in knowledge management, which states, "The library relies on programs and systems in the process of automating indexes and catalogs to facilitate the automated search process." The mean was (1.13) and the standard deviation (0.38).
Downloads
References
1. ابراهيم سالم محمد. (سبتمبر, 2024). إدارة المعرفة وإمكانية تطبيقها في المكتبات الجامعية. مجلة القرطاس، الصفحات 479 - 490.
2. احمد علي . (2012). مفهوم المعلومات وادارة المعرفة. مجلة جامعة دمشق، الصفحات 475-512.
3. أسمهان الطاهر، و إبراهيم منصور. (2009). متطلبات مشاركة المعرفة والمعوقات التي تواجه تطبيقها في شركات الاتصالات السعودية،. ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر الرابع لكلية الاقتصاد والعلوم الإدارية جامعة العلوم التطبيقية. عمان - الاردن: جامعة العلوم التطبيقية.
4. اشواق قايد القايد، سوسن طه ضليمي، و أمين علي الرباعي. (2 اب, 2022). "واقع ممارسات إدارة المعرفة في بيئة التعلم الإلكتروني في ضوء مستحدثات تطبيقات الذكاء الإصطناعي في جامعة الملك عبد العزيز". المجلة العربية للنشر العلمي، الصفحات 413-453.
5. الفضة جميلة ، و عقباوي لالة. (2020). دور عمليات إدارة المعرفة في تفعيل توجه نحو التميز التنظيمي: دراسة الميدانية المؤسسة العمومية للصحة الجوارية بادرار. الجزائر: رسالة ماجستير (جامعة احمد دراية - ادرار).
6. امجد عبد الهادي الجوهري. (2012). تطبيقات إدارة المعرفة في المكتبات الأکادیمیة: دراسة ميدانية للدول العربية. أعمال المؤتمر الثالث و العشرون للاتحاد العربي للمكتبات و المعلومات (اعلم) : الحكومة و المجتمع و التكامل في بناء المجتمعات المعرفية العربية، الدوحة (قطر) 18-20 نوفمبر 2012 (الصفحات 7-44). تونس : الاتحاد العربي للمكتبات و المعلومات.
7. اهداء صلاح ناجي. (ابريل, 2021). تجارب وممارسات تطبيق نظم إدارة المعرفة في المكتبات الأكاديمية: دراسة استكشافية مع وضع إطار مقترح للتنفيذ. المجلة العلمية للمكتبات والوثائق والمعلومات، الصفحات 107 - 298. DOI: https://doi.org/10.21608/jslmf.2020.37683.1009
8. بطوم عبد القادر، و بلغازي نور الدين. (2022). دور الثقافة التنظيمية في دعم و تطبيق إدارة المعرفة بالمكتبات الجامعية: دراسة ميدانية لعينة من المكتبات الجامعية لجامعة ابن خلدون تيارت. الجزائر: جامعة ابن خلدون تيارت (رسالة ماجستير غير منشورة).
9. خالد عتيق سعيد عبد الله، و جاسم محمد جرجيس. (2014). إدارة المعرفة: مفهومها, وأهميتها, وواقع تطبيقها في المكتبات العامة في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظر مديريها. The SLA-AGC 20th Annual Conference Doha, Qatar, 25-27 March 2014، (الصفحات 1 -15). قطر- الدوحة.
10. ربحي مصطفى عليان. (2008). ادارة المعرفة. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
11. سعد عبد القادر الشيخي، و وآخرون. (11 حزيران, 2022). واقع تطبيق عمليات ادارة المعرفة في المكتبات الجامعية"دراسةحالة: مكتبة الكليات الطبية- جامعة بنغازي" . مجلة جامعة بنغازي العلمية، الصفحات 65 - 77.
12. سلطان كرمالي. (2005). ادارة المعرفة: مدخل تطبيقي. عمان: الاهلية للنشر والتوزيع.
13. علي حسين السمير . (2013). تطبيق إدارة المعرفة في مكتبات الجامعات الخاصة السورية: دراسة ميدانية. المكتبات ومراكز المعلومات في بيئة رقمية متغيرة عمان، المملكة الأردنية الهاشمية ، 29 - 31 / أكتوبر 20 (الصفحات 1-31). عمان: جمعية المكتبات الاردنية .
14. عماد عيسى صالح. (1 يوليو, 2017). نظم وبرمجيات إدارة المعرفة: دراسة للمتطلبات والمعايير الوظيفية. الاتجاهات الحديثة في المكتبات والمعلومات.
15. محمد خالد عزام. (2020). ادارة المعرفة والاقتصاد المعرفي. عمان: دار زهدي للنشر والتوزيع.
16. محمد عواد الزيادات. (2008). اتجاهات معاصرة في ادارة المعرفة (المجلد الطبعة السادسة). عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
17. محمد قاسم احمد القريوتي. (2007). ادارة المعرفة التنظيمية في الهيئات العامة ذات المهام العلمية والبحثية في دولة الكويت من منظور العاملين فيها. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، الصفحات 37-87. DOI: https://doi.org/10.34120/jgaps.v33i126.1847
18. محمود مسروة. (2018). أبعاد المنظمة المتعلمة وأثرها على الأداء التنظيمي في المكتبات الجامعية: تصور مقترح لتطبيق مفهوم المنظمة المتعلمة في المكتبات الجامعية الجزائرية. الجزائر: جامعة الجزائر 2 (اطروحة دكتوراه غير منشورة).
19. نور الدين قوالي. (12 31, 2023). إدارة المعرفة في المكتبات الجامعية: الأدوات القائمة على تكنولوجيا المعلومات. مجلة علوم المكتبات، الصفحات 149-183.
20. هيثم حجازي. (2005). ادارة المعرفة - مدخل تطبيقي. عمان: الاهلية للنشر والتوزيع.
21. ينل عمران. (2016). ادارة المعرفة في المكتبات ونظم المعلومات. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية _ سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، الصفحات 101-115.
22. Figurska, I. (2014, January 1). The benefits of knowledge management in organizations. Retrieved May 15, 2025, from researchgate: https://www.researchgate.net/publication/282860730
23. Chau, T., & et al. (2003). Knowledge Sharing: Agile Methods V.S. Tayloristic Methods. Canada: University of Calgary.
24. Gilson, L., & et al. (2015). Virtual teams research 10 years, 10 themes, and 10 opportunities. Journal of Management, pp. 1313–1337. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206314559946
25. Poonkothai, R. (2016). Knowledge Management as an important tool in Library Management. International Journal of Information Technology and Library Science, pp. 9-14.
26. Rah, J. A., & Wani, Z. A. (2010). University libraries: step towards a web based knowledge management system. The journal of information and knowledge management systems, pp. 24-38. DOI: https://doi.org/10.1108/03055721011024900
27. Roberta Moraes، و et al. (12 Jan, 2013). APPLICATIONS OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE AREA OF LIBRARIANSHIP AND INFORMATION SCIENCE: A SYSTEMATIC REVIEW. Brazilian Journal of Information Science (BJIS)، الصفحات 67-93.
28. Vijaykumar, N. (2018, October 10). Challenges in Knowledge Management in Libraries. International Journal of Research in Social Sciences, pp. 1172-1180.
29. Wayne Hodgins، و et al. (2 April, 2002). Metadata Principles and Practicalities. تاريخ الاسترداد 15 May, 2025، من D-Lib Magazine : https://www.dlib.org /
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.م. ثامر حميد حافظ العباسي، م. م. محسن ساجت جوده

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


