التفكير الاختراقي لدى مدرسي المرحلة الإعدادية في محافظة واسط

Authors

  • Ali Farhan Awad جامعة واسط / كلية التربية للعلوم الانسانية
  • عبد الله مجيد حميد جامعة واسط كلية التربية للعلوم الانسانية

DOI:

https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss46.1729

Keywords:

التفكير الاختراقي

Abstract

Abstract of the research

The current research aimed to identify:

The degree of breakthrough thinking among middle school teachers in Wasit governorate and the differences of statistical significance according to the variables (gender and specialization).

The current research sample was selected by the stratified random method of proportional distribution, reaching (400) teachers and schools from Wasit Governorate. In order to achieve the objectives of the research, the researcher adopted the Hanoun scale (2018) to measure penetrating thinking translated into the Arabic language, and the scale consisted of (36) paragraphs distributed into four domains, as the researcher calculated the psychometric properties of the scale, according to the validity in two ways (apparent honesty and construct validity), as was verified. There are two methods of stability (the re-test method, and the Fakronbach method). Then the researcher reached the following results:

  1. Middle school teachers have breakthrough thinking.
  2. There are no statistically significant differences in breakthrough thinking according to the gender and specialization variable.
  3. There are no statistically significant differences according to the interaction between sex and specialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر والمراجع العربية والاجنبية

• ألخطيب, احمد وآخرون (1985): البحث والتقويم التربوي , عمان ,دار المستقبل.

• بركات , زياد (2010) : الاستراتيجيات التكيفية مع الضغوط المهنية لدى معلمي المدارس الحكومية في محافظة طولكرم بفلسطين, جامعة القدس المفتوحة, فلسطين.

• رزوقي ، رعد مهدي و محمد ، نبيل رفيق ( 2019 ) : التفكير وانماطه ، الجزء الخامس ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان .

• الزهيري , حيدر عبد الكريم (2017) : الدماغ والتفكير (اسس نظرية واستراتيجيات تدريسية,ط1 ,مركز ديبونو لتعليم التفكير, عمان.

• شوبرا, ديباك وتانزي, رودولف (2014): الدماغ الخارق,ط1,دار الخيال للطباعة والنشر والتوزيع, لبنان.

• الظاهر ,زكريا محمود (1999 ) : مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط1 ,مكتبة دار الثقافة , عمان .

• العاني , خليل ابراهيم وآخرون (2002) : ادارة الجودة الشاملة , الطبعة الاولى , مطبعة الاشقر, العراق.

• عباس ، حوراء سلمان جاسم ( 2013 ) : كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات وعلاقتها بتوليد الحلول لدى طلبة المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة كربلاء

• العزاوي ,رحيم يونس كرو (2008 ): مقدمة في منهج البحث العلمي ,ط1 ,دار دجلة للنشر والتوزيع ,عمان , الاردن .

• العفون ,نادية حسين وعبد الصاحب, منتهى مطشر (2012) : التفكير (انماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه ) , دار صفاء للنشر والتوزيع.

• عودة ,أحمد سليمان (1985 ): القياس والتقويم في العملية التربوية ,الجزء الثاني ,المطبعة الوطنية ,عمان ,الاردن.

• عودة, أحمد سليمان (1985 ) : القياس والتقويم في العملية التدريسية , الطبعة الاولى, أربد, دار الامل .

• غانم, محمد حسن (2011) : مقدمة في سيكولوجية التفكير , إيتراك للطباعة والنشر والتوزيع, القاهرة.

• القمش ,مصطفى واخرون (2000 ): القياس والتقويم في التربية الخاصة ,ط1,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن.

• ملحم, محمد سامي (2000 ): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ,عمان, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .

• الموسوي, عبد الله حسن نعمة (1982) : تقويم الاعداد المهني لطلبة كلية التربية في الجامعات العراقية , رسالة ماجستير , كلية التربية, جامعة بغداد .

• النبهان , موسى (2004) :اساسيات القياس في العلوم السلوكية , دار الشروق للنشر والتوزيع.

• النعيمي, مهند محمد عبد الستار (2014): علم النفس المعرفي,ط1 , المطبعة المركزية, جامعة ديالى , العراق.

• وزارة التربية (1977) : نظام المدارس الثانوية رقم (2) لسنة 1977 , بغداد , العراق.

• Billout, G,& Souter , N(2007): Breakthrough thinking : Brainstorming for inspiration and idea, sterling ,publisher compand ,incorporation.

• Bozeman, W(2005) : Breakthrough thinking a system concept for creative strategy planning.

• Carrol, K(2009): Think outside your blocks breakthrough thinking techniques .Carrol Communication publisher.

• Ebel,R.L.(1972 ) : Essentials of educational measurement 2nd ,dprentice.hall new york ,p.555.

• Nadler, G, Hibino, S(1998): Breakthrough thinking: The seven principles of creative problem solving, pp (35).

• Puccio,G (2011): creative leadership.

• Richard ,s.(1971): Self-Confrontation of Teachers, University of Oregon

• Suhartanto , E, Anton , W , Sumarlin (2009): Breakthrough thinking , Gramedia ,Kompas Jakarta.

• Ebel , Robert.L , Frisbile , David , A. (2009): Essentials of educational measurement 5thed , PHI Learning private limited , New Delhi.

• Zeller,R & Counnunes , F.(1980): Measurment in the social sciences :The link between theory and data , Cambridge, London.

Downloads

Published

2022-02-28

Issue

Section

العلوم التربوية والنفسية

How to Cite

Farhan Awad, A. ., & مجيد حميد ع. ا. (2022). التفكير الاختراقي لدى مدرسي المرحلة الإعدادية في محافظة واسط. Journal of Education College Wasit University, 3(46), 359-376. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss46.1729