The guiding competencies required for educational counselors in the holy province of Karbala

Authors

  • Ass.lect Bilal Turki Hassan Open Educational College - Karbala Study Center

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4425

Keywords:

Guidance competencies, educational counselors

Abstract

The current study aimed to identify the degree to which educational counselors in the Holy Governorate of Karbala possess the guidance competencies that must be available to them. To achieve this goal, the study relied on the descriptive approach, by applying the guidance competencies questionnaire designed for this purpose, where the sample consisted of (80) educational counselors (44 Males and 36 females) were chosen from the original community of educational counselors, numbering (456) for the academic year (2023-2024), divided among secondary schools in the Holy Governorate of Karbala. The researcher used the statistical package (SPSS) to reach the results required in the research procedures, and reached The current research indicates that educational counselors possess a number of guidance competencies, as there are statistically significant differences in the counselors’ competencies according to the variables of service and gender, and there are also statistically significant differences in the guidance competencies according to the academic experience variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

اولا: المصادر العربية:

1. ابن منظور، جمال الدين محمد (2003): لسان العرب، ط 12, دار الحديث، بيروت، لبنان

2. أبو يوسف، محمد (2008): فعالية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين النفسيين في مدارس وكالة الغوث بقطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

3. الأشول، عادل (2002): الإرشاد النفسي المصغر للتعامـل مـع المـشكلات الدراسية، المجلة التربوية، عدد 63 ،مجلد 16 .

4. الأقرع، عائشة (1992): توقعات المرشدين والمـديرين والم علمـين لـدور المرشد التربوي في مديرية عمان، رسالة ماجستير غير منـشورة، الجامعـة الأردنية، عمان، الأردن.

5. اوحيدة, علي (2012): التدريس الفعال بواسطة الكفاءات, دار زهران للنشر والتوزيع, عمان الاردن

6. جاسم، زينب كاظم (2011): المشكلات التي تواجه عمل المرشد التربوي في المدارس الثانوية في محافظة بابل، مجلة جامعة بابل، العلوم الإنسانية، المجلد 19 العدد 2

7. الحريري، رافده (2018): الادارة والتخطيط التربوي، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

8. الخرابشة، عمر محمد عبد الله (2007): اساليب البحث العلمي، دار الفكر لمنشر، عمان، الأردن.

9. الخزاعي، كامل ناصر، (2001): تقويم أداء مديري التربية والتعليم في الأردن في ضوء مهامهم الإدارية والفنية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية – ابن رشد، جامعة بغداد.

10. دافيز، برانت،و اليسون، لندا (2004): الإدارة المدرسية في القرن الحادي والعشرين، ترجمة، عبد العزيز البهواشي. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.

11. الدريج، محمد(2005): الكفايات في التعليم من أجل تأسيس علمي للمنهاج المندمج, الدار البيضاء: دار العلوم للتحقيق والطباعة والنشر.

12. الزعبي، أحمد (2002): الإرشاد النفسي : نظرياته، اتجاهاته، مجالاته، عمان، الأردن: دار زهران للنشر.

13. سالم، مؤيد (1999): الكفايات التنظيمية، مفاهيمها وأسبابها واستراتيجيات إدارتها، الإدارة العامة، عمان، الأردن.

14. السفاسفة، محمد (2003): أساسيات في الإرشاد والتوجيه النفسي والتربوي، الكويت: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

15. شافي، هند (2015): الكفايات التعليمية في القياس والتقييم واكتسابها بالتعليم الذاتي، منطقة مبارك التعليمية، الكويت.

16. صادق، آمال وأبو حطب، فؤاد (1994): علم النفس التربوي، ط ٤ ،القاهرة، مصر: الأنجلو المصرية للنشر.

17. الطراونه، نعمة (2007): أثر التدريب الميداني لطلبة الإرشاد على اتجاهاتهم نحو العمل الإرشادي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتـة ، الكـرك، الأردن.

18. عابدين، محمد عبد القادر (2001): الإدارة المدرسية الحديثة, عمان :دار الشروق للنشر والتوزيع.

19. العزة، سعيد (2006): دليل المرشد التربوي في المدرسـة، عمـان، الأردن : دار الثقافـة للنشر والتوزيع.

20. عطوي، جودت عزت (2004 ): الإدارة المدرسية الحديثة: مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العملية عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

21. عقل، محمود (2004): الإرشاد النفسي والتربوي، الرياض، الـسعودية : دار الخريجين للنشر.

22. غانم، حجاج (2005): علم النفس التربوي، القاهرة، مـصر : مكتبـة عـالم الكتب.

23. فاروق، السيد عثمان (2001): واقع الكفايات الادارية، الطبعة الأولى، دار الفكر العربي، القاهرة.

24. الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم(2003 ): كفايات التدريس:المفهوم،التدريب،الأداء, عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

25. القاضي، يوسف وآخرون (1981): الإرشاد النفـسي والتوجيـه التربـوي، الرياض، السعودية: دار المريخ للنشر.

26. القذافي، رمضان (1996): الإرشاد والتوجيه النفسي، الإسـكندرية، مـصر : المكتب الجامعي.

27. كجوان, قاسم خلف (2013): الكفايات اللازمة للمرشدين التربويين في المدارس الثانوية, مجلة جامعة تكريت, المجلد (20), العدد (2)

28. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية, (2010) : المجلد 2010، العدد 1 (31 مارس/آذار 2010), تصدر عن جامعة قاصدي مرباح ورقلة, الجزائر

29. مرعي، توفيق،( 1983): الكفايات التعليمية في ضوء النظم،عمان :دار الفرقان للنشر والتوزيع.

30. معروف، اعتدال (2001): مهارات استخدام الكفايات في الاسرة والمجتمع والعمل، مكتبة الشقيري للنشر والتوزيع، السعودية.

31. النسور، أحمد (1995): أثر توقعات المديرين والمعلمين والطلبة لدور المرشد على فعاليته في تقديم الخدمات الإرشادية، رسالة ماجستير غيـر منـشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

32. وزارة التربية , المديرية العامة للتعليم العام والاهلي والاجنبي/ مديرية الارشاد التربوي، (2018): المؤتمر المركزي للارشاد التربوي في 30/4/2018 ,قاعة احمد بن فضلان, مبنى وزارة التربية, بغداد, العراق.

ثانياً: االمصادر الاجنبية

1. American Psychological Association (APA) (1980) ;, Clark University, Worcester, Massachusetts, United States Headquarters: Washington, D.C., United States

2. Borg, W.R. (1981): Applying Educational Research a Practical Guide for Teacher New York.

3. Hassord, J. (1977) Perception of Ideal Counselor Role by Secondary School Principles in South Western Ontario. Dissertation Abstracts International, 37 (1) ،684-A.

4. Nichter, M.; Li, Ch.; & Serres, Sh. (2007). A study of ASCA national standerds in Texas schools. Available at: http://cnx.org/content/m16613/latest/ (25th September 2014).

5. Patterson, (1967). The Counsler in the School. Newyourk: Mc Graw Hill, Book Company.

6. Yuksel.Sahin, Fulya (2012). School counselors,Assesment ot the Psychological counseling Services they offer at their schools Procedia Social and Behavioral Sciences Journal,47,327-339. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.659

Downloads

Published

2025-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ass.lect Bilal Turki Hassan. (2025). The guiding competencies required for educational counselors in the holy province of Karbala. Journal of Education College Wasit University, 61(1), 287-302. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4425