Social Problems of Families of Autistic Children A Field Study in Mosul
DOI:
https://doi.org/10.31185/eduj.Vol61.Iss1.4610Keywords:
social problems, family, autism, childAbstract
The research aimed to identify the social problems facing families of autistic children in the city of Mosul through an applied study to demonstrate the family conditions and the nature of the suffering experienced by families with autistic children. The research relied on a social survey method with a sample size of (200) families whose children suffer from autism disorder. The survey was conducted intentionally through the researcher's visits to institutes and private institutions that train this group. The researcher relied on a questionnaire to obtain information through three axes covering the topic. The research relied on modern statistical methods through the use of the statistical package (SPSS). The research reached a set of results, the most important of which are:
- The results of the field study indicate that the majority of the research sample discovered their children's illness at the age of (3-4) years. Their number reached (101) of the total sample, recording a percentage of (50.5%). This means that the discovery was early, which helps in finding treatment and consulting doctors and training centers.
- The results of the field study indicate that paragraph (7) in the hierarchical sequence of the items on the psychological and social problems axis ranked first, with (166) "yes" answers, representing (83%) of the total, the highest percentage among the items on the axis. Its arithmetic mean was (3.11) with a standard deviation of (0.81).
- The results of the field study indicate that paragraph (1) in the hierarchical sequence of the items on the economic problems axis ranked first, with (144) "yes" answers, representing (72%) of the total, the highest percentage among the items on the axis. Its arithmetic mean was (3.16), with a standard deviation of (0.96), an average coefficient of variation of (46.06), and a high response rate of (80.50).
- The results of the field study indicate that paragraph (2) ranked first among the hierarchical sequence of paragraphs of the health problems axis, as the answers “yes” reached (160) answers to this paragraph, with a percentage of (80.0%), with an arithmetic mean of (2.74) degrees, a standard deviation of (0.97), a coefficient of variation of its degree of (44.59), and a very high response rate of(68.51).
Downloads
References
1. أبو العزائم، محمود ابو العزائم، الدليل العملي لفهم التوحد والتعامل مع آثاره الأسرية، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة ، 2025.
2. احمد زكي بدوي ، معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية، ،دار الكتب الجامعية ، 1987.
3. الأمم المتحدة ، الإعلان العالمي لحقوق الإنسان (تنص المادة 16، 1948.
4. تامر فرح سهيل ، التوحد: التعريف – الأسباب – التشخيص – العلاج" مطبعة دار الميسرة للنشر ، عمان ، 2017.
5. جيهان مصطفى عبد الله ، مرض التوحد، دار العربية للكتب والنشر العالمي، بيروت، 2015.
6. حسين عبد الله حميد، التوحد والمشكلات الاسرية، دار الكتب العربية للنشر، القاهرة ، 2024.
7. رائد خليل العبادي، التوحد، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، 2017.
8. ريمون مهنا ، طفلي التوحدي، دار الفارابي للنشر ، عمان ، 2018.
9. سامي عبد الحميد ، التوحد: الأسباب، التشخيص، والعلاج، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2020.
10. عبد العزيز السيد الشخص ، اضطراب التوحد، دليل الآباء والمعلمين. مكتبة الرشد، 2015.
11. عبد الله محمود احمد ، الطفل التوحدي والمشكلات الاسرية ، دار الجامعة الحديثة للطباعة والنشر ، عمان ، 2025.
12. علي عبد الفتاح، موسوعة علم الاجتماع ، دار النهضة العربية ، بيروت ، 2005.
13. كولين تيريل ، التوحد .. فرط الحركة خلل القراءة والأداء ، ترجمة : مارك عبود، دار المجلة العربية ، الرياض، 2013.
14. محجوب عطية ، طرق البحث العلمي في العلوم الاجتماعية ، منشورات جامعة عمر المختار ، ليبيا،2000.
15. محمد عاطف غيث، قاموس علم الاجتماع ، الهيئة المصرية للكتاب ، القاهرة ، مصر ،1999 .
16. محمود امين زويل ، طرق البحث العلمي وتطبيقاتها لإرساء تعليم عصر، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية ، 2014
17. هالة محمد عبد الرحمن ، الطفل التوحدي: دليل شامل للأسرة والمختصين، دار الجامعة الحديثة للطباعة والنشر ، عمان ، 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.د نورا مجيد علي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


