The effect of the snowball strategy on the skill of solving mathematical problems and developing reflective thinking among second-year intermediate students
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4640Keywords:
snowball strategy, mathematical problem-solving skill, reflective thinkingAbstract
The research aims to identify the effect of the snowball strategy on the skill of solving mathematical problems and developing reflective thinking among second-year intermediate students in mathematics for the academic year (2023-2024), and for checking research objective, number of null hypotheses were formulated, and used the experimental method with two equal groups. The research sample included (61) students who were intentionally selected from Zozak Intermediate School for Boys, it was distributed randomly into two groups, one of which was an experimental group of (30) students who studied according to the Snowball strategy, and the other was a controlled group of (31) students who studied according to the normal method, The process of equivalence between the two research groups was also carried out in a number of variables. To achieve the research objectives, two tests were prepared: the first is a Testing the skill of solving a mathematical problem, in its final form, consisting of (12) items, and the second is a reflective thinking test, in its final form, consisting of (15) items. Their validity, stability, and psychometric properties were verified, after processing the data statistically using the t-test for two independent samples and two correlated samples, and using the statistical program (SPSS), the results showed that the experimental group was superior to the control group in the Testing the skill of solving a mathematical problem and the reflective thinking test. It also showed that there was a difference between the average scores The students of the experimental group in the reflective thinking test, pre- and post-test, in favor of the post-application.
Downloads
References
المصادر :References
المصادر العربية:
1. أبو أسعد، صلاح عبد اللطيف (2010)، أساليب تدريس الرياضيات، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
2. الأمين، محمد إسماعيل (2001)، طرائق تدريس الرياضيات: نظريات وتطبيقات، ط1، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
3. الخزرجي، نضال طه خليفة (2022)، استراتيجية معالجة المعلومات وأثرها في تنمية التفكير التأملي في مادة الرياضيات لدى طلاب المرحلة المتوسطة، بحث منشور، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، العدد (2)، ص395-413.
4. زيتون، عايش محمود (2010)، الاتجاهات العالمية المعاصرة في منهج العلوم وتدريسها، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
5. سويدان، سعادة حمادي وحيدر عبد الكريم محسن (2018)، اتجاهات حديثة في التدريس في ضوء التطور العلمي والتكنولوجيا، ط1، دار الابكار، الانبار، جمهورية العراق.
6. شواهين، خير سليمان (2019)، التعلم الفعال، ط1، عالم الكتب الحديث، اربد، الأردن.
7. العارضة، محمد علي جبر واخرون (2009)، "أثر برنامج تدريبي للتفكير التأملي على أسلوب المعالجة الذهنية في التعلم لدى طالبات كلية الاميرة عالية الجامعة"، بحث منشور، مجلة بحوث التربية النوعية، العدد (14)، ص458-479.
8. عبد الرحمن، لما محمد بكار (2021)، أثر استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات حل المسألة الرياضية لدى طلاب المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أسيوط، مصر.
9. عطية، محسن علي (2018)، التعلم النشط – استراتيجيات حديثة في التدريس، دار الشروق للنشر، رام الله، فلسطين.
10. عفانة، عزو واخرون (2012)، استراتيجيات تدريس الرياضيات في مراحل التعليم العام، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
11. عفانة، عزو وفتحيه اللولو (2002)، مستويات مهارات التفكير التأملي، مجلة التربية العلمية، المجلد (5)، العدد (1)، كلية التربية، جامعة عين شمس، جمهورية مصر العربية.
12. فرج الله، عبد الكريم موسى (2014)، أساليب تدريس الرياضيات، دار اليازوري العلمية للنشر، عمان، الأردن.
13. الهاشمي، عبد الرحمن عبد علي وطه علي حسين الدليمي (2008)، استراتيجيات حديثة في فن التدريس، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
14. يونس، وصف مهدي وحازم عزيز جردو (2021)، أثر استراتيجية كرة الثلج في الحس العلمي والتفكير المستقبلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مادة العلوم، بحث منشور، مجلة كلية التربية، جامعة واسط.
15. Larson, B. & Keiper, T. (2016), Fostering reflective thinking in the engineering classroom, Advances in Engineering Education, 5(1), n1. Doi: 10.18260/p.25021-11.
16. Lucas, c. et al, (2016): The Effect of Reflective Activities on Reflective Thinking Ability in an Undergraduate Pharmacy Curriculum, American, Journal of Pharmaceutical Education, Vol. 80, No. 4, PP. 1- 12.
17. Moseley, D. & et al. (2005), Frameworks for thinking, fifth edition, UK: Cambridge university Press.
18. Neha, J & Mittal, S. (2018), Reflective Thinking: An Insight. IJRAR- International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(2).
19. Sheik, H. (2017), Using the strategy of Snowball Throwing to understand he texting Arabic. Learning in Islamic, Secondary School Mammal, Olam, Murumuru university of lslam Negri Mauling Malik. Ibrahim Surakarta. Maga grate.
20. Wahyuni (2013), The Use of snowballing start eying Teaching Reading Literary Texts Language Circle, Journal of Language and Lite Vaguer short stories.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.د. رياض جمعة علي الكيلاني

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


