علاقة الوعي الذاتي في جودة الحياة لمعلمات رياض الاطفال
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss46.2858Keywords:
(self-awareness, quality of life, kindergarten teacher)Abstract
Summary
The research aimed to investigate the relationship between the level of self-awareness and the quality of life for kindergarten teachers in the General Directorate of Education in Baghdad, Karkh /1 . To achieve the goal of the current research, the researcher created a scale to identify the level of self-awareness relationship and the related quality of life based on theories and open questionnaire. The final draft of the scale is illustrated in number of items, which are (39) total items. The researcher obtained indicators that approve the validity of the scale by presenting it to a group of experts who are specialized in childhood and psychology. The validity of the scale was verified through some of its indicators. After verifying the psychometric properties of the scale, it was applied to the research sample, which involve (200) kindergarten teachers, who were selected by a simple random method. After the data was collected and analyzed statistically using appropriate statistical methods such as (one-sample t-test, Pearson correlation coefficient). The results showed that there is a direct relationship between self-awareness and the consequent quality of life for kindergarten teachers.
Considering the results, the researcher presented some recommendations and suggestions.
Downloads
References
المصادر باللغة العربية
أبو جادو، صالح محمد (2004): علم النفس التربوي, ط3، عمان, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
الاشول ، عادل عزالدين ( 2005 ): نوعية الحياة من المنظور الاجتماعي والنفسي والطبي ، وقائع المؤتمر العلمي الثالث: الإنماء النفسي والتربوي للانسان العربي في ضوء جودة الحياة ، جامعة الزقازيق ، مصر ، للفترة من 15-16 مارس ، ص 3-11.
الأنصاري ، محمد بدر (2006) ، بناء مقياس للذنب وعلاقته ببعض متغيرات الشخصية لدى عينة من طلاب جامعة الكويت ، مجلس النشر العلمي ، جامعة الكويت .
جابر، عبدالحميد والكفافي ، علاء الدين ( 1990 ) : معجم علم النفس ، ج3 ، القاهرة ,دار النهضة العربية
جسام ، سناء أحمد ( 2009 ) : فاعلية برنامج ارشادي عقلاني - إنفعالي لتحسين جودة الحياة وبعض المتغيرات المرتبطة بها لدى عينة من المسنين ، أطروحة دكتوراه ، جامعة الدول العربية / معهد البحوث والدراسات العربية .
جمال الدين, هبه (1999): مؤشرات نوعية الحياة, المجلة الاجتماعية القومية,العدد3 مجلد 28, المركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية ,القاهرة.
دروان ، رودنر ،( 1985 ) : القياس والتقويم في تدريس العلوم ، ترجمة محمد واَخرون ، دار الامل للنشر والتوزيع ، عمان .
روبنسن بام ، وسكوت جان (2000) الذكاء الوجداني ، ترجمة صفاء الاعسر وعلاء الدين كفافي ، القاهرة : داء قباء.
عبد القادر ، أشرف احمد ، (2005) : تحسين جودة الحياة كمنبئ للحد من الإعاقة ، كلية التربية ، جامعة الزقازيق .
عبدالله ، هشام ابراهيم ( 2008 ) : جودة الحياة لدى عينة من الراشدين في ضوء بعض التغيرات الديموجرافية ، مجلة كلية التربية بالزقازيق ، المجلد الرابع عشر، العدد الرابع ، ص 137 – 180.
عناية ، غازي ، (2014 ) : البحث العلمي منهجية إعداد البحوث والرسائل الجامعية ، بكلوريوس ، ماجستير ، دكتوراه ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى ، عمان ، الاردن .
العجوري ، احمد حسين ابراهيم (2013) الذكاء الاجتماعي وعلاقته بجودة الحياة لدى المعلمين والمعلمات بمحافظة شمال غزة / رسالة ماجستير منشورة في علم النفس كلية التربية- بجامعة الأزهر- غزة
فوزي ، إيمان وسليمان ، عبد الرحمن سيد ( 2000 ) : معنى الحياة وعلاقته بالإكتئاب النفسي لدى عينة من المسنين العاملين وغير العاملين ، المؤتمر الدولي السادس لمركز الإرشاد النفسي ، جامعة عين شمس ، كلية التربية ، ص 1031 – 1095 .
فيركسون ، جورج (1991 ): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هنا محسن ، دار الحكمة ، بغداد
القره غولي، حسن احمد سهيل (2011) الوعي الذاتي وعلاقته بالمواجهة الاجتماعية ومقاومة الاغراء لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية، الجامعة المستنصرية .
قنديلجي، عامر البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات التقليدية والإلكترونية: أسسه، أساليبه، مفاهيمه، أدواته دار المسيرة للطباعة والنشر, 2008
كولمان ، دانيال (2000) ذكاء المشاعر ، ترجمة الحناوي ، هشام ، القاهرة ، هلا للنشر والتوزيع
وريوش، سعدية موهي (2019) أبعاد التربية المستقبلية وعلاقتها بالوعي الذاتي والعجز المتعلم لدى طالبات قسم رياض الاطفال أطروحة غير منشورة مقدمة الى مجلس كلية التربية للبنات / جامعة بغداد وهي جزء من متطلبات نيل درجة دكتوراه فلسفة في التربية/ رياض الأطفال
المصادر باللغة الانكليزية
- Eble ,R,l( 1972):Essenit of Educational Mwasurment ,New jersey prent ice,Hall ino
- Fernandes, Helder Miguel., Jose, Vasconcelos - Raposo, Teixeira, Carla Maria., (2010): Preliminary Andysis of the psychometric properties of Ryff's scales of psychological well-being in Portuguese Adolescents, the Spanish Journal of psychology, Vol 13, No 2 PP.1032-104
- Fordyce, Michael. W., (1985):The psychap inventory: amulti - scale test to measure Happiness and its concomitants, social Indicators research, Vol 18, PP.1-33
- Noy Kay,et,al) 2009): Quality of life and its relation to feelings of despair and suicidal behavior, China.
- Ryff, carol. D., Keyes, Corey Lee. M.(1995): the structure of psychological well-being Revisited, Journal of personality and social psychology, Vol 69, No 4, pp719-727.
- Scheier, M. F., Carver, C. S. & Bridges, M. W. (1998): Distinguishing Optimism from Neuroticims (and) Trait Anxiety, self- Masyery, and self- Esteem) Journal of personality and Social psychology Vol. 67. No. 6.
- Veenhoven , R. (1989): Conditions of happines. Nether Lands.
- Wilson, A.E. & Ross, M. (1987): The Frequency of Temporal–Self and Social Comparison in People's Personal Appraisals. Journal of Personality & Social Psychology,78 (5), 928 – 942.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dr. Ikram Kazem Hadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


