دور التعليم الجامعي في النظام الاجتماعي في العراق- تحديث ام اعادة انتاج دراسة ميدانية في جامعة ميسان

  • نصيف جاسم عاتي, م.د. جامعة ميسان- كلية التربية

Abstract

   The research problem is based on the assumption that the social system in Iraq suffers from constant re-production. Therefore, the research aims to identify the role of university education, whether it contributes to the modernization or reproduction of the social system by analyzing its role in the educational, Political, economic and cultural.

The research was organized into three sections: the first, reviews the general framework of the research, presents the second, the theoretical framework, and the third the metholodological framework, and the fourth of the results of the research and discussion, which is a descriptive research, and used the methodology of social survey through a questionnaire composed of (39) University professors continuing to work at the University of Maysan in southern Iraq, to ​​identify their views on the role of university education in the system of socialism.

The study concluded several conclusions, the most important of which are: 1- The dominance of males in the field of university education in Iraq by (78%). 2- The university education has a role in the social system (62%) where its role in re-producing the system exceeded its role in updating it. 3 - has a major role in the reproduction of the political system by (65%) exceeded his role in the components of the other social system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. موسوعة المعارف التربوية، عالم الكتب، القاهرة، 2007، ص227.
Craig Calhoun, Dictionary of the Social Sciences, Oxford University Press,2002. Published in: http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref. quoted on April 2018.
.اميل دوركهايم، التربية والمجتمع، ت: علي اسعد وطفة، دار معد للطباعة والنشر، دمشق، 1996، ص19.
. Meighan,R.& Siraj, Blatchford,i.A, (1997) Socoology of Education (3rd Ed),Cassell, London. p.87.
. Craig Calhoun, Dictionary of the Social Sciences, Oxford University Press,2002. Ibid.
. أميرة محمد على، علاقة الجامعة والمجتمع، ورقة بحثية، مؤتمر جامعة البحرين السادس، التعليم العالي ومتطلبات التنمية، 2015، ص6.
. محمد عمر العامري، قضايا معاصرة في الادارة التربوية، دار المعتز للنشر والتوزيع، بغداد، 2008، ص95.
. فضيل دليو وآخرون، المشاركة الديمقراطية في تسيير الجامعة، مخبر علم الاجتماع، جامعة منتوري، قسنطينة، 2006، ص 79.
. UNESCO, 1998, world conference on higher education, Higher Education in the Twenty-First Century: Vision and Action 9 October 1998, p.1.
. Susan Wallace, (2015) A Dictionary of Education, Oxford University Press. Published in: http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/, quoted on May 2018.
.محمد الطائي، نظم المعلومات، العراق، الموصل، مديرية الكتب للطباعة والنشر، 1987، ص21.
.Define education in Merriam-Webster Dictionary. Published in: https://www.merriam-webster.com/dictionary/education. quoted on May 2018
. معجم المعاني الجامع، المصدر السابق.
. نيكلاس لومان، مدخل الى نظرية الانساق، ت: يوسف فهمي حجازي، منشورات الجمل، بغداد ، 2010، ص22.
. John Scott, A Dictionary of Sociology, Oxford University Press,2015. Published in: http://www.oxfordreference.com. quoted on April 2018.
. رث والاس والسون وولف، النظرية المعاصرة في علم الاجتماع، ت: محمد عبد الكريم، دار مجدلاوي للنشر، عمان، 2012، ص66.
.Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron, and Monique de Saint Martin. 1994 [1965]. Academic Discourse: Linguistic Misunderstanding and Professorial Power. Translated by Richard Teese. Stanford, CA: Stanford University Press. Find this resource:p.199.
. انتوني غدنز، علم الاجتماع، ت: فايز الصياغ، بيروت مركز دراسات الوحدة العربية، 2005، ص70.
. Timothy Darvill The Concise Oxford Dictionary of Archaeology (2 ed.) Oxford University Press, 2009. Published in: http://www.oxfordreference.com/ quoted on April 2018.
. توماس. س. باترسون، التغيير والتنمية في القرن العشرين، ت: عزة الخميسي، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة، 2005، ص193.
. Geertz, Clifford, (1963) Agricultural Invoolution; the processes of Ecological Change in Indonesia. Berkeley, CA; University of California Press, P112.
.خليل احمد خليل، المفاهيم الاساسية في علم الاجتماع، دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1984، ص60.
.Susan Wallace, A Dictionary of Education, Oxford University Press,2015. Ibid .
. توماس. س. باترسون، التغيير والتنمية في القرن العشرين، ت: عزة الخميسي، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة، 2005، ص193.
.Susan Wallace, A Dictionary of Education, Oxford University Press,2015. Ibid.
. بيير بورديو، وجان كلود باسرون، اعادة الانتاج- في سبيل نظرية عامة لنسق التعليم، ت: ماهر تريمش، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، 2007، ص34.
. بيير بورديو، وجان كلود باسرون، المصدر نفسه، ص35.
رشيد جرموني، المدرسة المغربية واعادة الانتاج الاجتماعي، على الرابط: https//www.maghress.com تم الاقتباس في ايار 2018.
. محمد منير مرسي، الاتجاهات الحديثة في التعليم الجامعي المعاصر وأساليب تدريسه، ط4 ،القاهرة، عالم الكتب، 2002، ص22.
. رمزي احمد عبد الحي، التعليم العالي والتنمية وجهة نظر نقدية، الإسكندرية، دار الوفاء لدنيا للطباعة والنشر، 2006، ص68.
.غربي صباح، دور التعليم العالي في تنمية المجتمع المحلي، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة محمد بسكرة، الجزائر، 2014، ص52.
. سعيد اسماعيل علي، نشـأة الفكـر التربـوي وتطـور، عالم الكتب، القاهرة، 2002، ص264.
. علي الشخيبي، علم اجتماع التربية المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة، 2002، ص189.
.فضيل دليو وآخرون، المصدر السابق، ص91.
.محمد العربي ولد خليفة، المهام الحضارية للمدرسة والجامعة الجزائرية، الجزائر، ديوان المطبوعات الجامعية، 1989، ص197.
. رياض قاسم، مسؤولية المجتمع المعلم العربي، منظور الجامعة العصرية وأفق الحرية الديمقراطية داخل الحرم الجامعي العربي، مجلة المستقبل العربي، العدد 193، بيروت، 1995، ص85.
. رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص53.
. رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص56.
. اميل دوركهايم، التربية والمجتمع، المصدر السابق، ص67.
.اميل دوركهايم، المصدر نفسه، ص67.
. المصدر نفسه، ص68.
. مصطفى محسن، الاتجاهات النظرية في سوسيولوجية التربية، مجلة الدراسات النفسية، مكتبة نهضة الشرق، القاهرة،1984، ص120.
. رضية بوزيان، التربية والمواطنةـ الواقع والمشكلات، مركز الكتاب الاكاديمي، الاردن، 2015، ص85.
. Talcott Parsons, The school as asocial system: some of its functions in American society, Harvard educational review,1959, p.301.
. Talcott Parsons, The school as asocial system: some of its functions in American society, Harvard educational review,1959, p.301.
. Karl Thompson, Talcott Parsons, Perspective on Education: pupheshed in: revisesociology.com.
. Talcott Parsons , Ibid, p.304.
نيكلاس لومان، مدخل الى نظرية الانساق، المصدر السابق، ص6.
. Niklas Luhmann,N. ( 2002) the education system of the society, Suhrkamp verlag, Frankfurt a.m,p 44.
.Niklas Luhmann,N. Ibid.
Janez Kolenc, Luhmann,s Tyeory of Education, published in: https: // www.dlib.si/stream/URN;NBN;SI /PDF.Date quoted in: May 2018.
Niklas Luhmann,N. Ibid, p 45.
. رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص131.
. Thomson, P. 2017 Educational leadership and Pierre Bourdieu. London: Routledge. P.14.
. بيير بورديو وباسرون، اعادة الانتاج، المصدر السابق، ص103.
. علي اسعد وطفة، قراءة في كتاب بيير بورديو، اعادة الانتاج، مجلة اضافات، العدد/الخامس، شتاء 2009، ص175.
. رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص132.
.P.B. LA DISTINTION, minuit, paris 1982 OP.CIT.P.180
. Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron, and Monique de Saint Martin. Ibid, p. 29.
. Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron, Ibid, p. 29.
. Thomson, P Ibid,p.14.
. محمد عبد الكريم الحوراني، النظرية المعاصرة في علم الاجتماع، عمان، دار مجدلاوي، 2008، ص76.
.رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص232.
. Randal Collins.The Credential Society: An Historical Sociology of education and Stratification. New York: Academic Press,1979. P.33.
. Randal Collins. Functional and Confelict Theoris of education Stratification. American Sociology Review 36,1971.p.68.
. رث والاس والسون وولف، المصدر السابق، ص237.
. صباح باقر، دور الجامعة في عملية التغير الاجتماعي، دراسات تربوية(مجلة)، السنة الثانية، العدد/ 9، بغداد، الجامعة المستنصرية، 1973.
.احمد زايد، التعليم والحراك الاجتماعي في مصر، المجلة العربية لعلم الاجتماع، العدد/11، القاهرة، مركز الدراسات الاجتماعية، 2013.
. Nunn,A.Johnson,et al,(2007).Factors Influencing Socail mopility, published by Corporate Document services.
. Stephen J. Boll,(2010) New class inequalities in education: why education policy may be looking in the wrong place, International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 30 lssue:3/4, pp.155-166.
. علي عبد الرازق جلبي، تصميم البحث الاجتماعي، الأسس والاستراتيجيات، الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية، 2005، ص148.
72. معن خليل عمر، معجم علم الاجتماع المعاصر، دار الشروق، عمان، الاردن، ط2، 2006، ص406.
قسم الدراسات والتخطيط في جامعة ميسان، 2018. انظر: ملحق رقم (1).
تم تحديد عدد وحدات عينة البحث حسب المعادلة الاتية: ن= (حجم المجتمع× 25%)÷ 100، للمزيد انظر: مروان طاهات، العينات، بحث منشور على الرابط: Marwan mant.blogspot.com. اقتبس بتاريخ : 29 ابريل 2018.
المعادلة الاحصائية التي تم بوساطتها اختيار العينة حسب الكليات: ن = حجم الطبقة× حجم العينة÷ المجتمع الاحصائي، للمزيد انظر: مروان طاهات، المصدر نفسه.
. موفق الحمداني واخرون، مناهج البحث العلمي ، اساسيات البحث العلمي، جامعة عمان للدراسات العليا، الاردن، 2005، ص219.
. الاستبانة الاستطلاعية، ملحق رقم (2).
.الاستبانة الاولية التي عرضت على الخبراء المحكمين، ملحق رقم (3).
. الاساتذة الخبراء المحكّمون، ملحق رقم (4).
.الاستبانة بصيغتها النهائية، ملحق رقم (5).
.تتباين نسب التوزيع النوعي للسكان في العراق بين الذكور والاناث، حيث تبلغ معدلات الذكور بنسبة (49,73%) وتبلغ معدلات الاناث بنسبة (50,27%) من مجموع السكان. للمزيد ينظر: وزارة التخطيط، الجهاز المركزي للإحصاء، المجموعة الاحصائية السنوية 2013-2014، ص50.
. انظر دراسات السابقة، دراسة صباح باقر، ص13.
• متوسط درجات المقياس: مجموع درجات المقياس مقسوما على عددها.
انظر الاطار النظري للبحث، تالكوت بارسونز ودوركهايم، ص10.
انظر الاطار النظري للبحث، نيكولاس لومان، ص11.
انظر الدراسات السابقة للبحث، دراسة جونسون وآخرون، ص13.
انظر الاطار النظري للبحث، راندال كولينز وبيير بورديو، ص12.
. انظر الدراسات السابقة، دراسة ستيفن ج . بول، ص13.
Published
2019-06-24
Section
Articles